Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa kolekcja Kuriera: Piękno Lubelszczyzny na obrazach

Jacek Sadowski
Jednym z najpiękniejszych przedstawień zamku w Janowcu jest obraz Franciszka Ruśkiewicza z 1860 roku.
Jednym z najpiękniejszych przedstawień zamku w Janowcu jest obraz Franciszka Ruśkiewicza z 1860 roku.
Od najbliższego wtorku, razem z Kurierem, będzie ukazywać się seria kolekcjonerska „Lubelszczyzna w malarstwie”. Zdecydowaliśmy się na jej wydanie ponieważ niezwykle życzliwie i z uznaniem oceniliście poprzednie nasze pomysły edytorskie, przybliżające historię naszego miasta i regionu właśnie poprzez sztukę. Dla przypomnienia warto dodać, że w minionych latach Kurier wydał kilka kolekcji pokazujących miasto na historycznych planach, mapach, rycinach, pocztówkach i zdjęciach. Dziś wszystko o naszej nowej kolekcji.

Dla zainteresowanych historią i sztuką

„Lubelszczyzna w malarstwie” to kolejna seria dla zainteresowanych historią i sztuką malarską XIX i XX wieku. Pokażemy 14 obrazów tworzonych różnymi technikami i stylami malarskimi. Do całości dodamy etui.

Najbardziej malowniczymi zakątkami regionu są tereny położone w dolinie Wisły. Ten obszar wyznaczają dwa miasta będące perełkami architektury, mające bogatą i burzliwą historię. Na południu to Sandomierz, a na północy Kazimierz i Janowiec. Mimo, że ziemia sandomierska nie należy do Lubelszczyzny, to jednak sąsiedztwo Sandomierza, związki historyczne oraz jego niezaprzeczalne walory krajobrazowe skłoniły nas do włączenia widoku miasta do naszej kolekcji.

Uroki wiślanych brzegów oraz najbliżej położone okolice przełomu Wisły przyciągały artystów już od XVIII wieku. Dlatego większość najciekawszych artystycznie dzieł, na których utrwalono nasz region, to obrazy właśnie z tego obszaru. Prekursorem był Zygmunt Vogel (1764–1826), nadworny malarz króla Stanisława Augusta. W 1792 i 1794 roku odwiedził Kazimierz. Z wyprawy pozostało 10 akwarel z widokami miasteczka. Jedna z nich znajdzie się w naszej kolekcji.

Po Voglu przybyli kolejni artyści, często specjalnie zapraszani przez okolicznych arystokratów. Jedną z niewielu kobiet wśród malarzy była Barbara z Grotenów Czernof. Pozostawiła po sobie liczne akwarele z okolic Kazimierza, Puław Janowca i Parchatki. Jej prace zostały wydane w Paryżu w formie albumu. W naszej kolekcji pokażemy cztery obrazy artystki jako litografie wykonane przez Armanda Theophila Cassagne (1823–1907), malarza, rysownika, rzeźbiarza, pochodzące z 1858 roku.

XIX-wieczny Kazimierz

W połowie XIX wieku sława okolic Kazimierza przyciągała uznanych twórców. Jeden z nich to Wojciech Gerson (1831–1901). Z jego prac wybraliśmy dwie akwarele obrazujące kazimierski zamek i Rynek. Obrazy są efektem jego podróży po Lubelszczyźnie w 1853 roku.

Nieoceniony Lerue

Po raz kolejny nieocenionym źródłem wiedzy o naszym regionie są grafiki Adama Lerue (1825?–1863). Ten niezwykle uzdolniony artysta zostawił po sobie kilkadziesiąt obrazów Lublina i Lubelszczyzny, zamieszczonych w dziele „Album Lubelskie” z lat 1857–1860, w którym znajduje się 16 litografii z okolic Wisły. Prace powstawały, kiedy razem z Kazimierzem Stronczyńskim w latach 1852–53, działając na zlecenie władz, dokumentował i inwentaryzował zabytki Królestwa Polskiego. Tym razem autorstwa Lerue pokażemy ruiny zamku w Bochotnicy.

W skład ekipy Stronczyńskiego wchodził także Stanisław Teodor Chrząński (1821–1887) malarz i heraldyk. Jego autorstwa będzie uwieczniony akwarelą janowiecki zamek z 1848 roku.

W drugiej połowie XIX wieku na Lubelszczyznę zjechali malarze młodszego pokolenia, którzy kształcili się u poprzedników m.in. u Wojciecha Gersona. Jednym z nich był Aleksander Gierymski (1850–1901). Zaliczany jest on do najwybitniejszych przedstawicieli polskiego realizmu oraz uważany za prekursora impresjonizmu. Prezentowana w naszej kolekcji akwarela to „Pałac w Puławach” z 1883 roku.

Najpiękniejszy zamek w Janowcu

Jednym z najpiękniejszych przedstawień zamku w Janowcu jest obraz Franciszka Ruśkiewicza z 1860 roku. Ta magnacka rezydencja z końca XV wieku to motyw bardzo często wykorzystywany przez artystów. Niezwykle klimatyczne dzieło to praca malarza pejzażysty, bankowca i podróżnika.

Z malarstwa XX wieku pokażemy dwie reprodukcje. Pierwsza to rodzajowa scenka autorstwa malarza batalisty, ucznia Wojciecha Gersona, Stanisława Bagieńskiego (1876–1948) „Ułani w Kazimierzu” z 1939 roku. Drugi obraz to „Targ na Rynku w Kazimierzu” z 1913 pędzla Władysława Szultza (?–1934).

Dopełnieniem kolekcji jest dzieło Józefa Szermentowskiego “Widok Sandomierza od strony Wisły”, wybitnego XIX-wiecznego pejzażysty, reprezentującego polski realizm. Mimo, że Sandomierz nie należy do regionu lubelskiego, to jednak wraz z Kazimierzem stanowi jedno z najbardziej malowniczych miast, bardzo często uwiecznianych przez artystów. Reprodukcję zamieszczamy ze względu na sąsiedztwo ziemi sandomierskiej i Lubelszczyzny, powiązania historyczne oraz piękno krajobrazu, utrwalone przez artystę.

Najnowsza kolekcja Kuriera Lubelskiego powstała dzięki uprzejmości Muzeum Lubelskiego w Lublinie, Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu i Muzeum Narodowego w Kielcach.

Partnerzy kolekcji Kuriera:
LPEC, MPWiK, Muzeum Lubelskie, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu, Muzeum Narodowe w Kielcach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski