Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po kontroli prowadzonej przez policję: PKS Zielona Góra wozi nas gruchotami

Małgorzata Szlachetka
Spółka PKS Zielona Góra nie zgadza się z zastrzeżeniami dot. stanu autobusów, które m.in. wysuwają byli pracownicy firmy.
Spółka PKS Zielona Góra nie zgadza się z zastrzeżeniami dot. stanu autobusów, które m.in. wysuwają byli pracownicy firmy. Małgorzata Genca/Archiwum
Wyniki przeprowadzonej przez policję kontroli są druzgocące dla przewoźnika z Zielonej Góry. Na 12 sprawdzonych autobusów zatrzymanych zostało dziesięć dowodów rejestracyjnych.

PKS Zielona Góra to przewoźnik, który w Lublinie obsługuje 12 linii komunikacji miejskiej. W poniedziałek pisaliśmy o niepokojących skargach byłych kierowców na stan techniczny pojazdów, którymi wozili pasażerów. W rozmowie z nami alarmowali m.in. o problemach z hamulcami i drzwiami.

W poniedziałek i środę policja skontrolowała połowę lubelskiego taboru spółki. Efekt? Zatrzymanie dziesięciu dowodów rejestracyjnych na 12 sprawdzonych autobusów. Docelowo dokumenty mają być wysłane do Słupska, bo tam były wystawiane.

Na sześć pojazdów sprawdzonych w środę cztery dostały całkowity zakaz jazdy, miały być odholowane. Dwa mogły same wrócić do bazy.

- W większości autobusów funkcjonariusze stwierdzili wyciek oleju. Pozostałe usterki to m.in. awaria układu kierowniczego. Potwierdziła się też niesprawność hamulców - wylicza Andrzej Fijołek z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. - Stwierdziliśmy także brak kontrolek, które powinny alarmować o tym, że system ABS nie działa. Były wykręcone - dodaje Fijołek.

Prowadzący kontrolę wytknęli też, że po wymontowaniu siedzeń pozostały wystające, ostre krawędzie.

W środę udało nam się porozmawiać z kierowcami, którzy pracują w PKS Zielona Góra. Przyznali, że z ulgą przyjęli to, że policja zainteresowała się stanem taboru ich pracodawcy.

- Każdy się cieszył z tej kontroli, bo to, co się dzieje w naszej firmie, jest nie do pomyślenia. Ja sam mam tego dość - mówi jeden z mężczyzn. - Koledzy, którzy przyszli do Kuriera, mieli 100 procent racji. Jak zepsuje się skrzynia biegów, to trzeba jechać 20, 30 kilometrów na godzinę. Piesi nas wyprzedzają. Wstyd po prostu. Albo autobus po kilku dniach wraca z serwisu, a nic w nim nie jest zrobione - opowiada.

Co na to PKS Zielona Góra?

Od szefów spółki usłyszeliśmy w środę, że skontrolowane autobusy są już sprawne. Lilianna Krajewska z zarządu PKS Zielona Góra zapewniła, że wszystkie sprawdzane przez policję pojazdy przeszły już pozytywnie przeglądy na stacjach diagnostycznych i wróciły na swoje trasy.

Dowód jednego z autobusów został zatrzymany w poniedziałek, oddany we wtorek (po przedstawieniu na policji zaświadczenia od diagnosty), a w środę zabrany ponownie. Dlaczego? Andrzej Fijołek: - W czasie drugiej kontroli znowu wykazano usterki.

ZTM weźmie przewoźnika pod lupę

PKS Zielona Góra ma obsługiwać wybrane trasy miejskiej komunikacji w Lublinie do 30 czerwca 2016 roku.

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, który kontroluje przewoźników, zapewnia, że w sprawie kontroli będzie prosić o wyjaśnienia zarówno policję, jak i spółkę PKS Zielona Góra.

- W przypadku dłuższego okresu wyłączenia pojazdów z ruchu, przeanalizujemy zapisy umowy pod kątem rozwiązania umowy z tym przewoźnikiem - mówi ostrożnie Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM Lublin.

Jednak, co do tego, kto powinien odpowiadać za tabor, nie ma najmniejszych wątpliwości: - Bezwzględną odpowiedzialność za stan pojazdów ponosi tylko i wyłącznie przewoźnik, w tym przypadku spółka PKS z Zielonej Góry. Jego obowiązkiem jest zapewnienie takiego stanu technicznego pojazdów, żeby nie zagrażał on bezpieczeństwu zarówno kierowcy, jak i pasażerów - podkreśla Justyna Góźdź.

Przypomnijmy, że wcześniej ZTM informował, że kierowcy tego przewoźnika nie skarżyli się na stan taboru swojego pracodawcy. PKS Zielona Góra wozi pasażerów na następujących liniach komunikacji miejskiej: 2, 3, 19, 22, 28, 32, 42, 44, 10, 17, 18 oraz 27.

Policja lubelska zapowiada, że kontrola autobusów tej spółki będzie kontynuowana. Nie wyklucza też sprawdzenia tych pojazdów, które już były badane.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski