Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Praca w branży e-commerce [PORADNIK]

Redakcja
Planujesz w najbliższym czasie poszukiwania nowej pracy? A może chcesz całkowicie zmienić branżę, w której pracujesz? Pomyśl o branży e-zakupów, w której liczba zatrudnionych osób stale się powiększa. Jakich pracowników poszukują pracodawcy w e-commerce? Kto ma największe szanse na etat?

Branża e-commerce to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi Polskiej gospodarki. Liczbę sklepów szacuję się na około 16 tys., które zatrudniają nawet do 500 tys. ludzi. Jak to wygląda od środka?

Według prognoz CBOS-u, w 2014 z internetu będzie korzystać dwie trzecie Polaków (66%), a tylko jedna trzecia pozostanie poza siecią (32%). Liczba internautów z roku na rok rośnie, przybywa także konsumentów online, w samym 2013 roku aż trzy czwarte użytkowników robiło zakupy za pośrednictwem sieci („Internet 2013”).

Europa jest największym rynkiem e-commerce na świecie, a Polska należy do grupy krajów, w których notowany jest najszybszy wzrost obrotów. Szacuje się, że obroty w e-commerce wzrosną w Polsce w przeciągu pięciu lat nawet o 40% („European B2C Ecommerce Report 2013”). Koniunktura wpływa pozytywnie na tworzenie nowych miejsc pracy i - jeśli nie dojdzie do gwałtownego załamania (a nic na to nie wskazuje) - liczba osób zatrudnionych w branży zakupów internetowych będzie stale się powiększać.

Najszybciej rozwijającym się segmentem w e-commerce są usługi ułatwiające prowadzenie sklepów internetowych, których liczba systematycznie się zwiększa. Branża e-commerce rozwija się głównie w dużych miastach (Kraków, Wrocław, Warszawa, Poznań). Dużą dynamikę wzrostu notują także Białystok i Kielce, co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie zatrudnienia w tych rejonach.

1.Bądź na bieżąco z trendami
Jak mówi Marta Strączek, HR Specialist w KodyRabatowe.pl, branża e-commerce oprócz tego, że bardzo szybko się rozwija, wymusza na przedsiębiorcach i pracownikach pracę na wysokich obrotach. Monitorowanie trendów, nieustanne podglądanie konkurencji i - przede wszystkim - ciągła próba zaskoczenia klienta to kwestie niezwykle istotne w tej branży. – Największą zaletą branży e-commerce jest jej dynamiczny rozwój. Codziennie pojawiają się nowe rozwiązania przydatne w e-commerce, a nadążanie za tym jest bardzo czasochłonne. Bycie na bieżąco wymaga ciągłego testowania nowych rozwiązań, wnikliwego podglądania konkurencji. Na dłuższą metę jest to męczące. Jednocześnie ciągle poznaje się nowych ludzi rozwijających ciekawe projekty. Myślę, że e-commerce nie jest dla wszystkich, ale jest jedną z najciekawszych branż – dodaje Strączek.

2.Zaplecze informatyczne i marketerzy
Coraz częściej przeglądamy sklepy internetowe na naszych smartfonach i tabletach, a to z kolei stawia kolejne wymagania wobec przedsiębiorców, działów marketingu i przede wszystkim całego zaplecza informatycznego. To właśnie te stanowiska są najbardziej oblegane w branży e-commerce.
- Na zatrudnienie w branży e-commerce mogą liczyć szczególnie osoby o kompetencjach technicznych, pracujące w działach IT. Dobrze prowadzony sklep e-commerce nie jest w stanie istnieć także bez porządnego zaplecza marketingowego. To właśnie kadra marketerów jest u nas najliczniejsza, dlatego sprawny marketer bez problemu znajdzie pracę w tej branży – komentuje Strączek.

3.Szansa dla freelancerów
W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce czasami ogrom pracy jest tak duży, że niezbędne jest korzystanie z freelancerów, którzy odciążą etatowych pracowników.
- Nasza firma nie posiada rozbudowanych działów, gdyż korzystamy z outsourcingu, który od wielu lat bardzo dobrze się sprawdza i przynosi rewelacyjne efekty. Większość działań związanych z obsługą sklepu, w tym obsługą programistyczną i marketingową zlecamy zewnętrznym podmiotom. Jednakże w przyszłości nie wykluczamy utworzenia dodatkowych wakatów: dla grafików, czy copywriterów - mówi Agata Chmielewska, specjalista ds. marketingu i PR w KOKAI.pl

4.Monitoring i analiza
Wiele ofert pracy zawiera magiczne słowo „kreatywność”, które jest chyba najbardziej nadużywanym pojęciem funkcjonującym w branży. Praca w e-commerce polega przede wszystkim na dokładnym monitorowaniu rynku. Nikt nie oczekuje od nas, że zaraz po przyjściu do firmy będziemy sypać rewelacyjnymi pomysłami, które sprawią, że sklep od razu będzie generował większe zyski. Bez dokładnej analizy konkurencji nasze pomysły mogą wydawać się genialne, ale w efekcie rynek wszystko weryfikuje. Połowa wspomnianej „kreatywności” to nic innego, jak dojście do odpowiedzi na kluczowe pytania: co innego możemy zaoferować niż konkurencja?, jak chcemy się wyróżnić? Z reguły dojście do konstruktywnego wniosku wymaga czasu. Widać tutaj pewną ciekawą zależność: z jednej strony branża e-commerce jest niesamowicie dynamiczna, a z drugiej, wdrożenie niektórych pomysłów wymaga opanowania.

5.Zróżnicowana struktura zatrudnienia
Struktura zatrudnienia w e-commerce jest zróżnicowana. Pracę w branży można dostać niekoniecznie kończąc kierunki studiów związane ze sprzedażą, handlem czy zarządzaniem (oczywiście takie osoby na starcie będą miały przewagę nad konkurencją). Specjaliści ds. rekrutacji starają się wyłowić osoby, w których przede wszystkim widzą potencjał, więc bariery specjalizacyjne związane ze studiami schodzą na drugi plan.

- Proces rekrutacji w naszej firmie nie jest zamknięty z uwagi na dynamiczne zmiany w otaczającym nas świecie, w tym rozwój Nowych Mediów. Osoby starające się o pracę w DeeZee niekoniecznie muszą posiadać dyplom potwierdzający określone kwalifikacje zawodowe – polonista może być PR-owcem, a blog może prowadzić inżynier, jeśli potrafi to dobrze robić – komentuje Dominika Żak, CEO w DeeZee.pl. Dodaje również: - Nasza firma ciągle poszukuje zdolnych grafików, specjalistów z zakresu marketingu elektronicznego i specjalistów do spraw zakupów. Mile widziani są także nowi pracownicy we wszystkich działach DeeZee, a w szczególności w dziale marketingu i PR, dziale zakupów i Kreatywnej Produkcji.

Warto spróbować swoich sił w e-commerce. Ta dynamiczna branża to nie tylko praca w pocie czoła i nieustająca walka z konkurencją. Globalny rynek usług handlowych otwiera nieograniczone możliwości nawiązywania nowych kontaktów, wyjazdów na konferencje i warsztaty. Pracodawcy starają się jak mogą, aby osoba zatrudniona w firmie czuła się jak najlepiej i w miarę możliwości starają się do każdego podchodzić indywidualnie:

- Staramy się – w miarę możliwości – dostosować obowiązki do indywidualnych predyspozycji pracownika. Dla wielu osób nasza firma była pierwszym miejscem pracy w ich życiu – teraz mają doświadczenie, którego mogliby przez dłuższy czas próżno szukać na rynku pracy – wyjaśnia Marta Strączek z kodyrabatowe.pl.

Pozostaje mieć nadzieję, że prognozowany 40% wzrost obrotów na naszym rodzimym rynku będzie obfitował w równie dynamiczny przyrost zadowolonej z pracy kadry, co bezpośrednio przełoży się na sukcesy nie tylko lokalne, ale także globalne.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Praca w branży e-commerce [PORADNIK] - Portal i.pl

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski