Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2015: język POLSKI - poziom podstawowy [PYTANIA, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]

mred
MATURA 2015 rozpoczyna się 4 maja egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym. Tak wyglądały egzaminy maturalne 2014
MATURA 2015 rozpoczyna się 4 maja egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym. Tak wyglądały egzaminy maturalne 2014 Grzegorz Gałasiński
MATURA z języka polskiego rozpoczyna cykl egzaminów maturalnych 2015. W poniedziałek, 4 maja o godzinie 9 absolwenci szkół średnich rozpoczęli egzamin maturalny 2015 z języka polskiego na poziomie podstawowym. Ta część egzaminu potrwa 170 minut. Po zakończeniu matury 2015 z języka polskiego opublikujemy PYTANIA, ARKUSZE i ODPOWIEDZI.

MATURA 2015: Egzamin maturalny 2015 od 4 do 29 maja [TERMINY, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

MATURA 2015: Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE]: Formuła do 2014 "stara matura"

MATURA 2015: Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE]: Formuła od 2015 "nowa matura"

MATURA 2015: Język polski - poziom podstawowy [PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI]: "nowa matura"

Zadanie 1.1 (0-1):
"Modne zwroty w języku polskim", "Jak się dziś modnie mówi i pisze"

Zadanie 1.2 (0-2):
Podobieństwo: Zarówno perswazja, jak i manipulacja mają za zadanie przekonać odbiorcę do przekazu nadawcy.
Różnica: Perswazja to uczciwe działanie, manipulacja używa nieuczciwych technik.

Zadanie 1.3 (0-1):
W powyższym tekście Jerzy Bralczyk przestrzega tabu językowego, o którym pisze. Nie używa chociażby wulgaryzmów, o których wspomina.

Zadanie 1.4 (0-2):
Tendencja 1 - Funkcjonalność wypowiedzi
Przykłady – Skuteczne: prezentacja i obieg informacji, poprzez umiejętne nawiązanie kontaktu

Tendencja 2 - Atrakcyjność wypowiedzi
Przekłady – Dostosowanie do języka odbiorców i jego oczekiwań. Np. ludzie publiczni "fascynują się" , zamiast "ciekawić", mają "pasje", zamiast "zainteresowań"

Zadanie 1.5 (0-2):
a) Funkcjonalność wiąże się z poważnym podejściem do języka i przekonaniem o jego sile. Z kolei atrakcyjność wiąże się z przyzwoleniem na manipulowanie i zabawą językiem.

b) Obie tendencje zaczynają być akceptowane. Godzimy się na to i wręcz oczekujemy od nadawców by nas przekonywali, uwodzili.

Zadanie 1.6 (0-1):
Ten utalentowany reżyser zatrudnił samych wybitnych aktorów, więc czekamy na nowy ciekawy film.

Zadanie 2.1 (0-1):
Wada czytania nowych książek: Nigdy nie wiemy, czego możemy się spodziewać czytając nową książkę, czy na pewno przypadnie nam do gustu i zechcemy przeczytać ją do końca.

Wada czytania tych samych książek: Czytając wciąż te same książki, nie sięgamy po nowe tytuły, ograniczając się tym samym do już nam znanych.

Zadanie 2.2. (0-2):
1. e)
3. f)
7. c)

Zadanie 2.3. (0-1):
Cytaty przytoczone w tekście służą za przykłady potwierdzenia tez stawianych przez autora.

Zadanie 2.4. (0-2):
Łańcuszek szczęścia: W tym przypadku oznacza odnalezienie takiego zestawu książek, które miałoby się ochotę czytać wciąż na nowo.

Kosmos: W tym przypadku oznacza niezliczoną, nieskończoną ilość książek do przeczytania.

Zadanie 2.5. (0-2):
a) "Pan Tadeusz", Adam Mickiewicz
b) Nie. Myśl wyrażona w przytoczonym fragmencie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza nie jest zgodna z oczekiwaniami czytelników opisanymi w tekście Wojciecha Nowickiego. Mickiewicz marzy, aby jego książki dotarły do najniższych warstw społecznych. Nowicki pisze o książce, jako elemencie obecnym w życiu każdego z nas. O wyborach książek pomiędzy nowymi, a tymi dobrze znanymi, do których chętnie wracamy.

***

MATURA 2015: Język polski na poziomie podstawowym [PYTANIA]

Jednym z tematów wypracowania na maturze pisemnej 2015 z języka polskiego w liceach była "Lalka" Bolesława Prusa, a temat brzmiał: Wolna wola człowieka albo siła, która determinuje jego życie na podstawie "Lalki" Bolesława Prusa.

Drugi temat to analiza wiersza amerykańskiej poetki, Elisabeth Bishop. Teksty do analizy dotyczyły mody w mowie oraz czytelnictwa.

Porównanie postaw matek z III części "Dziadów" Adama Mickiewicza, bądź porównanie sposobu sprawowania władzy przez dwóch faraonów, Ramzesa i Horusa w utworze "Z legend dawnego Egiptu" Bolesława Prusa, to tematy, które mieli do wyboru na maturze 2015 z języka polskiego absolwenci techników.

Matura 2015 z języka polskiego na poziomie podstawowym, to jeden z czterech egzaminów pisemnych, które zdawać będą absolwenci ogólniaków i techników.

By zaliczyć polski, maturzyści muszą uzyskać co najmniej 30 proc. z tego egzaminu. Taki wynik konieczny jest do uzyskania świadectwa dojrzałości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki