Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Lublin na razie rezygnuje z rozbudowy

Aleksandra Dunajska
Nowy budynek miał być m.in. siedzibą pracowników SOL, ale też pełnić funkcję terminalu odpraw VIP
Nowy budynek miał być m.in. siedzibą pracowników SOL, ale też pełnić funkcję terminalu odpraw VIP Jacek Babicz/Archiwum
Przetarg na projekt i budowę "budynku szybkiej odprawy pasażerów i pojazdów" Port Lotniczy Lublin ogłosił w sierpniu ub. roku. Budynek miał być m.in. nową siedzibą dla 70 pracowników Służby Ochrony Lotniska z pomieszczeniami socjalnymi i szatnią. Zaplanowano także garaż dla samochodów SOL, żeby nie stały pod gołym niebem. Z wartowni mieli korzystać również funkcjonariusze Straży Granicznej i celnicy.

Jednopiętrowy budynek miał pełnić także funkcję terminalu odpraw VIP - w środku zaplanowano m.in. punkt kontroli bezpieczeństwa dla pasażerów prywatnych, biznesowych samolotów oraz salonik VIP dla takich podróżnych.

Port Lotniczy przygotował już szkic architektoniczny budynku. Zwycięzca przetargu miał przygotować dokumentację projektową strażnicy, uzyskać pozwolenie na budowę i zrealizować całą inwestycję - razem z drogami dojazdowymi i dojściami do budynku.
Zakończenie robót planowano na sierpień 2015 roku, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie - na październik. Przetarg jednak unieważniono. O przyczynach przedstawiciele portu wypowiadają się bardzo oszczędnie, tłumacząc m.in., że z inwestycji zrezygnowano, bo nie jest to w tej chwili najpilniejsza dla lotniska potrzeba.

- Na obecnym etapie zarząd, aktualizując plan inwestycyjny, nie podjął decyzji co do terminu realizacji tej budowli - tłumaczy Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin, sugerując, że wartownia może jeszcze powstać. Kiedy - tego nie określa.

Władze lotniska nie mówią tego wprost, ale wiadomo, że na rezygnację z inwestycji wpływ mogła mieć sytuacja finansowa portu (budowa wartowni miała być realizowana za środki własne spółki). Lotnisko zarabia niewiele - nieoficjalne dane mówią o ok. 3,5 mln zł rocznie przychodów z lotów.

Niecałe drugie tyle - z pozostałych usług (np. wynajem powierzchni pod sklepy). Strata za 2013 rok wyniosła 31,5 mln zł, za ubiegły może być o kilka milionów większa. Władzom PLL udało się co prawda wynegocjować z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wydłużenie o dwa lata okresu wykupu obligacji wartych 180 mln zł, ale od przyszłego roku trzeba będzie zacząć je spłacać.

Co z cargo?
Port planuje też na swoim terenie inną inwestycję, która ma przynosić spółce dodatkowe przychody. Chodzi o terminal cargo. W tym przypadku inwestorem miałaby być jednak zewnętrzna firma.
Rok temu prezydent Lublina Krzysztof Żuk mówił, że przedsięwzięciem są zainteresowane dwie firmy. Te zapowiedzi nie przełożyły się jednak na żadne konkrety. Krzysztof Wójtowicz, prezes lotniska, mówi, że nadal trwają rozmowy z potencjalnym inwestorem.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski