Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014 z języka polskiego: "Potop" i "Wesele" zaskoczyły uczniów (ARKUSZ, ODPOWIEDZI, WIDEO)

IL
Matura 2014
Matura 2014 Małgorzata Genca
W poniedziałek ruszył maraton egzaminów maturalnych. Uczniowie na początku zmierzyli się z językiem polskim. Dla wielu z nich lektury, które pojawiły się w tym roku na egzaminie, były zaskoczeniem. Poniżej zamieszczamy arkusz egzaminacyjny z języka polskiego i odpowiedzi.

- Zanim zaczęłyśmy pisać, szybko przejrzałyśmy arkusz. Gdy zobaczyłyśmy wypracowanie, które miałyśmy napisać na podstawie "Potopu" Henryka Sienkiewicza lub "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego byłyśmy przerażone - przyznają Patrycja Budzińska, Agnieszka Persona i Magda Smoleń z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Vetterów. Na szczęście po chwili stres minął. - Gdy już zaczęłyśmy pisać okazało się, że "Potop" był łatwiejszy. Wiele osób go wybrało - dodaje Patrycja Budzińska. W tym roku do matur w ZSE im. Vetterów przystąpi 146 tegorocznych absolwentów.

Uczniowie na maturze podstawowej z języka polskiego zmagali się też z czytaniem ze zrozumieniem. W arkuszu znalazł się tekst o miłości w którym cytowano fragmenty utworów Cypriana Kamila Norwida, ks. Jana Twardowskiego i Platona.

W IX LO w szkolnych ławkach zasiadły 242 osoby. - Wyjątkowo wielu uczniów, bo aż 99, zdaje w tym roku matematykę na poziomie rozszerzonym. Popularny jest również język angielski i polski rozszerzony do którego przystąpi 77 osób.Bardzo popularna jest również geografia, biologia i chemia - wylicza Zofia Bielecka, dyrektor IX LO.

Na kolejnej stronie znajdziecie odpowiedzi. Specjalnie dla Czytelników Kuriera zadania rozwiązała Ewa Kalbarczyk, polonistka z prywatnego LO im. Paderewskiego w Lublinie. To ta placówka w ubiegłym roku spisała się najlepiej z języka polskiego w całym województwie!
Test O miłości – przykładowe odpowiedzi:

1. Pokarmem duchowym była prowadzona przy okazji posiłku dyskusja, np. na ważne tematy filozoficzne i moralne.

2. Przywołanie Uczty Platona pełni funkcję wprowadzenia do tematu.

3. Teza:
Człowiek nadaje swoim funkcjom biologicznym wyższy sens.
lub
Jedzenie ma ważne znaczenie społeczne.
Przykład 1: Rozmowy przy wspólnym rodzinnym obiedzie potęgują więzi.
Przykład 2: Posiłki w gronie przyjaciół lub obcych ludzi służą często uczczeniu czegoś lub kogoś.

4. Miłość sprzyja tworzeniu i umacnianiu więzi społecznych.
Miłość potrafi zmienić człowieka.
Prowadzi do takich ludzkich zachowań, których nie tłumaczą przyczyny biologiczne.

5.
Środek stylistyczny => Rola środka stylistycznego
personifikacja => zwraca uwagę na ludzki aspekt miłości.
antyteza => ukazuje nieprzewidywalność miłości, podkreśla skrajności w niej występujące.
wyliczenie => służy ukazaniu wielu obliczy tego uczucia, jego skomplikowanego charakteru.

6. Sformułowania te służą: nawiązaniu kontaktu z czytelnikiem, zainteresowaniu go omawianym tematem, zwróceniu uwagi na omawiane kwestie, odwołaniu się do wspólnych ludzkich doświadczeń.

7. Istota miłości zdaniem:
A.naukowca – biologa
Miłość służy przedłużeniu gatunku ludzkiego.
B.księdza – poety
Miłość możemy przeciwstawić śmierci – winniśmy ją obdarzać ludzi, bo nasze życie jest kruche i krótkie.
C.filozofa – etyka
Miłość jest okazywaniem bezinteresownej radości z faktu czyjegoś istnienia.

  1. Zdanie z tekstu => Funkcja językowa
    1. Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł Uczta => informacyjna
    2. Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą =>impresywna
    3. Kochając, cieszę się, że jesteś =>ekspresywna

9. D.

  1. 1 os. l. poj.
    Autorka odwołuje się do własnych obserwacji ludzi, którzy ją otaczają.

1 os. l. mn.
Autorka mówi o wspólnych doświadczeniach nas jako ludzi, o naszych wadach i błędach.

1. Zdanie to pełni funkcję tezy, streszcza poglądy autorki na temat współczesnego społeczeństwa, ukazuje dwa kontrastowo różne uczucia ludzkie, podkreśla skłonność ludzi do uczuć negatywnych i ich nieumiejętność kochania.

12. Prawdziwa miłość jest taka trudna i jest jej tak mało, ponieważ jest trwała, wierna, bezinteresowna, nie oczekuje wzajemności, jest rodzajem ofiary, wymaga pracy i zaangażowania.

  1. Wyższy sens funkcji fizjologicznych – akapity 1, 2.
    Biologiczny i duchowy wymiar miłości – akapit 3.
    Przewaga nienawiści i potrzeba miłości – 4, 5.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski