Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa Lubelskiego Roweru Miejskiego. Ratusz daje na to za mało pieniędzy

Artur Jurkowski
Lubelska Plaza była pierwszym prywatnym sponsorem, który sfinansował budowę wypożyczalni.
Lubelska Plaza była pierwszym prywatnym sponsorem, który sfinansował budowę wypożyczalni. Małgorzata Genca
1,5 mln zł rezerwuje ratusz na budowę nowych stacji wypożyczalni ulicznych jednośladów. To wystarczy na budowę 15 nowych punktów choć pierwotnie magistrat obiecywał ich 35.

15 nowych miejskich wypożyczalni roweru miejskiego i kolejne pięć w ramach budżetu obywatelskiego na taką rozbudowę sytemu mogą liczyć lublinianie. To dwa razy mnie niż zapowiadał prezydent Lublina. W październiku ub. roku Krzysztof Żuk obiecywał 40 nowych stacji z 400 rowerami.

W czwartek miejscy radni będą debatować nad zmianami w tegorocznym budżecie Lublina. Zakładają one m.in. przeznaczenie 1,5 mln zł na poszerzenie sieci miejskich wypożyczalni rowerów. - Szacujemy, że budowa jednej stacji wraz z wyposażeniem jej w rowery będzie kosztować 100 tys. zł - mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

To oznacza, że pieniędzy wystarczy tylko na 15 nowych miejskich wypożyczalni. - Kolejne pięć powstanie w ramach budżetu obywatelskiego - precyzuje Kieliszek.

To dwa razy mniej niż obiecywał ratusz jeszcze jesienią 2014 r. Wtedy była się o 40 nowych stacjach. - I nie wycofujemy się z tych deklaracji. Rozbudowę systemu dzielimy na etap: w pierwszym powstanie 20 stacji, w drugim, jeszcze w tym roku, kolejne 20 - zapewnia Kieliszek.

Powód jest jeden. Krótka kołdra finansowa. Ratusz musi znaleźć pieniądze na budowę drogi łączącej od Świętochowskiego do Diamentowej i w kierunku Zemborzyckiej. - To pilna sprawa. Musimy zapewnić dojazd przedsiębiorcom do firm. PGE nie zgadza się, aby dalej korzystali oni z drogi przebiegającej po terenie Elektrociepłowni Wrotków - wyjaśnia Kieliszek.

Pierwsza faza rozbudowy stacji rowerowych ma zakończyć się w drugiej połowie wakacji. Na razie ratusz wskazuje lokalizacje wypożyczalni, które powstaną w ramach budżetu obywatelskiego. Pojawią się przy ul. Kiepury, Ul. Zakopiańskiej, przy pl. Litewskim (po stronie gmachu Poczty Polskiej), u zbiegu Leszczyńskiego i Lubomelskiej oraz Al. Racławickich i Łopacińskiego.

- Prace przy drugim etapie planujemy sfinansować z oszczędności, których spodziewamy się w przetargach na realizacje m.in. projektów drogowych - zapowiada Kieliszek.

Obecnie w Lublinie działa 41 stacji rowerowych. Do dyspozycji mieszkańców jest 415 jednośladów. - Wśród nich jest jedna "komercyjna" wypożyczalnia, której budowę sfinansowała Lublin Plaza - mówił Michał Dąbrowski z firmy Nextbike, która jest operatorem miejskiego sytemu wypożyczalni.

Działa na takich samych zasadach jak inne stacje.

Co jeszcze na sesji
Na czwartkowej sesji miejscy radni będą debatować nad 33 projektami uchwał.

Dwa przygotowali sami mieszkańcy. Chodzi o budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z ul. Tymiankową oraz budowę sali gimnastycznej przy szkole podstawowej przy ul. Podzamcze.

Rajcy zajmą się też protestem Regionalnego Stowarzyszenia Zwolenników Kreacji w sprawie nowego cennika opłat na cmentarzach. Opłaty za miejsce w kolumbariach wzrosły 10-krotnie.

Wśród prezydenckich projektów znalazło się z m.in. uruchomienie w Lublinie programu "Strefa 60+", czyli karty dla seniorów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski