Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskie koleje 2020, czyli do Warszawy w 90 minut

Aleksandra Dunajska
W 2013 r. skończył się remont linii Lublin Północny - Lubartów. W kolejnej unijnej siedmiolatce projekt ma być kontynuowany.
W 2013 r. skończył się remont linii Lublin Północny - Lubartów. W kolejnej unijnej siedmiolatce projekt ma być kontynuowany. Jacek Babicz
W latach 2014-20 na inwestycje kolejowe popłynie z UE 10 mld euro. Pytanie, co z tego przypadnie województwu lubelskiemu?

Pewien obraz daje ministerialny dokument (o dźwięcznej nazwie) "implementacyjny do strategii rozwoju transportu do 2020 r.". W załącznikach wymieniono m.in. 64 priorytetowe projekty kolejowe o znaczeniu krajowym, które mają być realizowane w kolejnych latach. Wśród lubelskich inwestycji znalazła się ta najważniejsza - modernizacja trasy do Warszawy (a właściwie do Otwocka). Koszt - 3,5 mld zł. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla inwestycji. - Ogłoszenie przetargów na roboty budowlane planujemy w 2016 roku - zapowiada Dariusz Torczyk, kierownik kontraktu z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewiduje zakończenie prac w 2020 r. Wtedy z Lublina do Warszawy będziemy jechać pociągiem około 90 minut.

Na liście projektów "o znaczeniu krajowym" wymieniany jest też kolejny etap prac na linii Siedlce - Terespol oraz inwestycja między Skierniewicami a Łukowem.

W dokumencie jest też 11 inwestycji o znaczeniu makroregionalnym. A wśród nich dwa lubelskie projekty. Jeden to kontynuacja skończonej w 2013 r. modernizacji torów między Lublinem a Lubartowem, czyli linii nr 30. Tym razem prace miałyby przebiegać na odcinku Parczew - Łuków. Finał prac jest planowany na 2017 rok, MIiR szacuje koszty na 202 mln zł. Pieniądze miałyby pochodzić z programu Polska Wschodnia. Z tego samego źródła mają popłynąć fundusze na remont linii Lublin - Stalowa Wola - Rozwadów wraz z jej elektryfikacją (350 mln zł, realizacja do 2017). W ub. roku pisaliśmy o grupie studentów, którzy zbierali podpisy pod petycją o remont właśnie tej linii. Korzystają z niej m.in. żacy z Rzeszowa, ale też ludzie dojeżdżający z Kraśnika czy Niedrzwicy do pracy w Lublinie.

Ministerialny dokument kreśli też wizję budowy kolejowej Magistrali Wschodniej, która miałaby dać szybkie połączenia kolejowe między Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem i Olsztynem.

Wskazanie projektów w dokumencie nie oznacza, że wszystkie na pewno będą realizowane (chociaż pewność można mieć w przypadku trasy Lublin - Warszawa). Wciąż trwają bowiem negocjacje programów operacyjnych z Komisją Europejską. Dopiero potem zostaną przygotowane bardziej szczegółowe plany inwestycyjne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Lubelskie koleje 2020, czyli do Warszawy w 90 minut - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski