Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Sypiące się torowisko ma być w końcu naprawione

Dawid Serafin
Tak po zakończeniu remontu, według wstępnej wizualizacji, będzie wyglądać ruch na Plantach. Powstanie ścieżka rowerowa, auta pojadą w jednym kierunku. Wcześniej straszyły wypaczone torowiska
Tak po zakończeniu remontu, według wstępnej wizualizacji, będzie wyglądać ruch na Plantach. Powstanie ścieżka rowerowa, auta pojadą w jednym kierunku. Wcześniej straszyły wypaczone torowiska wizualizacja ZIKiT, fot. Anna Kaczmarz
W ścisłym centrum miasta zaczyna się remont torów. Mieszkańcy czekają na niego od dawna. Prace potrwają pół roku. Wzdłuż Plant powstanie ścieżka rowerowa. Będzie też ruch jednokierunkowy.

Po latach urzędniczych obietnic w końcu zacznie się remont zniszczonych torów w ścisłym centrum miasta. W połowie stycznia Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosi przetarg na przebudowę torowiska na odcinku od ulicy Piłsudskiego do ulicy Długiej. Prace mają ruszyć w połowie marca i potrwają pół roku. Wiadomo jednak, że nie wszystkie tory, które potrzebują pilnego remontu, zostaną niebawem naprawione.

Urzędnicy w 2015 roku na remonty torowisk planują wydać blisko 40 mln zł. Liczą, że część tych pieniędzy uda się pozyskać z unijnych dotacji. To jednak ciągle zbyt mało. Szacuje się, że na naprawę wszystkich newralgicznych punktów potrzeba co najmniej drugie tyle. - W pierwszej kolejności skupimy się na remoncie tych odcinków, które nie mogą dużej już czekać na remont - wyjaśnia Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT-u. - Resztę systematycznie będziemy odnawiać - dodaje.

Najgorzej jest w ścisłym centrum - na Podwalu czy przy ul. Basztowej. Torowisko jest w fatalnym stanie. Ograniczenie prędkości dla tramwajów wynosi w tym miejscu 10 km/h. A mimo to pojazdy rzadko kiedy osiągają taką prędkość. Już w marcu tego roku urzędnicy obiecywali, rozpoczęcie remontu. Przeszkodą był jednak brak pieniędzy.

Tym razem ma być inaczej. ZIKiT ma już wszystkie niezbędne dokumenty, by rozpocząć budowę odcinka torowiska od ulicy Piłsudskiego do Długiej. W połowie stycznia rozpoczną się poszukiwania firmy, która będzie odpowiedzialna za cały remont.
Zgodnie z planami,nowe torowisko zostanie położone wyżej niż dotychczas, na specjalnie przygotowanym wzniesieniu. Powstanie także ścieżka rowerowa o szerokości 1,5 metra. Będzie też przebudowana droga, tak , by po zakończeniu remontu, móc wprowadzić na Plantach ruch jednokierunkowy. Choć ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

- Prace zostaną podzielone na dwa etapy. Jeden od ulicy Piłsudskiego do Karmelickiej, a drugi od Karmelickiej do Długiej. Tak, by zbytnio nie paraliżować ruchu tramwajów - wyjaśnia Marcinko.

W drugiej połowie roku urzędnicy planują zakończyć także remont na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego, a także budowę torowiska między ulicami Lipską i Wielicką.

W przyszłym roku nie zostanie niestety wyremontowane torowisko na odcinku od filharmonii do pętli na Salwatorze. Urzędnicy już w zeszłym roku mówili o pilnej potrzebie tej naprawy. Na zapowiedziach jednak się skończyło.
Urzędnicy przyznają, że jedyne co może się udać zrobić w przyszłym roku, to przygotować dokumentację projektową i uzyskać pozwolenie na budowę.

Podobnie jest w przypadku odcinka między ulicą Długą a skrzyżowaniem ulic Basztowej, Pawiej, Lubicz, i Westerplatte. Jego remont najwcześniej może się rozpocząć dopiero w 2016 roku. Warunek jest jeden. Do tego czasu urzędnicy muszą zdobyć pozwolenie na budowę. Na razie brak jest nawet wstępnego projektu przebudowy.

Na modernizację torowisk w przyszłym roku nie ma także co liczyć na rondzie Kocmyrzowskim. Tam na zmianę czeka cały układ torów. W przyszłym roku uda się uzyskać jedynie pozwolenie na budowę. Remont? Najwcześniej w 2016 roku.
Większość prac i czas ich realizacji uzależniony jest jednak od tego, czy urzędnicy pozyskają unijne dotacje. Na razie przygotowane są dokumenty. Na rozstrzygnięcie musimy jeszcze zaczekać.

Drogi czekają na remont
- W przyszłym roku na bieżące utrzymanie dróg urzędnicy planują przeznaczyć 68 mln zł. Na razie nie wiadomo, ile pieniędzy wydadzą na budowę nowych dróg. Dowiemy się tego dopiero w połowie stycznia.
- Przebudowa ulicy Królowej Jadwigi. Prace będą prowadzone na odcinku od ulicy Jesionowej do Robla. Oprócz remontu blisko kilometrowego odcinka zostanie zbudowana także kanalizacja opadowa.
- W przyszłym roku rozpocznie się także budowa ulicy Siewnej. Chodzi o odcinek pomiędzy al. 29 Listopada a skrzyżowaniem z ulicami Bociana i Jabłonną. Zostanie przebudowany 150- metrowy fragment. Po zakończeniu prac jezdnia będzie miała szerokość sześciu metrów.
- W pierwszej połowie roku powinna ruszyć także przebudowa ulicy Przewóz, od skrzyżowania z ulicą Rzebik, w stronę osiedla mieszkaniowego. Koszt prac to 300 tys. zł. Dzięki remontowi mieszkańcy doczekają się w końcu chodników oraz nowej drogi.
- W przyszłym roku urzędnicy rozpoczną także prace związane z projektowaniem trasy łagiewnickiej. Oprócz przygotowania potrzebnej dokumentacji, zostaną wyburzone także budynki znajdujące się w miejscu przyszłej drogi.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska