Inspekcja handlowa, jak co roku, wzięła pod lupę symbol Świąt Wielkanocnych. Pod koniec ubiegłego roku przebadała 551 partii jaj kurzych w sklepach, hurtowniach i na targowiskach w całej Polsce. Jaja z woj. lubelskiego wypadły bardzo dobrze.
Ale po kolei. Inspektorzy sprawdzali, czy jaja są prawidłowo oznakowane na skorupie i na opakowaniu, a także czy klienci nie są wprowadzani w błąd co do metody chowu kur i wagi produktu. Zastrzeżenia wzbudziło ponad 30 procent kontrolowanych partii.
Co było nie tak? Inspektorzy zauważyli m.in., że przedsiębiorcy próbują ukrywać, w jakich warunkach żyją kury, od których pochodzą sprzedawane jaja.
- Metodę chowu ukrywano pod różnego rodzaju sielskimi wizerunkami. Tylko niewielki napis z boku informował, że w rzeczywistości jest to chów klatkowy - tłumaczy Dariusz Łomowski, zastępca dyrektora departamentu inspekcji handlowej UOKiK.
Zdaniem inspektorów rzetelna informacja na ten temat jest dla klienta bardzo ważna, bo jaja z chowu klatkowego mają zupełnie inną cenę niż jaja z wolnego wybiegu.
Zastrzeżenia wzbudził też brak oznaczeń dotyczących klasy wagowej lub daty trwałości. Co ważne, w 13 placówkach na terenie woj. lubelskiego (7 sklepów należących do dużych sieci handlowych i 6 innych sklepów detalicznych) inspektorzy nie zauważyli nieprawidłowości. Mimo to, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje o uwagę i przypomina, że do sprzedaży powinny trafiać tylko jaja świeże - czyli klasy A.
Dodatkowo powinny na skorupie posiadać informacje o: metodzie chowu kur (0 - ekologiczna, 1 - wolny wybieg, 2 - ściółkowa, 3 - klatkowa), kod państwa (PL - Polska), weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.
Jaja w opakowaniu: opakowanie musi informować o klasie jakości (np. A), wadze (np. M, XL), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur. Obowiązkowe jest oznakowanie na skorupie.
Jaja sprzedawane luzem, na sztuki: w miejscu sprzedaży musi się znajdować informacja o klasie jakości, wadze, metodzie chowu, dacie minimalnej trwałości oraz nazwa albo imię i nazwisko producenta.
Jaja sprzedawane bezpośrednio konsumentom przez gospodarza (producenta) który posiada mniej niż 50 kur: w miejscu sprzedaży musi się znaleźć nazwa i adres gospodarstwa oraz imię i nazwisko gospodarza. Oznakowanie na skorupach nie jest wymagane.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?