- Telefon dzwonił trzy razy między północą a piątą nad ranem. Nie odebrałam, bo numer wydał mi się jakiś dziwny - mówi pani Katarzyna.
Inna lublinianka, pani Małgorzata, nie była tak ostrożna.
- Zadzwonili, gdy byłam zajęta pracą. Początkowo nie zorientowałam się, że to może być oszustwo. Dopiero, gdy rozłączyłam się i sprawdziłam, okazało się, że ta rozmowa będzie mnie drogo kosztować. Jestem zła sama na siebie, bo już wcześniej czytałam w lokalnych gazetach, że właśnie w ten sposób działają przestępcy.
Oszustwo
Jak rozpoznać oszustwo? Możemy je podejrzewać, gdy dzwonią do nas z międzynarodowego numeru kierunkowego. Nasze Czytelniczki otrzymały telefony z Somalii (+252....). Bardzo często oszuści wykorzystują także numery generowane np. z Demokratycznej Republiki Konga (+243.....) lub Wybrzeża Kości Słoniowej (+225...). Wybierają te numery, bo zaspany właściciel telefonu może je łatwo pomylić z numerem kierunkowym do Warszawy (+22) lub Płocka (+24).
Żeby nie zapłacić za kosztowny telefon, nie należy odbierać międzynarodowych połączeń, o ile nie mamy znajomych w krajach, z których dzwoniono. W żadnym wypadku nie należy też na taki numer oddzwaniać.
- Oszuści dzwonią na losowo wybrane numery komórkowe i oczekują, że użytkownik odbierze lub oddzwoni na wyświetlony numer - informują operatorzy sieci komórkowych i Urząd Komunikacji Elektronicznej. - Gdy to zrobi, zostanie obciążony kosztami jak za połączenia międzynarodowe lub też jak za połączenie o znacznie podwyższonej opłacie.
Jak szacują specjaliści, oddzwonienie może kosztować nas nawet 150 zł. Co więcej, oddzwaniając możemy usłyszeć w słuchawce sygnał rozłączenia. Jeśli sami w tym czasie nie rozłączymy się, naciskając czerwoną słuchawkę, połączenie będzie wciąż trwało, a my zapłacimy za nie więcej, bo liczona będzie każda minuta "rozmowy".
- W ostatni czwartek miałam trzy takie połączenia. Spokojnie je przeczekałam, a potem wykasowałam z pamięci telefonu - opowiada pani Alicja, mieszkanka lubelskiego Czechowa. - Napiszcie o tym i przestrzeżcie wszystkich czytelników. W ubiegłym roku nie wiedziałam o takim sposobie oszustwa i za kontakt z płatnym numerem w Republice Konga musiałam zapłacić blisko 90 złotych.
Masz wątpliwości?
Więcej informacji na ten temat uzyskamy w Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej - infolinia 801 900 853 lub tel. 22 534 91 74 - od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15- 16.15.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?