Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony: Ciśnienie, głębokość i geometria

Redakcja
materiały producenta
Koniec sezonu zimowego na drogach nie oznacza, że nic już nas nie zaskoczy.

Tak jak przygotowujemy samochód do zimy, powinniśmy po zimie przejrzeć go i przygotować na pozostałą część roku. Bardzo ważnym elementem dbania o auto jest sezonowa zamiana opon i kontrola ich stanu.

O oponach mówi się i pisze bardzo dużo. Jest to uzasadnione, ponieważ to opony zapewniają bezpieczeństwo, będąc jedynym łącznikiem między samochodem a drogą, po której się poruszamy. Cały czas warto uświadamiać i przypominać, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia 4 opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4.

Budowa opony to szukanie kompromisu. Trudno stworzyć oponę, która będzie doskonale działała zarówno zimą, jak i latem, na suchej nawierzchni i na mokrej. Nie jest możliwe również zmienianie opon w zależności od pogody, tak jak robi się w sporcie motorowym, gdzie mamy do czynienia z różnymi oponami zależnie od warunków pogodowych.

Jak zatem dbać o opony i o czym pamiętać? Przede wszystkim powinniśmy sezonowo wymieniać opony. Budowa opon letnich różni się od zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach.

- Gdyby taką konstrukcję zastosować w oponach zimowych, to podczas jazdy w śniegu mielibyśmy kłopot z przyczep- nością. Opona letnia to również mniej lamelek i dzięki temu większa sztywność bieżnika - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoła.

Wymiana opon to krok w dobrym kierunku. Niezbędne jest również ich doglądanie podczas codziennej eksploatacji. Szczególnie należy zwrócić uwagę na kilka elementów.

Po pierwsze, ciśnienie. Według ba-dania przeprowadzonego w 2013 roku przez firmę Michelin, aż 64,1% samochodów ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa, a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.

Następnie geometria podwozia. Nie zrobimy jej sami, warto ją jednak wykonać przed każdym przeglądem technicznym. Nieprawidłowa geometria będzie wpływała na sterowalność pojazdem i obniżała trwałość opon. Pamiętajmy, że jej ustawienie może się zmienić nawet po pozornie błahym uderzeniu w krawężnik.

Ważna jest też głębokość bieżnika. Przepisy określają minimalną wysokość bieżnika na 1,6 mm, nie oznacza to jednak, że jest to wysokość bieżnika gwarantująca bezpieczeństwo. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie, wysokość bieżnika powinna wynosić około 4-5 mm.

Nie zapomnijmy o wyważeniu kół. Profesjonalny serwis podczas wymiany opon powinien wyważyć nam koła. Prawidłowo wyważone gwarantują komfort jazdy oraz nie będą niszczyć układu zawieszania i kierowniczego.

Na koniec amortyzatory. Nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Samochód to system naczyń połączonych. Niesprawne amortyzato-ry będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety, spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski