Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy autobus elektryczny marki Ursus wyjedzie na ulice Lublina w grudniu (ZDJĘCIA)

Małgorzata Szlachetka
Prezentacja prototypu autobusu elektrycznego marki Ursus w Lublinie
Prezentacja prototypu autobusu elektrycznego marki Ursus w Lublinie Anna Kurkiewicz
Autobus elektryczny, który Ursus złożył w Lublinie, na razie jest prototypem. Producent zapewnia, że na jednym ładowaniu pojazd przejedzie do 100 kilometrów.

W czwartek prototyp nowego lubelskiego autobusu został zaprezentowany w hali firmy Ursus przy ulicy Frezerów.

- Cztery pakiety bateryjne pozwalają na przejechanie 100 kilometrów na jednym ładowaniu, które w zajezdni będzie trwało sześć, siedem godzin. Badaliśmy możliwości autobusu przy maksymalnym obciążeniu wynoszącym około 75 osób w środku - wyjaśnia dr Marek Zmarz ze spółki Ursus. I zaznacza: - Przy produkcji tego autobusu współpracowaliśmy z naukowcami Politechniki Lubelskiej.

Możliwe będzie także szybkie podładowanie baterii na jednym z wybranych przystanków Lublina. Autobus zostanie wówczas podłączony do sieci trolejbusowej na kwadrans. Po tej operacji będzie mógł przejechać jakieś trzy, cztery kursy. Baterie są umieszczone na poziomie podwozia niskopodłogowego pojazdu. Do końca listopada ma być zamontowane wyposażenie autobusu m.in. siedzenia i klimatyzacja.

Szacowany koszt budowy pierwszego autobusu elektrycznego to około 2 miliony złotych. Przedstawiciele Ursusa zastrzegają jednak, że ostateczna cena w seryjnej produkcji może być inna.

Autobus elektryczny ma wyjechać na ulice Lublina w grudniu, będzie obsługiwał jedną z obleganych linii, kursujących przez Śródmieście. Pod uwagę jest brana linia nr 31.

Może się też okazać, że autobus elektryczny z Lublina znajdzie także innych nabywców. - Pytania w sprawie tego prototypu mieliśmy z Częstochowy, Warszawy i Gdańska - zdradza Jan Andrzej Wielgus, dyrektor oddziału spółki Ursus w Lublinie. I dodaje: - Na nasz autobus dajemy 12 lat gwarancji. Kadłub jest zbudowany z blach nierdzewnych.

Ursus zapowiada także ogłoszenie konkursu na imię dla autobusu elektrycznego.

Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie zauważył z kolei aspekt ekonomiczny:
- Napęd na prąd jest o 50 procent tańszy niż olej napędowy, więc poniesione nakłady szybko się zwrócą.

Uczestnicy prezentacji zwrócili jednocześnie uwagę na to, że miasta w coraz większym stopniu będą przestawiać się na komunikację miejską o napędzie elektrycznym. - Lublin także przygotowuje taki wniosek do programu Polska Wschodnia. Największe polskie miasta mówią dziś o inwestycji w tabor elektryczny - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

W lubelskim oddziale Ursusa pracuje teraz 250 osób, do końca roku firma planuje zatrudnić jeszcze około 30.

Ursus realizuje obecnie dla Lublina także kontrakt zakładający dostarczenie 38 trolejbusów elektrycznych - 17 pojazdów zostało przekazane, kolejne cztery trafią do odbiorcy do końca tego roku, a następnie sukcesywnie w 2015 roku.

Ratusz czeka na ekspertyzę

- Miasto zamówiło z funduszu pomocowego opracowanie koncepcji eksploatacji autobusów elektrycznych. Ekspertyza będzie pomocna przy określaniu szczegółowych parametrów dla tego rodzaju pojazdów, których zakup planowany jest z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej - zapowiada Justyna Góźdź, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

I dodaje: - Biorąc pod uwagę czas niezbędny na przeprowadzenie całej procedury, najpierw aplikacyjnej, a następnie przetargowej, dostaw pierwszych autobusów elektrycznych należy spodziewać się około 2016 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski