Dwa ultranowoczesne śmigłowce Eurocopter EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego są już w Krakowie i Goleniowie (Zachodniopomorskie). Dolny Śląsk nadal ma stary helikopter Mi-2, o gorszych parametrach. Nie można nim latać po zmroku i w temperaturze poniżej minus 20 stopni C.
Tak sytuacja wygląda dziś, równo rok po tragicznej katastrofie śmigłowca ratowniczego przy autostradzie A4 w powiecie średzkim. Zginęli wtedy pilot Janusz Cygański i ratownik Czesław Buśko. Lekarz Andrzej Nabzdyk został poważnie ranny: w efekcie wypadku stracił nogę. Śmigłowiec rozbił się w gęstej mgle, lecąc na pomoc ofiarom karambolu.
- Ten Eurocopter przydałby się choćby w ostatni piątek, gdy w podwrocławskim Turowie mieliśmy o 7 rano takie czołowe zderzenie dwóch samochodów, że do szpitali trafiło sześciu poszkodowanych - opowiada Zbigniew Dragan, wicedyrektor Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu. Zaznacza, że o ile w granicach miasta ambulanse lepiej sprawdzają się w czasie dowozu ofiar do izby przyjęć, to poza granicami najskuteczniejszy jest helikopter. Ale o tej porze roku tak wcześniej rano Mi-2 nie mógł wystartować.
Dwa kolejne Eurocoptery trafią do Gdańska i Warszawy. - Ale w następnej kolejności jest Wrocław - zapewnia Robert Gałązkowski, dyrektor LPR. EC135 ma być u nas na przełomie lipca i sierpnia.
Zaraz po katastrofie minister zdrowia Ewa Kopacz twierdziła, że pierwszy z 23 zamówionych dla Polski nowoczesnych śmigłowców trafi do Wrocławia. Miało do tego dojść w sierpniu 2009 roku. Potem nie chciała komentować tej wypowiedzi. - Musiało dojść do nieporozumienia - uważa Gałązkowski.
Wszystkie 23 Eurocoptery mają pojawić się w Polsce do końca 2010 roku.
Tłumaczy, że zgodnie z harmonogramem dostawy śmigłowców pierwszy miał się pojawić w Polsce w sierpniu 2009 r. Potem piloci musieli przejść szkolenia. W grudniu Eurocopter trafił do Krakowa.
- Kraków, Goleniów, Warszawa i Gdańsk to bazy regionalne, obejmujące swym zasięgiem większy obszar niż filie naszego pogotowia, do których należy Wrocław - tłumaczy dyrektor LPR. Podkreśla, że Wrocław jako pierwszy z filii dostanie EC135. Piloci zakończyli już szkolenie teoretyczne i wybierają się do Niemiec na praktyczne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?