Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wschodnia magistrala kolejowa ma połączyć Lublin z Rzeszowem i Białymstokiem

Aleksandra Dunajska
Remont linii nr 30 Lublin - Lubartów skończył się w 2013 r. Teraz PKP PLK chce kontynuować prace - między Parczewem i Łukowem
Remont linii nr 30 Lublin - Lubartów skończył się w 2013 r. Teraz PKP PLK chce kontynuować prace - między Parczewem i Łukowem Małgorzata Genca
Rzeszów, Lublin, Białystok i Olsztyn ma połączyć wschodnia magistrala kolejowa.O tym projekcie mówi się od dawna. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że to jedno z priorytetowych przedsięwzięć, jakie w kolejnej unijnej siedmiolatce mają być realizowane m.in. z unijnego programu Polska Wschodnia.

Pod nazwą "magistrala wschodnia" kryje się dziewięć inwestycji. Ich zakończenie ma pozwolić na poprawę jakości lub wręcz przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Olsztyn - Giżycko - Białystok - Czeremcha - Siedlce - Łuków - Dęblin (albo Parczew - Lubartów) - Lublin - Kraśnik - Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc przez Tarnobrzeg. Dzisiaj np. z Lublina do Siedlec, Białegostoku czy Olsztyna nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych.

- W projekcie chodzi m.in. o ożywienie regionalnego ruchu kolejowego, a także integrację miast wschodnich za pośrednictwem kolei. Chcemy zapewnić nie tylko lepsze połączenia na dłuższych trasach, między miastami wojewódzkimi, ale też np. między Białymstokiem a Ełkiem i Lublinem a Stalową Wolą - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

W województwie lubelskim planowane inwestycje to modernizacje torów i elektryfikacja linii Parczew - Łuków, a także Lublin - Stalowa Wola. PKP PLK na razie przygotowuje dokumentację, na początek - studia wykonalności. Prace budowlane miałyby ruszyć w 2017 r. i potrwać co najmniej po kilkanaście miesięcy.

Pozostaje jednak pytanie, czy na ewentualne podróże na nowych trasach znajdą się chętni. Połączenia pasażerskie na linii Lublin - Łuków zawieszono przecież kilkanaście lat temu właśnie ze względu na brak zainteresowania. Kolejarze zapewniają jednak, że podróżnych przyciągnie m.in. możliwe po remoncie torów zwiększenie prędkości jazdy. - Inwestycje będą też ważne z punktu widzenia przewozów towarowych - dodaje Maciej Dutkiewicz.

Do Warszawy objazdem

Planowane przez kolej prace mają jeszcze jeden cel. Remont torów między Parczewem a Łukowem ma pozwolić na poprowadzenie tą trasą części ruchu kolejowego w czasie modernizacji linii z Lublina do Warszawy. Właśnie przez Łuków pociągi omijałyby odcinek Lublin - Dęblin, kiedy trwałyby tam prace. - Takie rozwiązanie nie jest wykluczone, zwłaszcza jeśli chodzi o ruch towarowy - mówi Maciej Dutkiewicz.

Dla remontu linii do stolicy (będzie modernizowana na odcinku Lublin - Otwock) jest już przygotowana dokumentacja. O ile znajdą się na nią pieniądze - prace ruszą w przyszłym roku. Ministerstwo infrastruktury deklarowało już kilkakrotnie, że fundusze są zapewnione, a inwestycja znajduje się na liście kolejowych priorytetów resortu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski