Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most kolejowy przez Martwą Wisłę do gdańskiego portu za rok [ZDJĘCIA]

Kazimierz Netka
Do gdańskiego portu będzie mogło za rok przyjeżdżać nawet 6 razy więcej pociągów niż teraz. Tak dogodne warunki stworzą Polskie Linie Kolejowe, po wybudowaniu dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę w Gdańsku Przeróbce.

Obecnie prace są zaawansowane w 30 procentach. Po ich ukończeniu poprawią się nie tylko możliwości przewozowe po torach kolejowych. Korzystniejsze staną się warunki żeglugowe na rzece – po rozebraniu starego mostu. Teraz prześwit między wodą i mostem wynosi około 5,5 metra, nowy będzie o 3,5 metra wyżej.

Tunel pod Martwą Wisłą. Potężna polisa to jeden z najwyższych kosztów utrzymania przejazdu

O szczegółach tej niezwykle ważnej dla gospodarki morskiej i nie tylko inwestycji, poinformowali Karol Jakubowski - rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz ekspert Damian Makowski - kierownik kontraktu.

Poprawa warunków żeglugi i zwiększeni liczby par pociągów z 30 do 180 na dobę, to nie wszystko, Składy towarowe teraz przez stary most jadą ostrożnie, z prędkością zaledwie około 20 kilometrów na godzinę. Po nowym moście pojadą nawet 120 km na godzinę. Zwiększenie liczby pociągów stanie się możliwe także dzięki temu, że będą dwa tory. Teraz składy wagonów kursują po jednym torze. Po nowych torach będą mogły być przewożone cięższe ładunki.

Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przebudowę linii w sierpniu zeszłego roku. Inwestycja dedykowana jest transportowi towarowemu, który ma szczególne znaczenie dla Trójmiasta. Prace modernizacyjne na linii 226 obejmują cały, 12-kilometrowy odcinek między Pruszczem Gdańskim a stacją Gdańsk Port Północny – informuje Karol Jakubowski - rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Do tej pory wykonawca inwestycji zakończył już przyczółki przeprawy nad Martwą Wisłą. Trwa budowa nasypów kolejowych i montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Gdańsku Olszynce i Gdańsku Porcie Północnym. Na nabrzeżu stoczni Gdynia Nauta spawane są elementy mostu, który stanie nad Martwą Wisłą. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana na miejsce i osadzona na przyczółkach.

Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą, znacznie usprawni połączenie transportowe portu z zresztą kraju Stalowa przeprawa przez rzekę będzie miała 122 metry długości a jej waga wyniesie 2000 ton. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony.

Konstrukcja mostu zapewni także bezpieczne przemieszczanie się zwierząt nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki. Koszt budowy mostu to 38 mln zł. Cała inwestycja wraz z przebudową linii kolejowej zakończy się w sierpniu 2016 roku. Wtedy to port zyska lepsze możliwości obsługi kolejowego transportu towarowego.

Modernizacja mostu i linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa) za kwotę 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno – logistycznego. Wsparcie finansowe pochodzi z Unii Europejskiej.

PKP PLK w nowej perspektywie finansowej UE intensyfikuje prace na liniach towarowych. To oprócz poprawy dostępu do portów morskich także udrożnienie wyjazdów ze Śląska oraz korytarzy towarowych na osi północ – południe. Program portowy obejmuje wszystkie cztery najważniejsze porty morskie. Inwestycje zakładają kompleksowe przebudowy stacji portowych,
z dostosowaniem ich infrastruktury do rodzaju towarów w portach.

Powstaje już dokumentacja przedprojektowa dla inwestycji „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” oraz „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”, w ramach których przebudowywane będą stacje i linie w rejonie portów w celu poprawy przepustowości i jakości obsługi towarowej terminali. Prace dofinansowane z CEF przewidziano na lata 2017 – 2021.

Ponadto na etapie studiów wykonalności są projekty: „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”. Prace planowane są na lata 2017 – 2020. Dowóz towarów ułatwi modernizacja linii kolejowej nr 273 zwanej „Nadodrzanką”.

Zarządca infrastruktury realizuje prace, których celem na koniec obecnej perspektywy jest blisko dwukrotne zwiększenie prędkości handlowej dla przewozów towarów oraz uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i skorelowanych ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei - informuje Karol Jakubowski - rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Pierwszy nowy tor do Portu w Gdańsku, przez Martwą Wisłę ma być gotowy jeszcze w tym roku. Wtedy zacznie się demontaż starego mostu.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki