Przez trzy miesiące przejedziemy się nią za darmo, dlatego w środku na razie nie ma zamontowanych kasowników. Później bilet ma kosztować 1 zł.
"Eko" obsługuje ścisłe centrum i jeździ w kółko. Przystanek początkowy jest przy placu Litewskim obok "baobabu", na przeciwko Poczty Głównej. Autobus kursuje następująco:Krakowskie Przedmieście (przystanek plac Litewski 03) - 3 Maja - Dolna 3 Maja - Wodopojna - Królewska - Narutowicza - Kapucyńska - Krakowskie Przedmieście (przystanek plac Litewski 03). Zmiany trasy w przyszłości nie są wykluczone.
Nowa linia miejskiej komunikacji jest obsługiwana przez jeden autobus elektryczny, który został złożony w Lublinie. To na razie prototyp, jego wyprodukowanie kosztowało Ursus około 2 milionów złotych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie odkupiło pojazd za kwotę 1 mln 700 tysięcy złotych.
Przedstawiciele producenta nie ukrywają, że chcieliby rozpocząć seryjną produkcję. Na razie jednak nie została podpisana żadna umowa w tej sprawie.
- Liczymy na rynek europejski, ale chcielibyśmy zacząć od Polski. Na przykład Kraków ogłosił przetarg na dostarczenie czterech autobusów elektrycznych, chcemy w nim wystartować - zapowiada Andrzej Wielgus, prezes zarządu Ursus Bus.
Ursus ma też chrapkę na inne rynki. - Autobus pokazujemy przy okazji prezentacji swoich traktorów. Mamy sygnały zainteresowania ze strony Tanzanii i Etiopii. Rozmowy trwają - zapewnił w poniedziałek prezes Wielgus.
Na razie jedyny autobus elektryczny marki Ursus spotkamy na ulicach Lublina. Jest klimatyzowany i wyposażony w cztery pary baterii, do których dostęp jest z boku autobusu. Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że w rozkładzie przewidziane są dwie przerwy w ciągu dnia na "podładowanie" autobusu - około godz. 10 i o 15.40. Proces ładowania ma trwać 50 minut - autobus musi wcześniej podjechać do ładowarki, która została zamontowana naprzeciw Tarasów Zamkowych, przy Al. Unii Lubelskiej.
Linia "Eko" kursuje od poniedziałku do piątku między godziną 6.20 a 20.40, a w sobotę od 9 do 17.
- Energia elektryczna jest mniej więcej o połowę tańsza od oleju napędowego - podkreślał wczoraj Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin. - Z tym autobusem elektrycznym, który już mamy, nie mieliśmy większych problemów - zaznaczył Fulara.
Lublin ma obecnie stawiać na komunikację ekologiczną: trolejbusy oraz autobusy elektryczne.
- Chcemy odciążyć ścisłe centrum od autobusów spalinowych. Linia "Eko" ma też być alternatywą dla poruszania się w śródmieściu samochodem - mówił wczoraj prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Prezydent zapowiedział, że Lublin będzie starał się o unijne dotacje na inwestycje w ekologiczną komunikację.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?