Podstawową zmianą jest kompleksowa reforma polityki karnej, mająca na celu stworzenie realnych dolegliwości dla wszystkich sprawców przestępstw. Co do tego ostatniego, w związku z określoną w nowelizacji preferencją orzekania kar o charakterze wolnościowym, w większym zakresie zapadać mają wyroki przewidujące karę ograniczenia wolności, jak i grzywny zamiast orzekania kary pozbawienia wolności. I tu pojawia się pierwszy problem, a mianowicie zróżnicowanie majątkowe w społeczeństwie, które przecież do bogatych nie należy. W przypadku sprawców przestępstw, będących osobami ubogimi, trudno jest określić realną wysokość kary grzywny, która nie tylko będzie dolegliwa dla sprawcy, ale także będzie czynić zadość społecznemu poczuciu sprawiedliwości. Z kolei w przypadku zamożnych sprawców przestępstw, może się okazać, że w istocie nawet najwyższa kara grzywny (obecnie zgodnie z art. 33 kodeksu karnego jest to kwota 1.080.000 zł) nie będzie dla nich dotkliwa, czyniąc tę karę wysoce nieskuteczną.
Kolejną, a nadto bardzo istotną zmianą, z punktu widzenia osób odbywających karę pozbawienia wolności, jest eliminacja ustawy o systemie dozoru elektronicznego. Dotychczas, tj. do 1 lipca br., o tę formę odbywania kary mogły ubiegać się osoby skazane na karę pozbawienia wolności nieprzekraczającej jednego roku i w ten sposób uniknąć środowiska więziennego, mimo wszystko podlegając stosownym ograniczeniom wynikającym z ustawy. Instytucja powyższa chyba się przyjęła, skoro zgodnie z danymi z 31 maja 2015 r. z formy tej korzysta 5013 skazanych w skali całego kraju, a w ciągu 5 lat jego funkcjonowania objętych zostało nim ok. 44000 skazanych, co czyniło system dość powszechnym, a przede wszystkim wysoce efektywnym z punktu widzenia resocjalizacyjnego. W nowym stanie prawnym, niestety, forma ta przewidziana jest jedynie dla kary ograniczenia wolności. W konsekwencji wyeliminowanie możliwości odbywania kary pozbawienia wolności w tym systemie dozoru elektronicznego może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego w reformie, tj. orzekanie większej ilości kar pozbawienia wolności w konsekwencji doprowadzi do przepełnienia Zakładów Karnych. Problem ten przecież do nie tak dawna był zmorą naszego kraju, szczególnie w kontekście wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka zasądzających od Rzeczypospolitej Polskiej (nas podatników), wysokich odszkodowań za odbywanie kary przez skazanych w niegodnych warunkach.
Reforma polityki karania obejmuje też postulat ograniczenia możliwości stosowania kary pozbawienia wolności z zawieszeniem jej wykonania, która obecnie stosowana jest w ok. 60% wszystkich orzekanych kar w kraju. Uzasadnienie tego postulatu przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest krótkie: kara zawieszona nie spełnia funkcji odstraszającej i wychowawczej, w szczególności gdy orzekana jest po raz kolejny. Dlatego też, ustawodawca postawił na stosowanie kar typowo wolnościowych w postaci grzywien i kar ograniczenia
wolności, zdaniem Ministerstwa bardziej skutecznych. Czy rzeczywiście wprowadzone zmiany poprawią politykę karną przekonamy się już w niedalekiej przyszłości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?