Dworzec przesiadkowy czy tylko wielki parking? Mieszkańcy mają spore obawy, co do tej nowej wielkiej inwestycji w Bytomiu. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji budowy węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego. A mieszkańcy dyskutowali o jej zasadności i wyglądzie przyszłego centrum podczas debaty zorganizowanej przez Stowarzyszenie "Miasto dla Mieszkańców".
Termin składania ofert upływa 10 lutego. Szacunkowy koszt to 90 mln złotych (część ma być sfinansowana z pieniędzy UE). Prace mają rozpocząć się po otrzymaniu pozwoleń na realizację inwestycji - w trzecim albo czwartym kwartale 2016 roku, a zakończenie budowy węzła przesiadkowego planowane jest pod koniec 2018 roku.
Centrum przesiadkowe mają tworzyć m.in. dworzec autobusowy, stanowiska dla minibusów, kasy, poczekalnie, parking rowerowy i dla aut, pomieszczenia sanitarne, socjal-no-administracyjne, biurowe i techniczne, a także taras widokowy.
Ponadto na pl. Wolskiego mają powstać dwa ronda wymuszające ograniczenie prędkości w rejonie dworca przesiadkowego.
Zaś pomiędzy dworcem przesiadkowym a kolejowym zbudowana zostanie kładka dla pieszych. Zdaniem urzędników, gra jest warta świeczki. Jak podkreśla Lucjan Goczoł, kierownik Referatu Planowania Strategicznego i Funduszy Unijnych UM w Bytomiu, centrum przesiadkowe przyplacu Wolskiego będzie integrowało kilka środków transportu: kołowy oraz szynowo-kolejowy, tramwajowy i kolej wąskotorową.
Mieszkańcy tak entuzjastyczni już nie są. Podczas debaty z udziałem ekspertów: architektów, społeczników i osób zajmujących się planowaniem przestrzennymi miast, wyrażali swoje opinie.
- Nie chodzi nam o torpedowanie projektu - zaznacza Daniel Lekszycki, jeden z członków stowarzyszenia. - Warto jednak pokusić się o konsultacje z mieszkańcami - dodaje.
A co budzi obawy? Przede wszystkim kwestie ogromnego parkingu na prawie 1000 aut, który zamiast zniwelować ruch w centrum, może go pogłębić. Niektórzy eksperci mieli też wątpliwość dotyczącą lokalizacji takiego węzła w śródmieściu.
Roman Badura, inicjator Bytomskiej Rowerowej Masy Krytycznej, zwrócił uwagę na brak ścieżek rowerowych przy założeniu, że dworzec miałby służyć zmniejszeniu komunikacji samochodowej.
Natomiast dr Bartosz Mazur, specjalista od systemów lokalnego transportu zbiorowego, wskazał, że skoro pasaż będzie na poziomie plus 1, to do dworca PKP łatwiej będzie się dostać... z samochodu niż z autobusu. Czyli - ruch samochodowy będzie większy.
SERWIS REGIODOM, NIERUCHOMOŚCI, OGŁOSZENIA, KUPNO, SPRZEDAŻ, PORADY, PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
BANKI MAJĄ UWZGLĘDNIAĆ UJEMNY LIBOR. CZY TO SIĘ OPŁACA?
JAK PRZEDSIĘBIORCA MOŻE STARAĆ SIĘ O KREDYT HIPOTECZNY
ZDANIEM NBP TRZEBA POMÓC KREDYTOBIORCOM, KTÓRZY MOGĄ STRACIĆ MIESZKANIE (WIDEO)
*Miss Studniówki 2015 ZDJĘCIA Najpiękniejsze dziewczyny studniówki
*Abonament RTV 2015 droższy! [ILE WYNOSI ABONAMENT + ZWOLNIENIA] Kto nie musi płacić abonamentu?
*Poszukiwani przestępcy z woj. śląskiego. Czy widziałeś te osoby? [TOPLISTA POSZUKIWANYCH]
*Aneta Zając nago w Playboyu [PIKANTNE ZDJĘCIA + WIDEO]
*Strajk w JSW? Będzie głośniej niż w Kompanii Węglowej! - ostrzegają górnicy
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?