Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodnia obwodnica Lublina: GDDKiA wybrała najlepszą ofertę

DUN
Zachodnia obwodnica Lublina będzie uzupełnieniem obecnie budowanej północno - wschodniej części objazdu miasta. Jej budowa pozwoli wyprowadzić tiry m.in. z al. Kraśnickiej
Zachodnia obwodnica Lublina będzie uzupełnieniem obecnie budowanej północno - wschodniej części objazdu miasta. Jej budowa pozwoli wyprowadzić tiry m.in. z al. Kraśnickiej
GDDKiA wybrała ofertę Budimeksu na budowę zachodniej obwodnicy Lublina. Prace mogą ruszyć jeszcze tym roku. Pełny ring wokół Lublina ma być gotowy w 2017 r.

Właśnie ofertę Budimeksu lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uznał za najkorzystniejszą spośród sześciu otrzymanych propozycji. Budimeks ma zbudować trasę za 423,8 mln zł. Była to najtańsza oferta i to cena zdecydowała o decyzji GDDKiA. Co prawda pod uwagę brano także dodatkowe kryteria: deklarowany czas realizacji inwestycji oraz okres gwarancji ale wszyscy oferenci zaproponowali takie same terminy.

Zanim GDDKiA będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą wynik przetargu weźmie pod lupę prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Procedura potrwa około miesiąca. Ale nie wiadomo też, czy od decyzji Dyrekcji nie odwołają się odrzucone w postępowaniu firmy. Jeśli tak - data zawarcia umowy się przesunie. - Zależy nam, żeby udało się podpisać ją jak najszybciej - podkreśla Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.

Jeśli nie będzie większych przeszkód prace przy budowie zachodniej obwodnicy ruszą jeszcze w tym roku. - Wykonawca mógłby wykorzystać sezon zimowy np. na wycinkę drzew czy, przy sprzyjającej pogodzie, wykonywanie niektórych prac ziemnych - mówi Nalewajko.

GDDKiA_ma już zezwolenie na realizację inwestycji. Wojewoda lubelski wydał je w maju. Drogowcy przejęli już także grunty potrzebne pod budowę trasy. 70 proc. wykupiono na mocy decyzji lokalizacyjnej z 2005 r. Pozostałe zostały wywłaszczone na podstawie majowego zezwolenia wojewody - nieruchomości stały się własnością skarbu państwa a właściciele dostaną odszkodowania przyznane w odrębnym postępowaniu.

Budimex zadeklarował, że zrealizuje inwestycję w 19 miesięcy. Nie wlicza się w to okresu zimowego między 15 grudnia a 15 marca więc w sumie prace mają potrwać nieco ponad dwa lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem trasą pojedziemy w 2017 roku.

Zachodnia obwodnica Lublina będzie miała niespełna 10 kilometrów długości. Powstaną dwa węzły: Lublin Szerokie (na skrzyżowaniu z drogą do Nałęczowa) oraz Lublin Węglin (na przecięciu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747) a także dwa wiadukty, kładka pieszo-rowerowa i przejścia dla zwierząt (w tym jedno nad trasą).
To jedna z najważniejszych infrastrukturalnych inwestycji dla Lublina. Uzupełni obecnie budowaną północno - wschodnią część obejścia miasta i pozwoli wyprowadzić z niego cały ruch tranzytowy. Zmniejszą się więc korki na al. Kraśnickiej, Sikorskiego czy Solidarności.

Zachodnia obwodnica będzie częścią S19. W rozpoczynającej się właśnie unijnej „siedmiolatce” budowa trasy ma być kontynuowana dalej na południe. GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dla lubelskiego odcinka ekspresówki, wyłoniła także wykonawców jej koncepcji programowej a rząd dał zielone światło dla finansowania inwestycji. Zgodnie z zapowiedziami resortu infrastruktury ekspresówką z Lublina do Rzeszowa mamy jeździć w 2020 roku.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski