Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelscy medycy zajmują ostatnie miejsca w Lekarskim Egzaminie Końcowym. Dlaczego?

Dorota Krupińska
LEK zdaje każdy absolwent Wydziału Lekarskiego, by otrzymać prawo wykonywania zawodu
LEK zdaje każdy absolwent Wydziału Lekarskiego, by otrzymać prawo wykonywania zawodu Małgorzata Genca
Od kilku lat lubelscy medycy zajmują ostatnie miejsca w Lekarskim Egzaminie Końcowym. Co na to uczelnia? Wyjaśnia, reformuje dydaktykę i zapowiada zmiany.

W ubiegłym miesiącu Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi ogłosiło wyniki Lekarskiego Egzaminu Końcowego, zdawanego przez absolwentów medycyny. Lubelscy lekarze wypadli słabo. Na 15 uczelni z kraju wśród zdających, którzy ukończyli studia w ostatnich dwóch latach, I Wydział Lekarski z Lublina zajął 14. miejsce ze średnią 134,88, a II WL był na miejscu 10. ze średnią 136,57. Pierwsze miejsce należało do Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego ze średnią 143,43. Wyniki lekarzy, którzy przystąpili do LEK-u po raz pierwszy, też nie są imponujące. Lubelski I WL na 13. miejscu na 15 uczelni, II WL na 10. miejscu.

Nie mamy również powodów do dumy, gdy przeanalizujemy statystyki z poprzednich lat.

W ubiegłym roku w sesji wrześniowej lekarze, którzy ukończyli studia w ostatnich dwóch latach z I WL zajęli 11. miejsce wśród 14 uczelni (średnia 131,88), a II WL był na 10. miejscu (średnia 132,13). I miejsce należało do Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (średnia 141,77). W 2012 r. we wrześniu wyniki lekarzy stażystów we-dług ukończonej uczelni nie były również imponujące, na 11 uczelni zajęli ostatnią pozycję.

Choć różnice punktowe średniej między poszczególnymi uczelniami, według UM w Lublinie, wydają się być niewielkie i nie powinny stanowić konstruktywnej oceny, to znaczne rozbieżności widać już, gdy porówna się pierwsze miejsca z ostatnimi. Nie zmienia to jednak faktu, że od kilku lat w tabeli zajmujemy jedne z ostatnich lokat.

Dlaczego ten egzamin tak słabo wypada w lubelskiej uczelni?

- Można wszystko zwalić na sposób nauczania, na profesorów, adiunktów itd., ale nie da się ukryć, że nasz wynik zależy tylko od nas samych. No i w przypadku testu też można mówić o szczęściu i tak zwanej życiowej zaradności - mówi Anna, rezydent medycyny rodzinnej, która zdawała LEK dwa lata temu.

Czego Jaś się nie nauczył, czyli szukanie przyczyn
Dydaktycy lubelskiej uczelni medycznej analizują wyniki egzaminu LEK i dane z Centrum Egzaminów Medycznych, wyciągają wnioski i omawiają je z władzami uczelni i ze studentami. Niektórzy wykładowcy UM w Lublinie uważają, że system końcowego egzaminu w formie testu nie jest doskonały i nie jest to najlepszy sposób oceny wiedzy studenta. - Zastanawiam się, czy naszym celem jest kształcenie osób, które będą wypełniać testy, czy kształcimy lekarzy, którzy będą zdolni analitycznie myśleć i pomóc pacjentowi. Już egzaminy maturalne pokazują słabość systemu testów - mówi jeden z lekarzy pracujących w UM, który nie chce ujawniać nazwiska.

Według CEM w Łodzi, szereg pytań występujących w teście wymaga właśnie od zdającego lekarskiego, analitycznego myślenia i umiejętności podejmowania właściwych decyzji diagnostycznych bądź terapeutycznych. Pytania te odwzorowują realne przypadki i sytuacje, w których może się znaleźć praktykujący lekarz.

I nie powinny na pewno zaskoczyć lekarza z dyplomem. Pytania mają zróżnicowany poziom trudności i nie są specjalistyczne, co oznacza, że osoba, która interesuje się psychiatrią, jest w stanie odpowiedzieć na pytania z zakresu interny.
Dyrektor CEM, dr hab. Mariusz Klencki uważa, że to nie forma egzaminu czy program nauczania i kształcenia są przyczyną słabych wyników lubelskiej uczelni, bo choć każda uczelnia nieco inaczej wypełnia obowiązujące ramy kształcenia, to istnieje pewien zasadniczy kanon wspólny dla wszystkich.

Można wszystko zwalić na sposób nauczania, na profesorów, na adiunktów (...) Nasz wynik zależy od nas samych

Przyczyna prawdopodobnie tkwi w doborze studentów. - W tych statystykach są ujęci studenci zarówno studiów płatnych, jak i tych finansowanych z budżetu państwa. Niestety ci pierwsi gorzej zdali maturę, dostali mniej punktów, są przeciętnie nieco słabsi. I to zapewne oni wpływają na obniżenie średniego wyniku. Być może słabsze przeciętne wyniki absolwentów uczelni lubelskiej wynikają z większego niż na innych uczelniach udziału studentów rozpoczynających studia na kierunkach płatnych - zaznacza Klencki.

Doktor wskazuje na analizy prowadzone na niektórych uczelniach, na podstawie których jasno widać, że jest wyraźny związek między wynikami na egzaminie maturalnym i wynikami zdawanego kilka lat później LEK-u.

Natomiast dr Marian Przylepa, dyrektor klinicznego szpitala SPSK 4 przy ul. Ja-czewskiego w Lublinie uważa, że problem słabych wyników może dotyczyć sposobu przyjęcia na medycynę. - Gdy ja szedłem na studia, musiałem zdać pisemne egzaminy. Potem wprowadzono testy wyboru. Dzisiaj jest konkurs świadectw maturalnych. Może jednak wiedzę tych młodych ludzi trzeba dodatkowo weryfikować. I dodaje: - Uniwersytet Medyczny w Lublinie wśród wszystkich uczelni w Polsce zajmuje 27. miejsce. Mamy dobrą kadrę, bazę naukową. Na co dzień obserwuję studentów, którzy mają u nas praktyki. Widzę ich zaangażowanie. Za granicą lekarze wykształceni tu, w Lublinie, mają bardzo dobrą opinię. Ta uczelnia szkoli dobrych specjalistów.

Uczelnia wyjaśnia
Uczelnia nie zgadza się z opinią, że w ostatnich latach studentom szło wyłącznie źle. W 2010 roku lubelscy medycy byli na samym szczycie tabeli, a wiosną 2013 na miejscach środkowych. W tegorocznym wrześniowym Lekarsko-Dentystycznym Egzaminie Końcowym stomatolodzy z Lublina zajęli drugie miejsce w kraju.

- Od lat przyglądam się wynikom oraz opiniom na temat Lekarskiego Egzaminu Państwowego oraz LEK-u i z czasem nabrałem przekonania, że dobra uczelnia to ta, która przygotuje człowieka do pracy w zawodzie, a nie ta, która wytrenuje swoich studentów w sprawnym rozwiązywaniu testów - wyjaśnia prof. Andrzej Drop, rektor Uniwersyteu Medycznego w Lublinie. Rektor zaznacza, że absolwenci lubelskiego UM nie ustępują pola swym koleżankom i kolegom po fachu z Europy w staraniach o angaż, gdzie przede wszystkim liczą się wiedza i umiejętności, a wyniki LEK-u nie mają najmniejszego nawet znaczenia.

Uczelnia analizuje i zapowiada zmiany
Pracownicy naukowi, by poprawić wyniki reformują dydaktykę. Według władz uczelni kadra stara się, aby studenci zdobyli wszechstronne wykształcenie i kompetencje, m.in. umiejętność budowania dobrych relacji lekarz - pacjent, skutecznego leczenia, krzewienia zasad profilaktyki zdrowia. Uniwersytet wdrożył zintegrowany program ewaluacji dydaktycznej. Pracuje również Biuro Oceny Jakości Kształcenia z agendami na poszczególnych wydziałach uczelni. Uczelnia sięga coraz częściej po środki unijne, aby uczyć kadrę nowoczesnych metod przekazywania wiedzy.

- Być może zaangażujemy profesjonalną firmę edukacyjną, organizującą kursy przygotowawcze. Popracujemy nad stworzeniem banku "LEK-owych" pytań egzaminacyjnych. Do rozważenia pozostaje wprowadzenie egzaminów wewnętrznych, po II roku studiów, z przedmiotów teoretycznych, oraz po V roku, po zaliczeniu przedmiotów klinicznych. Ale bez mozolnej pracy własnej studenta żadna uczelnia nie da rady kogokolwiek medycyny nauczyć - wyjaśnia rektor Drop.

Lekarski Egzamin Końcowy
Zdają absolwenci Wydziału Lekarskiego, by otrzymać prawo wykonywania zawodu i przystąpić do postępowania kwalifikacyjnego przed rozpoczęciem szkolenia specjalizacyjnego. Medycy starają się zdać LEK w czasie 13-miesięcznego stażu. Lekarz, który nie przystąpił albo nie zdał LEK-u, ma ograniczone prawa wykonywania zawodu, a to oznacza m.in., że nie może sam przyjmować pacjentów. Egzamin trwa 4 godziny. Obejmuje 200 pytań z interny, pediatrii, położnictwa i ginekologii, chirurgii ogólnej, psychiatrii, medycyny rodzinnej i ratunkowej, a także z prawa medycznego i bioetyki, orzecznictwa lekarskiego i zdrowia publicznego.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski