Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

(R)ewolucja polityki karania

Piotr Pietraszko
Anna Kurkiewicz
Na przestrzeni ostatnich dni w mediach pojawia się temat nowelizacji prawa karnego, która weszła w życie 1 lipca 2015 r. Co to oznacza dla obywateli? Poniżej postaram się to wyjaśnić.

Podstawową zmianą jest kompleksowa reforma polityki karnej, mająca na celu stworzenie realnych dolegliwości dla wszystkich sprawców przestępstw. Co do tego ostatniego, w związku z określoną w nowelizacji preferencją orzekania kar o charakterze wolnościowym, w większym zakresie zapadać mają wyroki przewidujące karę ograniczenia wolności, jak i grzywny zamiast orzekania kary pozbawienia wolności. I tu pojawia się pierwszy problem, a mianowicie zróżnicowanie majątkowe w społeczeństwie, które przecież do bogatych nie należy. W przypadku sprawców przestępstw, będących osobami ubogimi, trudno jest określić realną wysokość kary grzywny, która nie tylko będzie dolegliwa dla sprawcy, ale także będzie czynić zadość społecznemu poczuciu sprawiedliwości. Z kolei w przypadku zamożnych sprawców przestępstw, może się okazać, że w istocie nawet najwyższa kara grzywny (obecnie zgodnie z art. 33 kodeksu karnego jest to kwota 1.080.000 zł) nie będzie dla nich dotkliwa, czyniąc tę karę wysoce nieskuteczną.

Kolejną, a nadto bardzo istotną zmianą, z punktu widzenia osób odbywających karę pozbawienia wolności, jest eliminacja ustawy o systemie dozoru elektronicznego. Dotychczas, tj. do 1 lipca br., o tę formę odbywania kary mogły ubiegać się osoby skazane na karę pozbawienia wolności nieprzekraczającej jednego roku i w ten sposób uniknąć środowiska więziennego, mimo wszystko podlegając stosownym ograniczeniom wynikającym z ustawy. Instytucja powyższa chyba się przyjęła, skoro zgodnie z danymi z 31 maja 2015 r. z formy tej korzysta 5013 skazanych w skali całego kraju, a w ciągu 5 lat jego funkcjonowania objętych zostało nim ok. 44000 skazanych, co czyniło system dość powszechnym, a przede wszystkim wysoce efektywnym z punktu widzenia resocjalizacyjnego. W nowym stanie prawnym, niestety, forma ta przewidziana jest jedynie dla kary ograniczenia wolności. W konsekwencji wyeliminowanie możliwości odbywania kary pozbawienia wolności w tym systemie dozoru elektronicznego może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego w reformie, tj. orzekanie większej ilości kar pozbawienia wolności w konsekwencji doprowadzi do przepełnienia Zakładów Karnych. Problem ten przecież do nie tak dawna był zmorą naszego kraju, szczególnie w kontekście wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka zasądzających od Rzeczypospolitej Polskiej (nas podatników), wysokich odszkodowań za odbywanie kary przez skazanych w niegodnych warunkach.

Reforma polityki karania obejmuje też postulat ograniczenia możliwości stosowania kary pozbawienia wolności z zawieszeniem jej wykonania, która obecnie stosowana jest w ok. 60% wszystkich orzekanych kar w kraju. Uzasadnienie tego postulatu przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest krótkie: kara zawieszona nie spełnia funkcji odstraszającej i wychowawczej, w szczególności gdy orzekana jest po raz kolejny. Dlatego też, ustawodawca postawił na stosowanie kar typowo wolnościowych w postaci grzywien i kar ograniczenia

wolności, zdaniem Ministerstwa bardziej skutecznych. Czy rzeczywiście wprowadzone zmiany poprawią politykę karną przekonamy się już w niedalekiej przyszłości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski