Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery

Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery

Małgorzata Szlachetka

Kurier Lubelski

Aktualizacja:

Kurier Lubelski

Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery

Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery ©sxc.hu

W Lublinie debatują pasjonaci rowerów z całej Europy. Do wtorku trwa II Kongres Ruchu Rowerowego. Wykłady odbywają się w Centrum Kultury przy ul. Peowiaków.
Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery

Kongres Ruchu Rowerowego w Lublinie: Świat stawia na rowery ©sxc.hu

- W Lyonie system wypożyczalni rowerów został wprowadzony przed wyborami, żeby zadowolić ekologów. Olbrzymim zaskoczeniem było to, że ludzie z tego korzystają - mówił w poniedziałek w Centrum Kultury Olivier Schneider z Francuskiej Federacji Cyklistów. I dodał: Kluczem do sukcesu jest, aby ta komunikacja była darmowa lub za pół darmo.

W Lublinie system 40 wypożyczalni miejskich rowerów ma wystartować od sierpnia.
Lublinianie będą mieli do dyspozycji 400 jednośladów. Nie da się tego porównać z Paryżem, gdzie punkty wypożyczania rowerów są co 300 metrów, a do dyspozycji mieszkańców i turystów jest 25 tysięcy rowerów.

Lublin może za to spojrzeć na przykład Białegostoku, gdzie system miejskich rowerów działa od blisko miesiąca. Obsługuje go firma Nextbike, ta sama, która wygrała przetarg u nas.
- W Białymstoku jest 300 rowerów, a odnotowujemy dziennie aż 3 tysiące wypożyczeń. To jest niesamowity frekwencyjny sukces - podkreślał w poniedziałek Tomasz Wojtkiewicz, przedstawiciel firmy Nextbike.

Dodał, że kluczem do sukcesu okazało się w tym przypadku powiązanie systemy wypożyczania rowerów z miejską komunikacją.
- Tak jak w innych miastach w Białymstoku pierwsze 20 minut jazdy naszym rowerem jest bezpłatne. To miasto zdecydowało, że kolejne 10 minut gratis dostaje osoba, która ma okresowy bilet na miejską komunikację . System się sprawdził - relacjonował Wojtkiewicz.

- Jesteśmy oczywiście otwarci na współpracę w zakresie włączenia użytkowników Karty Biletu Elektronicznego w System Roweru Miejskiego. Takie rozwiązanie z pewnością wpisywałoby się w założenia zrównoważonego transportu miejskiego- zapewnia Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM w Lublinie.

Uczestnicy konferencji mówili też, co jest konieczne, aby system miejskich wypożyczalni rowerów okazał się sukcesem: sieć punktów musi być wystarczająco gęsta, a jednocześnie dostosowana do skali miasta i równomiernie rozłożona. Po drugie, istotne jest tworzenie dodatkowych parkingów dla rowerów, sieci ścieżek rowerowych oraz punktów naprawy jednośladów.

Komentarze (15)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A co z dokończeniem ścieżki wokół zalewu?

Adam Baranowski (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

Czy ktoś wie co się dzieje z budową brakującego odcinka pętli rowerowej wokół zalewu? W tamtym roku nie skończyli, wytłumaczyłem sobie że pewnie nie mogli, ale liczyłem że prace ruszą wczesną...rozwiń całość

Czy ktoś wie co się dzieje z budową brakującego odcinka pętli rowerowej wokół zalewu? W tamtym roku nie skończyli, wytłumaczyłem sobie że pewnie nie mogli, ale liczyłem że prace ruszą wczesną wiosną, żeby na początek lata skończyć. Prace niestety nie ruszyły, mało tego, wyborcza pokazała dzisiaj mapkę na której brakujący odcinek nie jest nawet planowany!! Panie Prezydencie, mam nadzieję, że nie dopuści Pan do takiej głupoty. Pozdrawiam i czekam jakieś informację. A może Kurier się zainteresuje tą sprawą?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
W naszym klimacie odejmując deszczowe dni rowerem jeździmy 4 m-ce na rok

W naszym klimacie odejmując deszczowe dni rowerem jeździmy 4 m-ce na rok (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 7

Rower w Polsce ma znaczenie GŁÓWNIE rekreacyjne, a nie komunikacyjne. 90 % jeżdżących na rowerach jeżdżą od maja do października, a odejmując dni zimne i deszczowe to jest 4-4,5 miesiąca na rok. To...rozwiń całość

Rower w Polsce ma znaczenie GŁÓWNIE rekreacyjne, a nie komunikacyjne. 90 % jeżdżących na rowerach jeżdżą od maja do października, a odejmując dni zimne i deszczowe to jest 4-4,5 miesiąca na rok. To nie Włochy, Hiszpania czy nawet Holandia, Dania tu jest klimat przejściowy i kontynentalny. Ale ścieżki należy budować będzie mniej wypadków powodowanych przez rowerzystów... głównie w ciągach rekreacyjnych i turystycznych zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Większość ludzi nie jeździ z lenistwa i wygodnictwa

Robert (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

Rozumiem jeśli ktoś wozi dzieci do szkoły albo musi zrobic dże zakupy itp jest ileś zawodó gdzie własny samochód jest potrzebny do wykonywania pracy ale większość ludzi pracuje w biurach. Jesłi...rozwiń całość

Rozumiem jeśli ktoś wozi dzieci do szkoły albo musi zrobic dże zakupy itp jest ileś zawodó gdzie własny samochód jest potrzebny do wykonywania pracy ale większość ludzi pracuje w biurach. Jesłi ktos ma do 15km do pracy i jakies tam warunki drogowe dojazdu to ja nie rozumiem dlaczego nie jeżdzić rowerem.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Śmiechu Warte

mariano (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

Tak, wypożyczalnie rowerowe, po to by komuś nabić kieszenie tak zwanym biznesem, czyli styl po polsku robienie coś z wielkim hukiem, tylko co dalej? Łapanie cyklistów jeżdżących po przejściach dla...rozwiń całość

Tak, wypożyczalnie rowerowe, po to by komuś nabić kieszenie tak zwanym biznesem, czyli styl po polsku robienie coś z wielkim hukiem, tylko co dalej? Łapanie cyklistów jeżdżących po przejściach dla pieszych ( jakby nie można było przy każdej zebrze wyznaczyć pasa przejazdu dla rowerów)i lanie ich mandatami, czysty zysk! Po za tym gdzie ci rowerzyści mają jezdzić na ulicach w godzinach szczytu tłok, paraliż, jeżdżę często chodnikiem przez Sikorskiego i o 7-mej oraz o 16-tej wszystkie pasy ruchu zajęte, więc dalej z wielkim hukiem realizujmy kolejne rowerowe inicjatywy. Powodzenia.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
nie można na każdym przejściu dla pieszych wyznaczać przejazdów

s (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego - często lepiej, aby rowerzysta przeprowadził rower niż stracił życie - "BO MA PIERWSZEŃSTWO" - samochody zwłaszcza autobusy i ciężarowe w miejscu się...rozwiń całość

ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego - często lepiej, aby rowerzysta przeprowadził rower niż stracił życie - "BO MA PIERWSZEŃSTWO" - samochody zwłaszcza autobusy i ciężarowe w miejscu się nie zatrzymają - a nagły wjazd rowerem pod koła samochodu i wypadek gotowy....zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nadbystrzycka

Konrad (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

Na Nadbystrzyckiej jest taki przejazd dla rowerów i uważam że jak najszybciej trzeba go zlikwidować, aby nikt nie zginął.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a może zlikwidujmy tam ulicę?

jurek wołek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Zlikwidujmy przejazd rowerowy, bo kierowcy samochodów łamią prawo - złota myśl roku :)

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
to się najeżdzę że ho ho

max (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

u nas w Lublinie w tym roku otworzą wypożyczalnie we wrześniu i zamkną w październiku... to chyba będzie rekord... a poza tym czytałem na czym polega to wypożyczenie roweru... trzeba się zalogować,...rozwiń całość

u nas w Lublinie w tym roku otworzą wypożyczalnie we wrześniu i zamkną w październiku... to chyba będzie rekord... a poza tym czytałem na czym polega to wypożyczenie roweru... trzeba się zalogować, opłacić kaucję, wpisać pin...bla bla, opłacić... bla bla, wpisać pin do linku roweru i wypożyczyć... dodam że to samo trzeba zrobić przy oddawaniu roweru... no i bardzo ważna rzecz - trzeba będzie mieć telefon przy sobie... to będzie rozrywka raczej dla młodszych bo starsi sobie z tymi pierdołami raczej nie poradzązwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
W naszym klimacie odejmując deszczowe dni rowerem jeździmy 4 m-ce na rok

W naszym klimacie odejmując deszczowe dni rowerem jeździmy 4 m-ce na rok (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 9

Rower w Polsce ma znaczenie głównie rekreacyjne, a nie komunikacyjne. 90 % jeżdżących na rowerach jeżdżą od maja do października, a odejmując dni zimne i deszczowe to jest 4-4,5 miesiąca na rok. To...rozwiń całość

Rower w Polsce ma znaczenie głównie rekreacyjne, a nie komunikacyjne. 90 % jeżdżących na rowerach jeżdżą od maja do października, a odejmując dni zimne i deszczowe to jest 4-4,5 miesiąca na rok. To nie Włochy, Hiszpania czy nawet Holandia, tu jest klimat przejściowy i kontynentalny. Ale ścieżki należy budować będzie mniej wypadków powodowanych przez rowerzystów...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Niezgodzę się...

SemaForek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

Ja jeżdżę rowerem prawie 12 miesięcy w roku. Co najmniej do pracy i z powrotem.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Rozumiem, że po ulicy?

Jarek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

Jesteś pewnie jednym z tych ekstremistów, którzy wolą narazić życie i tamować ruch, bo w myśl przepisów im wolno? To, że obok jest chodnik, po którym nikt nie chodzi nie ma znaczenia?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
dlatego 90 % a nie 100 % - czytaj

j (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

dlatego 90 % a nie 100 % - czytaj

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Znasz Tośka z Plebanii? Czyli aktora Jerzego Rogalskiego

luki (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

mieszkającego na Czechowie? On jeździ starym składakiem do pracy do teatru Osterwy dopóki nie spadnie pierwszy śnieg. Tutaj krótki artykuł w temacie...rozwiń całość

mieszkającego na Czechowie? On jeździ starym składakiem do pracy do teatru Osterwy dopóki nie spadnie pierwszy śnieg. Tutaj krótki artykuł w temacie http://www.mmlublin.pl/276102/2008/3/26/aktorska-duma-czechowa?category=news Ja jestem leszczem sportowym z bardzo przeciętną kondycją, nigdy nie trenowałem żadnego sportu. Mimo to jeżdżę rowerem ok 9 m-cy w roku od marca/kwietnia do grudnia. A w tym roku zimy praktycznie nie było więc i np w lutym też jeździłem. Kwestia odpowiedniego ubrania i błotników oraz oświetlenia w rowerze. Na jesień zakładam cienkie ciemne spodnie bo w nogi szybko robi się ciepło na rowerze, gruby dżins odpada bo nie wygodnie a na górę cienką kurtkę przeciwdeszczową i przeciwwiatrową z kapturem i stojącym wysokim kołnierzem a to co założysz pod tę kurtkę to już zależy od ciebie i temperatury panującej na dworze. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
powiedz to ambasadorowi Danii

qpkers (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

który podawał za przykład Kopenhagę. Jeździ tam 1/3 osób, z czego 75% jeździ cały rok:-)
Zresztą badania pokazują, że rowerzyści to zazwyczaj klienci komunikacji miejskiej, więc więcej rowerzystów...rozwiń całość

który podawał za przykład Kopenhagę. Jeździ tam 1/3 osób, z czego 75% jeździ cały rok:-)
Zresztą badania pokazują, że rowerzyści to zazwyczaj klienci komunikacji miejskiej, więc więcej rowerzystów nie oznacza mniej samochodów tylko większe luzy w komunikacji miejskiej.
zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kopenhaga ma chłodniejsze lata, a łagodniejszą wiosnę, zimę i jesień

Adam (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

od morza, czasem sztormy są, ale generalnie to inny klimat niż Polski

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

O tym się mówi

Wideo