Nie widać końca kontrowersji związanych z planowaną przez ratusz przebudową Al. Racławickich, ul. Sowińskiego, Lipowej, Poniatowskiego, Głębokiej. W niedzielę o północy zakończyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami nad trzecim już wariantem koncepcji zmian.
- Są głosy krytykujące, ale też opinie pochlebne dla przedstawionych rozwiązań - stwierdza Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Ratusz przekonuje, że przyświeca mu jedna idea: udrożnienie przejazdu między północnymi i południowymi dzielnicami Lublina. Twierdzi, że aby tak się stało, niezbędne jest poszerzenie ulic Sowińskiego i Poniatowskiego do czterech pasów ruchu. Ale to nie koniec. Zmiany mają objąć także Aleje Racławickie, gdzie m.in. pojawiłyby się buspasy oraz ulicę Lipową i część Głębokiej.
- W przypadku Al. Racławickich podejście jest zbyt "autostradowe". Pojawienie się dodatkowych prawo- i lewoskrętów przekształci tę ulicę fragmentami w drogę o sześciu pasach ruchu - wskazywał Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego. Stowarzyszenie przesłało kilkanaście uwag do koncepcji przebudowy. - Koncepcja jest bardzo niedojrzała, np. do przejść dla pieszych prowadzą trawniki, a nie chodniki, nie wiadomo z jakiego materiału zostanie wykonana nawierzchnia trotuarów.
Ratusz twierdzi, że nie będzie to na pewno kostka brukowa. Ale nie precyzuje, czy w grę wchodzi nawierzchnia asfaltowa, czy może duże płyty np. z piaskowca.
Dużo zastrzeżeń do zmian na Al. Racławickich, Sowińskiego, Poniatowskiego ma Rada Dzielnicy Wieniawa. To właśnie mieszkańcy tej dzielnicy odczują bezpośrednio skutki przebudowy dróg.
- Konsultacje dotyczą detali, szczegółowych rozwiązań. Ale nie ma kluczowych w tym przypadku rozmów, czy taka przebudowa ulic w tym rejonie Lublina jest w ogóle potrzebna, jak wpłynie na charakter dzielnicy - podkreśla Marta Kurowska z Rady Dzielnicy Wieniawa. I dodaje: - Po co poszerzać Aleje Racławickie w rejonie skrzyżowań: czy ta ulica jest aż tak zakorkowana? Przecież latem nie ma żadnego problemu z przejazdem tą drogą, a w pozostałych okresach roku takie niewygody dla kierowców są przez 2-4 godziny dziennie.
Dzielnicowi radni podkreślali, że ratuszowy wariant zmian "jest obarczony największymi kosztami społecznymi". - Dlaczego dajemy większe prawa i przywileje tym, którzy jadą z północy na południe niż tym, którzy tam mieszkają? Przecież poszerzona ul. Sowińskiego będzie przebiegała tuż pod oknami mieszkań - wskazuje Kurowska.
Łącznie w ramach konsultacji zgłoszono 51 opinii dotyczących proponowanych zmian. - Niektóre zwierały po kilka, a nawet kilkanaście uwag. Zdecydowana większość propozycji została przesłana w ostatnich dwóch dniach trwania konsultacji - mówi Kieliszek.
Wśród nadesłanych uwag była mowa m.in.: o budowie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Głębokiej po stronie miasteczka akademickiego (nie jest planowana), o zmianie ulic Pagi oraz Spadochroniarzy w drogi jednokierunkowe (przejazd od Al. Racławickich do ul. Głębokiej), o budowie buspasów na terenach zielonych wzdłuż Al. Racławickich zamiast "zabierania" na ten cel skrajnych pasów ruchu na tej arterii.
- Wszystkie uwagi będą szczegółowo przeanalizowane. I zostaną ewentualnie uwzględnione przez projektanta w czwartym wariancie koncepcji dotyczącej przebudowy tych dróg - zapowiedział Kieliszek.
Ratusz zakłada, że dokumentacja projektowa będzie gotowa w drugim kwartale 2016 r. Obejmie przebudowę ul. Lipowej od Narutowicza do Racławickich, całych Al. Racławickich oraz Sowińskiego i Poniatowskiego.
- Prace drogowe potrwają ok. dwóch lat. Ich rozpoczęcie będzie uzależnione od tego, kiedy znajdziemy fundusze. Koszt inwestycji wstępnie szacujemy na 55 mln zł - oceniał Mirosław Łuciuk, z-ca dyrektora z Zarządu Dróg i Mostów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?