Obwodnica Lublina ma być gotowa jesienią. Kierowcy, którzy zechcą z niej skierować się na krajową „dziewiętnastkę” w stronę Białegostoku, tuż za węzłem Lublin Rudnik trafią na trasę z jednym pasem ruchu w każdą stronę. - Konieczna jest przebudowa tego wylotu, żeby zlikwidować “wąskie gardło” - mówił na poniedziałkowym posiedzeniu Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego Stanisław Żmijan, poseł PO i szef sejmowej komisji infrastruktury.
W praktyce chodzi o budowę blisko 24 - kilometrowego odcinka S19 od objazdu Lublina do końca obwodnicy Lubartowa (ta ostatnia miałaby być przy okazji dostosowana do parametrów drogi ekspresowej m.in. przez likwidację kolizyjnych skrzyżowań z bocznymi drogami). GDDKiA ma dla tego fragmentu trasy decyzję środowiskową (została zaskarżona, jest rozpatrywana w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska).
- Gdyby zapadła decyzja o finansowaniu inwestycji moglibyśmy przystąpić do przygotowywania dla niej koncepcji programowej - podkreślał Zbigniew Szepietowski, z-ca dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA.
Czy na inwestycję będą pieniądze? Poseł Żmijan zaznaczał, że jest na to szansa - z środków europejskich na lata 2014 - 20. To, czy fundusze się znajdą, będzie zależało m.in. od wyników negocjacji z Komisją Europejską dotyczących tego, ile z puli przeznaczonej na infrastrukturę będziemy mogli przeznaczyć na drogi, a ile na kolej. - Czekamy też na ostateczny kształt programu budowy dróg krajowych. Ma być ogłoszony do końca roku - tłumaczył Zbigniew Szepietowski.
Na poniedziałkowym posiedzeniu Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego posłowie dyskutowali jednak także o budowie dalszego ciągu S19. Sławomir Zawiślak z PiS przekonywał, że Komisja Europejska składania się do dofinansowania budowy całej S19 jako części międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Polityk tłumaczył, że taką informację pozyskał od europosłów. - Teraz jest ruch polskiego rządu żeby wystąpić o przyznanie tych środków - twierdził.
Realizacja całej S19 jest jednak mało prawdopodobna. W ub.r. Parlament Europejski nie zgodził się na włączenie ViaCarpatia do sieci najważniejszych korytarzy europejskich TEN-T. A to zmniejsza prawdopodobieństwo przyznania dofinansowania dla projektu. - Na budowę trasy ekspresowej na północ od Lubartowa nie ma raczej szans bo nie będzie na to środków- przyznał też w poniedziałek Stanisław Żmijan. - Możemy ewentualnie myśleć o likwidacji tzw. wąskich gardeł, budowie obwodnic czy poprawianiu stanu nawierzchni- dodał.
Jest jednak zielone rządowe światło dla budowy S19 na południe od Lublina. W pierwszej kolejności będzie realizowana zachodnia obwodnica stolicy regionu. Prace mają ruszyć w październiku tego roku i potrwać do połowy 2017 r. W 2020 r. ekspresówką pojedziemy do Rzeszowa. - Wyłoniliśmy wykonawców koncepcji programowej dla tej trasy w województwie lubelskim - mówił Zbigniew Szepietowski.
Frekwencja na spotkaniu Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego była mizerna. Wzięło w nim udział 9 posłów (plus Magdalena Gąsior - Marek, która przyszła tuż przed zakończeniem). W województwie mamy 33 parlamentarzystów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?