PZL-Świdnik. Związkowcy rozważają złożenie doniesienia na...

    PZL-Świdnik. Związkowcy rozważają złożenie doniesienia na prezydenta Bronisława Komorowskiego

    Zdjęcie autora materiału

    Aktualizacja:

    Kurier Lubelski

    PZL-Świdnik. Związkowcy rozważają złożenie doniesienia na prezydenta Bronisława Komorowskiego
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Anna Kurkiewicz, archiwum

    - Postawa prezydenta Bronisława Komorowskiego nosi znamiona przestępstwa określonego w kodeksie karnym – twierdzi Marian Król, przewodniczący regionu NSZZ „Solidarność”. To odpowiedź związkowców na wykluczenie PZL-Świdnik z dalszego etapu przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii, a także na słowa prezydenta podczas ostatniej wizyty w Lublinie.
    - To nie jest czas, aby kupować sprzęt gorszy, ale tańszy – powiedział Bronisław Komorowski w miniony czwartek. W ten sposób, zdaniem związkowców, odnosił się do wyrobów PZL-Świdnik. "Solidarność" uważa, że tymi słowami uderzył bezpośrednio w interesy świdnickiej wytwórni, osłabił jej pozycję przetargową i w ten sposób ingerował w postępowanie przetargowe. - Rozważamy złożenie doniesienia do prokuratury w ciągu 3-4 dni – informuje Marian Król.


    PZL-Świdnik traci szansę na rządowe zamówienie. Triumfują Francuzi (WIDEO)

    Związkowcy zapowiadają kolejne działania dotyczące polskiej obronności. - Prawnicy przygotowali projekt ustawy o wzmocnieniu przemysłowego potencjału obronnego RP. Zapisy w nim zawarte zobowiązują firmę, która stara się o umowę z armią o założenie wcześniej zakładu na terenie Polski – tłumaczy Andrzej Kuchta, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w PZL-Świdnik. Jednak obywatelski projekt ustawy to praca na kolejne lata. W sprawie przetargu związkowcy planują działać szybciej.

    Jutro przedstawiciele załóg PZL-Świdnik i PZL Mielec pojadą do Warszawy, gdzie o wyjaśnienie szczegółów przetargu poproszą ministra obrony narodowej i ministra gospodarki. Od efektów tych rozmów uzależniają ewentualne protesty.

    - Oczekujemy, że przetarg zostanie unieważniony i zostanie przeprowadzony kolejny, uczciwy, a nie konkurs ze wskazaniem na zwycięzcę - mówi Marian Król z NSZZ „Solidarność”.

    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (38)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Spryciarze chcieli cywilny śmigłowiec sprzedać jako wojskowy a MON się nie zgodziło

    ;) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    ile to już podobnych przekrętów miało miejsce wcześniej, PZL?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znalazłem w necie więc wkleję, poczytać chyba nie zaszkodzi ??? no to poczytajcie

    max payne (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
    Tekst znaleziony w Sieci.
    ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!
    1. MON ogłosiło...rozwiń całość

    Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
    Tekst znaleziony w Sieci.
    ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!
    1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
    2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
    3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
    4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
    5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
    6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
    7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
    8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
    9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
    10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
    11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
    12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
    13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejśćzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Francuski śmigłowiec nie jest stary.

    Fajka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    EC725 Caracal zaczęli produkować od 2005 r.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Masz racje

    Gromoslaff (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Słowacja kupi wersje UH-60 takie jakie używa US ARMY nam nawet takiej nie zaproponowali. Nam Amerykanie powinni zaproponować Sikorsky CH-148 Cyclone (zmodyfikowany H-92).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    UUUUps, SORY już kolega niżej to wkleił

    max payne (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    nie zauważyłem

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zawalił zarząd Świdnika nikt inny. Nie dajcie się związkowcy łapać w winę MON.

    Olgier (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Wczoraj minister Siemoniak potwierdził to co było wiadome od 2012r.. Nawet porównał, że potrzebuje Poloneza, a zaoferowano nam Malucha i nie chodziło mu o jakość tak jak co niektórzy myślą, a o...rozwiń całość

    Wczoraj minister Siemoniak potwierdził to co było wiadome od 2012r.. Nawet porównał, że potrzebuje Poloneza, a zaoferowano nam Malucha i nie chodziło mu o jakość tak jak co niektórzy myślą, a o wielkość. Polska potrzebuje śmigłowców średniej wielkości by zastąpić Mi-8 i Mi-17. Tylko Francuzi spełnili ten warunek. Black Hawk i AW-149 to są mniejsze konstrukcje od Mi-8 dlatego zostały odrzucone. AgustaWestland produkuje śmigłowiec, który spełnia wymagania MON czyli AW-101, którego nam nie zaoferowali.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    persona non grata

    LU (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Jak przegra wybory to będzie musiał uciekać do Brukseli jak Tusk bo w polsce będzie musiał być rozliczony z WSI i PRO CIVILI i będzie wrogiem publicznym nr.1

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na zdjęciu

    Specjalista od KUR!! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Wkurzony Bronek i jego bełkot na placu Litewskim.Trzeba przyspieszyć wybory "Będą wybory albo prezydent będzie gdzieś leciał samolotem i wszystko się zmieni" bo ze złości zdąży wszystko spierd....

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ot, donosiciele paszkudne.

    rrrr! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    do czego to doszło,żeby motłoch rzundzić przeszkadzał!

    Zdjęcie autora komentarza
    To jak z POpedolino.

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Przetarg wygrywa ten, kto "daje" lepsze zegarki.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komorowski antypolski

    Polak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 2

    Komorowski robi co mu UE rozkazuje, Polska jest niszczona przez Platformę Oszustów więc co się dziwicie możecie to zmienić 10 maja !! Wszystko w waszych GŁOSACH!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zaraz zaraz .. to Agusta Westland kupiła WSK bo miała wygrać przetarg ?

    Andrzej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    kupiła parę lat temu bo chce robić interesy, a nie że miała dostać kontrakt, o którym nikt jeszcze nie mówił, te dzisiejsze lamety to typowe ujadanie przegranych, to samo Mielec. Co ciekawe,...rozwiń całość

    kupiła parę lat temu bo chce robić interesy, a nie że miała dostać kontrakt, o którym nikt jeszcze nie mówił, te dzisiejsze lamety to typowe ujadanie przegranych, to samo Mielec. Co ciekawe, gdyby wygrała WSK , to Mielec by ujadał że ustawka !zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prawda czy fałsz?

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
    2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum...rozwiń całość

    1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
    2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
    3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
    4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
    5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
    6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
    7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
    8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
    9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
    10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
    11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
    12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
    13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dobrze gadasz!

    Samor (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    jw

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo