Materiały do tej książki dr hab. Andrzej Trzciński, pracownik naukowy Zakładu Kultury i Historii Żydów UMCS, zbierał od lat 80. XX wieku. - Po wielu macewach, które fotografowałem w latach 80. i 90., dzisiaj już nie ma już śladu, albo zostały z nich tylko okruchy - podkreśla dr hab. Andrzej Trzciński.
Autor monografii cmentarza żydowskiego na Kalinowszczyźnie mówi, że swoją pracę traktuje, jak „macewę z papieru”. Lubelski kirkut jest jednym z najstarszych w Polsce. Zachowała się na nim macewa z 1541 roku. Nie oznacza to jednak, że Żydzi lubelscy nie chowali tam swoich bliskich wcześniej. - Na podstawie zachowanych informacji zebranych w czasie inwentaryzacji z przełomu lat 60. i 70. XIX wieku, wiemy, że w tym czasie na cmentarzu była macewa postawiona po 1490 roku - zauważa autor tomu „Świadkiem jest ta stela. Stary cmentarz żydowski w Lublinie”.
Cmentarz przy ul. Siennej powstał w drugiej połowie XV wieku. - Dokument potwierdzający dzierżawę terenu przez gminę żydowską jest datowany na 1555 rok. Czytamy w nim, że Żydzi byli tam grzebani „od dawien dawna”. Trudno jest dziś orzec od ilu pokoleń - dodaje Trzciński.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Chasydzi z całego świata ponownie w Leżajsku. Oddają hołd cadykowi Elimelechowi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?