Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami

Małgorzata Szlachetka
Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami
Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami DS
Próby wygrania w Lublinie walki z brzydkimi i nielegalnymi reklamami do tej pory kończyły się fiaskiem. Ma to stać się możliwe po wejściu w życie ustawy krajobrazowej. Sęk w tym, że nowe prawo zmieni niewiele, jeśli gmina nie przyjmie specjalnego kodeksu reklamowego. Prezydent Krzysztof Żuk przyznaje: - To nie stanie się szybko.

Płachty reklamowe zasłaniające okna i detale architektoniczne elewacji i krzykliwe billboardy przy prawie każdej ulicy - tak jest nie tylko w Lublinie. 24 kwietnia Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy krajobrazowej. Teraz musi ja jeszcze podpisać prezydent.

W czwartek o założeniach nowego prawa z przedstawicielami samorządów Lubelszczyzny rozmawiał w Lublinie Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP. Spotkanie odbyło się w Trybunale Koronnym.

- Chaos reklamowy obniża walory miejscowości, a z drugiej strony powoduje, że skuteczność reklam maleje. To jest błędne koło - podkreślał minister Olgierd Dziekoński. I dodał: - Warszawa ma pięć razy więcej reklam niż Paryż.

Przypomnijmy, że ustawa krajobrazowa daje prawne narzędzie do walki z reklamami, których wcześniej nie było. Chodzi m.in. o możliwość wielokrotnego nakładania grzywny, każdej sięgającej nawet do wysokości 5 tysięcy złotych. - W przypadku nielegalnej reklamy o wymiarach 2 na 3 m. to będzie około 200 złotych dziennie, co jest już dosyć dotkliwą karą - przekonywał w Lublinie minister Olgierd Dziekoński.

Ustawa krajobrazowa daje też możliwość wprowadzenia zakazu stawiania budynków wyższych niż dwie kondygnacje, lub 7 metrów, o ile mogłoby to negatywnie wpłynąć na krajobraz i bezpowrotnie zniszczyć istniejącą panoramę miasta. Do tej pory takie zastrzeżenia mogły zostać określone dopiero w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, których jednak wiele rejonów Lublina ciągle jeszcze nie ma. Obecnie w bólach powstaje taki dokument dla Podzamcza, w projekcie pojawia się wątek wyglądu szyldów.

Jednak ustawa krajobrazowa to dopiero początek. Kolejnym jest przyjęcie przez radnych gminnego kodeksu reklamowego, który umożliwi na przykład naliczanie opłat reklamowych, czy przyjęcie bardziej restrykcyjnych zasad dla centrum miasta. Nie wiadomo, kiedy dokładnie Lublin będzie miał taki kodeks.

- Być może przed wakacjami rozpoczniemy konsultacje społeczne z przedsiębiorcami i partnerami społecznymi - mówi Kurierowi prezydent Lublina, Krzysztof Żuk. I dodaje: - To nie stanie się szybko. Wcześniej musimy m.in. zakończyć sprawę Podzamcza.

- Wszystko teraz jest w rękach samorządów - podkreślał w Lublinie Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP.

Reklamowa walka z wiatrakami

Nic nie wyszło z planów ustanowienia w Lublinie parku kulturowego, na wzór Krakowa. To dodatkowe prawo lokalne, które ma pomóc w uporządkowaniu cennej dla miasta zabytkowej przestrzeni. Na razie jest tak, że nawet jeśli konserwator zabytków nakaże zdjąć nielegalną i szpecącą publiczną przestrzeń reklamę, ten kto ją zawiesił odwołuje się do ministra kultury. Często sprawa kończy się tak, że resort kultury poleca rozpatrzeć sprawę jeszcze raz. Wraca ona na biurko konserwatora w Lublinie, a kiczowata reklama jak wisiała, tak wisi.

Olgierd Dziekoński, minister kancelarii prezydenta RP: - Europejska Konwencja Krajobrazowa została podpisana i ratyfikowana przez Polskę i w 2005 roku weszła w życie. Wstyd to mówić, ale do tej pory nie została u nas wdrożona.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Walka z chaosem reklamowym w Lublinie: prezydent chce konsultacji z przedsiębiorcami - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski