- Według nowych zasad konsument powinien być rzetelnie poinformowany o wszystkich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość - podkreśla Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumenta w Lublinie. - Oznacza to, że wszystkie informacje muszą być zamieszczone na stronie sklepu internetowego.
Musi je też przedstawiać w formie pisemnej pukający do naszych drzwi akwizytor. Co więcej, wszelkie regulaminy mają być napisane w sposób czytelny, zrozumiały i jasny dla przeciętnego konsumenta. To bardzo ważne, bo wiele - zwłaszcza starszych osób - nie rozumiało dotychczas tego co czyta i pod czym się podpisuje.
Z regulaminów - poza stałymi pozycjami, takimi jak dane firmy, ceny zakupu oraz sposób płatności - od teraz dowiemy się także jak przeprowadzić reklamację. Zgodnie z nowymi przepisami, sprzedawca musi poinformować klientów o możliwości i terminie odstąpienia od umowy. Na swojej stronie internetowej musi także zamieścić stosowny formularz odstąpienia od umowy. - Wcześniej tak nie było i wielu konsumentów przychodziło do biura rzecznika, żeby dowiedzieć się, jak takie oświadczenie napisać - mówi Lidia Baran-Ćwirta. I przyznaje, że dla starszych osób było to często bardzo kłopotliwe.
Z kolei wszyscy kupujący poza siedzibą firmy przedsiębiorstwa mają teraz dłuższy, bo 14-dniowy termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (dotychczas było to 10 dni).
Termin ten może być jeszcze dłuższy, jeśli na stronach internetowych sklepu nie znajdziemy informacji o tym, że nabywca ma prawo zwrócić towar bez podania przyczyny. W takim przypadku termin na zwrot wydłuży się o rok, a sprzedawcy grozić będzie grzywna.
O czym w Kurierze już pisaliśmy, zmiany w prawie konsumenckim sprawiają też, że jesteśmy uprzywilejowani przy reklamacji. To klient decyduje jaką formę zadośćuczynienia chce przyjąć za wadliwy towar: czy go naprawić, wymienić na nowy, czy dostać zwrot gotówki.
Dzięki temu unikniemy sytuacji, gdy producenci w nieskończoność mogli naprawiać ten sam wadliwy towar.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?