Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Lotniczy Lublin uruchomi AFIS i sam przyjmie małe samoloty

Aleksandra Dunajska
Miesięcznie w Świdniku ląduje średnio 60 małych samolotów biznesowych. Przylatują m.in. z: USA, Szwecji, Szwajcarii i Grecji.
Miesięcznie w Świdniku ląduje średnio 60 małych samolotów biznesowych. Przylatują m.in. z: USA, Szwecji, Szwajcarii i Grecji. Małgorzata Genca
Lotnisko uruchomi służbę informacji powietrznej. Umożliwi to obsługę małych maszyn poza godzinami pracy kontrolerów PAŻP.

Kontrolerzy ruchu lotniczego, zatrudniani przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, pracują na lotnisku 60 godz. tygodniowo. PAŻP zapowiedziała wydłużenie tego czasu do 96 godz., ale na razie nie chce podjąć decyzji, by kontrolerzy byli w lubelskim porcie przez cały czas otwarcia lotniska, czyli od 6 do 22.

Zdaniem Agencji, w Lublinie jest na to za mało połączeń. Taka sytuacja powoduje spore problemy. W styczniu pisaliśmy, że spóźniony samolot Ryanaira z Londynu nie mógł wylądować, bo kontrolerzy skończyli już pracę. Takie kłopoty pojawiają się w sytuacjach nadzwyczajnych, czyli np. opóźnionego lotu albo kiedy na lotnisku chce lądować, niezapowiedziany z odpowiednim wyprzedzeniem, samolot ruchu general aviation.

Sytuację mogłaby poprawić lotniskowa służba informacji powietrznej (tzw. AFIS). Władze portu przymierzają się do jej uruchomienia. Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin, mówił w poniedziałek, że mogłaby zacząć działać w drugiej połowie tego roku.

- Jesteśmy w fazie wstępnych przygotowań - zaznacza Piotr Jankowski, rzecznik PLL. - Na pewno rozszerzyłoby to możliwość obsługi połączeń przez nasze lotnisko - dodaje.

AFIS oznacza, że wyszkoleni pracownicy lotniska, poza godzinami pracy kontrolerów PAŻP, mogliby przyjmować małe samoloty biznesowe. Informatorzy AFIS nie mają co prawda takich uprawnień jak kontrolerzy ruchu lotniczego, ale mogą m.in. informować o tym, co się dzieje w przestrzeni powietrznej.

Żeby uruchomić AFIS, port musi zatrudnić i wyszkolić pracowników. Poza tym, zaopatrzyć lotnisko w dodatkowy sprzęt. Ten ostatni władze lotniska mają nadzieję pozyskać od PAŻP. Jakie mogą być koszty przygotowania i uruchomienia AFIS? - Trudno to dziś oszacować - mówi Jankowski.

AFIS mogą prowadzić obecnie dwa lotniska w Polsce: Modlin oraz Radom (jeszcze nie otwarte).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski