Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce...

    Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami

    Małgorzata Szlachetka

    Kurier Lubelski

    Aktualizacja:

    Kurier Lubelski

    Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami

    Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami ©DS

    Próby wygrania w Lublinie walki z brzydkimi i nielegalnymi reklamami do tej pory kończyły się fiaskiem. Ma to stać się możliwe po wejściu w życie ustawy krajobrazowej. Sęk w tym, że nowe prawo zmieni niewiele, jeśli gmina nie przyjmie specjalnego kodeksu reklamowego. Prezydent Krzysztof Żuk przyznaje: - To nie stanie się szybko.
    Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami

    Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami ©DS

    Płachty reklamowe zasłaniające okna i detale architektoniczne elewacji i krzykliwe billboardy przy prawie każdej ulicy - tak jest nie tylko w Lublinie. 24 kwietnia Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy krajobrazowej. Teraz musi ja jeszcze podpisać prezydent.

    W czwartek o założeniach nowego prawa z przedstawicielami samorządów Lubelszczyzny rozmawiał w Lublinie Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP. Spotkanie odbyło się w Trybunale Koronnym.

    - Chaos reklamowy obniża walory miejscowości, a z drugiej strony powoduje, że skuteczność reklam maleje. To jest błędne koło - podkreślał minister Olgierd Dziekoński. I dodał: - Warszawa ma pięć razy więcej reklam niż Paryż.

    Przypomnijmy, że ustawa krajobrazowa daje prawne narzędzie do walki z reklamami, których wcześniej nie było. Chodzi m.in. o możliwość wielokrotnego nakładania grzywny, każdej sięgającej nawet do wysokości 5 tysięcy złotych. - W przypadku nielegalnej reklamy o wymiarach 2 na 3 m. to będzie około 200 złotych dziennie, co jest już dosyć dotkliwą karą - przekonywał w Lublinie minister Olgierd Dziekoński.

    ZOBACZ TEŻ: Wybieramy najbardziej oszpeconą reklamami ulicę Lublina


    Ustawa krajobrazowa daje też możliwość wprowadzenia zakazu stawiania budynków wyższych niż dwie kondygnacje, lub 7 metrów, o ile mogłoby to negatywnie wpłynąć na krajobraz i bezpowrotnie zniszczyć istniejącą panoramę miasta. Do tej pory takie zastrzeżenia mogły zostać określone dopiero w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, których jednak wiele rejonów Lublina ciągle jeszcze nie ma. Obecnie w bólach powstaje taki dokument dla Podzamcza, w projekcie pojawia się wątek wyglądu szyldów.

    Jednak ustawa krajobrazowa to dopiero początek. Kolejnym jest przyjęcie przez radnych gminnego kodeksu reklamowego, który umożliwi na przykład naliczanie opłat reklamowych, czy przyjęcie bardziej restrykcyjnych zasad dla centrum miasta. Nie wiadomo, kiedy dokładnie Lublin będzie miał taki kodeks.

    - Być może przed wakacjami rozpoczniemy konsultacje społeczne z przedsiębiorcami i partnerami społecznymi - mówi Kurierowi prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. I dodaje: - To nie stanie się szybko. Wcześniej musimy m.in. zakończyć sprawę Podzamcza.

    - Wszystko teraz jest w rękach samorządów - podkreślał w Lublinie Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP.

    Reklamowa walka z wiatrakami


    Nic nie wyszło z planów ustanowienia w Lublinie parku kulturowego, na wzór Krakowa. To dodatkowe prawo lokalne, które ma pomóc w uporządkowaniu cennej dla miasta zabytkowej przestrzeni. Na razie jest tak, że nawet jeśli konserwator zabytków nakaże zdjąć nielegalną i szpecącą publiczną przestrzeń reklamę, ten kto ją zawiesił odwołuje się do ministra kultury. Często sprawa kończy się tak, że resort kultury poleca rozpatrzeć sprawę jeszcze raz. Wraca ona na biurko konserwatora w Lublinie, a kiczowata reklama jak wisiała, tak wisi.

    Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP: - Europejska Konwencja Krajobrazowa została podpisana i ratyfikowana przez Polskę i w 2005 roku weszła w życie. Wstyd to mówić, ale do tej pory nie została u nas wdrożona.



    Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
    Zapisz się do newslettera!







    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (20)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Daleko Lublinowi do wielkiego świata

    Obserwatorka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Naścióbione tych paskudztw na każdym kroku, bez jakiejkolwiek kontroli. Wygląda to wszystko w połączeniu z okolicami zamku (targowiska) jak zadupie na Ukrainie! Albo jak stara baba, która nałoży na...rozwiń całość

    Naścióbione tych paskudztw na każdym kroku, bez jakiejkolwiek kontroli. Wygląda to wszystko w połączeniu z okolicami zamku (targowiska) jak zadupie na Ukrainie! Albo jak stara baba, która nałoży na siebie tonę pudru, wszystkie kolory tęczy na oczy i czarną krechą podkreśli brwi i udaje, że jest piękna i modna a tak naprawdę wszyscy zniesmaczeni odwracają od niej głowy.
    Ja nie oglądam reklam w tv (a jak już to na pewno nie kupuję tego co reklamują, tak na przekór) i nie zwracam uwagi na treść tego co jest reklamowane w taki sposób bo to jak wygląda reklama świadczy o firmie, a że reklamy wyglądają obrzydliwie to i po właścicielu nie spodziewam się cudów.
    Ktoś podniósł temat Anglii. Tylko im przyklasnąć! Nie męczy się człowiek patrząc na kolorowe szmaty na każdym kroku a jak są reklamy to tak dyskretne, że aż ładne. A u nas? Rzuca się wszystko w oczy i wygląda ni mniej ni więcej tak samo jak tirówka przy trasie. Takie mam porównanie, o!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czy tylko o porządek chodzi?

    ??? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 4

    Odnoszę wrażenie iż pod pretekstem wprowadzenia tzw.porządku reklamowego zacznie się głębsze drenowanie kieszeni przedsiębiorców.To nawet wynika z treści artykułu,cyt." Jednak ustawa krajobrazowa...rozwiń całość

    Odnoszę wrażenie iż pod pretekstem wprowadzenia tzw.porządku reklamowego zacznie się głębsze drenowanie kieszeni przedsiębiorców.To nawet wynika z treści artykułu,cyt." Jednak ustawa krajobrazowa to dopiero początek. Kolejnym jest przyjęcie przez radnych gminnego kodeksu reklamowego, który umożliwi na przykład naliczanie opłat reklamowych, czy przyjęcie bardziej restrykcyjnych zasad dla centrum miasta."
    Jeśli przedsiębiorcy mają płacić podatki to muszą się reklamować by przyciągać klientów.Inaczej się nie
    da,chyba,że miasto będzie refundować ludziom straty poniesione w wyniku braku lub niewystarczającej
    informacji.
    Zamieszczone do artykułu zdjęcie nie jest dobrym przykładem na destrukcyjne działanie reklam dla
    wizerunku miasta.Pamiętam,że wcześniej straszyła swym wyglądem brudna,szara,betonowa ściana.
    Teraz przynajmniej ktoś ją pomalował.

    Czytaj więcej: http://www.kurierlubelski.pl/artykul/3844331,walka-z-chaosem-reklamowym-w-lublinie-prezydent-chce-konsultacji-z-przedsiebiorcami,id,t.htmlzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    rada

    robotnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Mam firmę, mam zamówienia, pracuję solidnie i nie potrzebuję naklejać i wywieszać dziesiątek reklam w mieście. Podatki płacę.
    Jak masz mało informacji reklamowej o swojej firmie, to biegaj z...rozwiń całość

    Mam firmę, mam zamówienia, pracuję solidnie i nie potrzebuję naklejać i wywieszać dziesiątek reklam w mieście. Podatki płacę.
    Jak masz mało informacji reklamowej o swojej firmie, to biegaj z megafonem po ulicach i naklejaj reklamówki na każdej elewacji. Będzie pięknie że hej.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sposób na darmowe reklamy

    mieszkaniec Lublina (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    A po co płacić za reklamy, jak można ponaklejać ile się chce swoich reklam na barierach energochłonnych stojących na wyspach między jezdniami. Nikt za to nie płaci, chociaż na tych reklamach są...rozwiń całość

    A po co płacić za reklamy, jak można ponaklejać ile się chce swoich reklam na barierach energochłonnych stojących na wyspach między jezdniami. Nikt za to nie płaci, chociaż na tych reklamach są podane numery telefonów i adresy firm. Każdy nakleja gdzie chce i ile chce. Wyremontują Armii Krajowej, Kraśnicką, a wnet pojawią się naklejane na bariery reklamy.
    Skoro Ratusz tego nie widzi, to pewnie ktoś coś z tego ma ......
    Tylko patrzeć, jak będą ogłoszenia, typu: sprzedam samochód, kupię działkę, agencja towarzyska, itp.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    UniversalBillboard.PL

    UniversalBillboard.PL (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Problem z niewłaściwym gospodarowaniem przestrzenią publiczną dotyczy już większości miast - w tym miejscu narodził się projekt serwisu dedykowanego wyłącznie reklamie, idea nie jest nowa,...rozwiń całość

    Problem z niewłaściwym gospodarowaniem przestrzenią publiczną dotyczy już większości miast - w tym miejscu narodził się projekt serwisu dedykowanego wyłącznie reklamie, idea nie jest nowa, sprawdziła się już choćby w Wielkiej Brytanii.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A

    Q (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Prezydent szkodnik juz zaciera rece na jakas wycinke dzew przy okazji.
    A co!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Za przykladem proboszcza obok, wale klientom glosnikami po uszach 3 razy dziennie, taniej jest

    Robert (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    i banerow tyle nie trzeba, i to dziala:)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    v

    miś (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    jaki gospodarz taki wygląd miasta

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Billboardem po oczach

    Business owner (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Przecież to nie idzie o interesy lokalnych przedsiębiorców, a własne i partyjne billboardy... wyborcze.

    Rzecz jest tak banalnie prosta jak wejście w życie każdej innej ustawy - chyba, ze ta...rozwiń całość

    Przecież to nie idzie o interesy lokalnych przedsiębiorców, a własne i partyjne billboardy... wyborcze.

    Rzecz jest tak banalnie prosta jak wejście w życie każdej innej ustawy - chyba, ze ta miałaby być jedyna i wyjątkowa, bo dotyczy nie tylko billboardów i bannerów ale i... czasopism.
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Biuro propagandy PIS dziala

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Kolego - daj spokój tej propagandzie! Temat jest poważny a PIS jak zwykle uprawia "czarny PR"

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kicz reklamowy Lublina to degradacja rangi miasta

    lublinianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 1

    Wstyd, wstyd nie tylko dla mieszkańców ale przede wszystkim dla włodarzy miasta. Lublin z nieokiełznaną , wszędobylską tzw "reklamą" sprawia wrażenie chaosu estetycznego, braku zasad i gospodarza...rozwiń całość

    Wstyd, wstyd nie tylko dla mieszkańców ale przede wszystkim dla włodarzy miasta. Lublin z nieokiełznaną , wszędobylską tzw "reklamą" sprawia wrażenie chaosu estetycznego, braku zasad i gospodarza miasta. Miasto staje się bardziej prowincjonalne, zaściankowe niż jest. Kilka dni temu byłem w Zamościu. Rynek bez reklam sprawia wrażenie cywilizowanego, estetycznego zachodniego miasteczka. Kilkaset metrów dalej ulice przypominają dalekowschodnią kulturę. Reklamy wielokolorowe, duże i małe, krzykliwe i niewidoczne które w żaden sposób nie spełniają swojej roli - a efekt jest wręcz odwrotny, odpychający i antyreklamowy. Samorządowcy, prominenci z Warszawy, w końcu i zwykli Polacy jeżdżą po świecie i porównują polską rzeczywistość z np. zachodnią Europą. Widzą kolosalną różnicę właśnie w umieszczaniu reklam w przestrzeni miejskiej. Dlaczego nie zmienia się u nas prawa w tym temacie, czy ktoś ma w tym interes aby Polska była postrzegana jako zapyziały, bałaganiarski, ignorancki sowiecki porządek ...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ludzie to ważne!

    To ważne (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 6

    Afera podsłuchowa w lubelskim ratuszu. Nagrania nie tylko w sprawie konkursu na szefa LPGK?

    Czytaj więcej:...rozwiń całość

    Afera podsłuchowa w lubelskim ratuszu. Nagrania nie tylko w sprawie konkursu na szefa LPGK?

    Czytaj więcej: http://www.kurierlubelski.pl/artykul/3844197,afera-podsluchowa-w-lubelskim-ratuszu-nagrania-nie-tylko-w-sprawie-konkursu-na-szefa-lpgk,id,t.html#komentarzezwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czyli to nie jest ważne?

    >? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Chyba to jest ważne.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Oczywiście to jest "wrzutka" PIS

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    PIS nie śpi i stałe walczy z Przewodniczącym Kowalczykiem - nawet jeśli nie ma to związku z treścią artykułu!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo