Wiosna, wiosna. Ruszajmy się!

    Wiosna, wiosna. Ruszajmy się!

    Dorota Krupińska

    Kurier Lubelski

    Kurier Lubelski

    Wiosna, wiosna. Ruszajmy się!
    1/4
    przejdź do galerii
    Zrzucić kilogramy, mieć lepszą formę. To nasze postanowienia na wiosnę. Mamy doskonałą okazję ich realizacji, gdyż dni są coraz dłuższe. Ruch wzmacnia ciało i hartuje ducha. A więc do dzieła!
    Lepsze samopoczucie, zdrowe kości, głębszy oddech, piękne ciało, mocne serce to tylko kilka powodów, dla których warto ćwiczyć. Tym bardziej że nastała wreszcie upragniona wiosna i w końcu możemy zadbać o swoją formę. Czas na kijki w lesie, bieganie i obowiązkowo rower.

    Przyzwyczailiśmy się już do widoku osób energicznie chodzących z kijkami. Ten sport to nordic walking. Wymyślono go w Finlandii w latach 20.
    XX wieku jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Instruktorzy nordic walking przekonują, że to sport łatwy i dla każdego, niezależnie od wieku, wagi czy sprawności fizycznej. Zalet jego uprawiania jest wiele. - Umiejętne chodzenie z kijami, w przeciwieństwie do biegania czy jazdy na rowerze, angażuje całe ciało, wszystkie partie mięśni.

    Wspaniale dotlenia. Ale trzeba pamiętać, by się na nich nie opierać, tylko nimi odpychać - tłumaczy Marek Sykała, lubelski instruktor nordic walking.

    Chodzenie z kijkami rozwija siłę i wytrzymałość ramion, wzmacnia kości. Spalamy też więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu. Dzięki kijom odciążone są stawy. Marsz z kijkami poprawia nasze samopoczucie, bo wysiłek obniża hormony stresu. I do pracy, i codziennych obowiązków wracamy bardziej uśmiechnięci i zrelaksowani.

    Jak zacząć? Wystarczą wygodne buty, odpowiedni strój, w czasie marszu jest naprawdę ciepło, i oczywiście kijki. Te najprostsze, składane, można kupić już za 20-30 zł. Na początku pokonujemy krótkie dystanse, do 5 km, a potem dłuższe, 10-kilometrowe. Najlepiej dwa, trzy razy w tygodniu. Nie zapominajmy o krótkiej rozgrzewce.

    Maszerować energicznie można też bez pomocy kijków. Specjaliści radzą, by zacząć od krótkiego, pięciominutowego spaceru i stopniowo w ciągu tygodnia wydłużać go do 30 minut. Warto pamiętać o rozgrzewce, potem kilka minut naprawdę szybkiego marszu i ponowne zmniejszenie tempa.

    Do biegania nie trzeba specjalnie zachęcać, szczególnie wiosną. Biegaczy na ulicach, wąwozach i ścieżkach Lublina jest coraz więcej. Jedną z ich ulubionych tras jest ścieżka od zalewu do Dworku Grafa. - Trenują ludzie w każdym wieku, po 60., a nawet osoby bardzo młode, które przychodzą na treningi razem z rodzicami - mówi Zbigniew Zatoński, prezes lubelskiego stowarzyszenia biegowego. - Każdy, kto jest zdrowy, może zacząć treningi.

    Specjaliści radzą wszystkim zaczynającym bieganie, by nie forsowali się na początku i nie narzucali sobie szybkiego tempa, by się nie zniechęcić. - Na początku polecam bardzo krótkie dystanse: 1-2 kilometry. To będzie trucht z marszem. Najlepiej zacząć z kimś, kto się na tym zna - zachęca Zatoński. Po biegu albo w jego trakcie warto rozciągnąć mięśnie. Dobrze jest dla organizmu, gdy trenujemy dwa, trzy razy w tygodniu.

    Aby zacząć biegać, wystarczą chęć i motywacja. Nie musimy kupować od razu profesjonalnego stroju czy butów z górnej półki. - Buty lekkie, przewiew-ne. Nie inwestujmy od razu. Najpierw sprawdźmy, czy chcemy to robić - tłumaczy Zatoński.
    Lublinianie ulegają nie tylko modzie na biegi. Pokochali również wycieczki na jednośladzie. Mali, dorośli, seniorzy. Gdy tylko pierwsze promienie słońca zaczynają grzać, ludzie wyciągają z piwnic rowery i mkną nimi do pracy, na zakupy, za miasto.

    - Od kilku lat trwa zdrowa moda na jazdę na rowerze - mówi Krzysztof Owczarek, prezes Lubelskiego Klubu Turystyki Kolarskiej Wielocyped. - I bardzo dobrze. Bo jazda na rowerze jest przyjemna i pożyteczna. Mamy lepszą kondycję fizyczną i lepsze samopoczucie -wyjaśnia. Specjalista radzi, by jeździć w swoim tempie, najlepiej każdego dnia. - Na wiosnę postanowiłem, że dwa razy w tygodniu zamienię samochód czy komunikację miejską na rower. Może z czasem uda mi się codziennie jeździć na jednośladzie do pracy. Muszę się pozbyć brzuszka, czuję się mało sprawny - mówi Andrzej, informatyk z Lublina.

    Biegacze, chodziarze i miłośnicy nordic walking przyznają, że te sporty uzależniają i dają bardzo dużo radości. - W organizmie uruchomiają się endorfiny, które dają poczucie siły i zadowolenia - mówi Zatoński. Miłośnicy ćwiczeń na świeżym powietrzu przekonują, że żadna bieżnia w klubie fitness nie zastąpi marszu w terenie, żaden sprzęt na siłowni biegu w lesie.

    Trzydziestominutowy trening trzy razy w tygodniu na świeżym powietrzu obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Ruch wspomaga naszą odporność, wzmacnia ciało i hartuje ducha. - Każda forma treningu ma zalety - mówi Sykała. - Nie znam żadnej sali fitness, która miałaby taką "wentylację" jak las. Spacerując po nim wdychamy olejki eteryczne- dodaje.

    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie rozumiem

    kaziolka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Ja nie rozumiem Ty młodych! Oni cały dzień tylko przed komputerami siedzą, a to przecież im nic nie daje, tylko na starość będą garbaci!! A dużo przecież nie trzeba, takie kijki do nordic walkingu,...rozwiń całość

    Ja nie rozumiem Ty młodych! Oni cały dzień tylko przed komputerami siedzą, a to przecież im nic nie daje, tylko na starość będą garbaci!! A dużo przecież nie trzeba, takie kijki do nordic walkingu, czy nawet g*****ą hulajnogę to można za bezcen kupić gdzieś w media expert, albo na bazarku... ja komputer znam i korzystam, żeby nie było, że jakaś stara hipokrytka jestem... ale no naprawdę, jak patrzę na swoich wnuczków, to im współczuje, że wszystko się u nich kręci wokół komputerówzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wiosna?

    lucyper (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    jest takie powiedzenie kiedy jest prawdziwa wiosna...

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo