Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nałęczów dusi się bez obwodnicy

Hanna Bednarzewska
Smród spalin, rozjechany asfalt i pękające ściany zabytkowych willi to codzienność Nałęczowa - kardiologicznego polskiego uzdrowiska z 200-letnimi tradycjami środkiem którego przebiega uczęszczana przez tiry droga wojewódzka. Brak obwodnicy jest przekleństwem Nałęczowa. Od 40 lat kolejne władze miasteczka i jego mieszkańcy bezskutecznie walczą o jej budowę. Już 100 lat temu zwracano uwagę na potrzebę jej budowy.

Uchwałą z 30 kwietnia 2010 r. Rada Miejska w Nałęczowie ustanowiła dzień 15 maja - Dniem Obwodnicy. - Mamy nadzieję, że kiedyś w tym dniu dane nam będzie świętować oddanie jej do użytku, a dopóki tak się nie stanie to co roku 15 maja w sposób szczególny będziemy apelować o ratowanie Nałęczowa - mówi burmistrz miasteczka Andrzej Ćwiek. W tym roku dzień obwodnicy przypada w niedzielę. - Tiry nie jeżdżą i nie będziemy podejmować tak spektakularnych akcji z blokowaniem drogi happeningami jak w ubiegłym roku, ale nie zamierzamy dalej milczeć - dodaje burmistrz.

Koncepcja przebiegu obwodnicy jest po społecznych konsultacjach (mapa w zakładce Infografiki). Nie było żadnego sprzeciwu. Budowa obwodnicy Nałęczowa została wpisana na listę rezerwową. - Jeżeli w najbliższym czasie nie powstanie harmonogram prac nad rozwiązaniem tego problemu to nie będziemy mieli innego wyjścia i będziemy protestować blokując drogę - mówi burmistrz. Obwodnica to droga wojewódzka i pieniądze na jej budowę będą pochodziły z budżetu Urzędu Marszałkowskiego woj. lubelskiego.

Inwestycja pochłonie ok. 100-140mln zł. Ze względu na brak środków jest ona przesuwana w czasie. - Do budowy obwodnicy powinny być dołożone pieniądze rządowe, dlatego, że to właśnie polski rząd, a dokładniej Ministerstwo Zdrowia, które jest rządową agendą stawia warunki miastom uzdrowiskowym - uważa burmistrz. W planie województwa nie ma daty rozpoczęcia tej inwestycji. Władze miasteczka walczą, aby taki zapis się pojawił.

* Kurier pisał w 2008 r. o obwodnicy

Rosnący ruch samochodowy w tym tranzytowy samochodów ciężarowych jest zagrożeniem nie tylko dla unikalnego na skalę Europy mikroklimatu miasteczka, ale także dla zabytkowych willi, które najliczniej zgromadzone są przy Alei Lipowej, która jako kompleks uliczny zapisana jest w całości do rejestru zabytków, a jednocześnie jest fragmentem drogi wojewódzkiej i przy Armatniej Górze- ulicy, która biegnie skrajem 200-letniego Parku Zdrojowego. Budowa obwodnicy jest koniecznym elementem planu naprawczego do uruchomienia którego zobowiązało władze Nałęczowa Ministerstwo Zdrowia po analizie operatu uzdrowiskowego złożonego w 2009 roku.

Wykonanie pomiarów władze samorządowe zleciły specjalistycznej firmie. Okazało się, że Nałęczów nie jest cichym i spokojnym kurortem, ale hałaśliwym miasteczkiem. Normy są przekroczone o 16-42%. Dotyczyło to obszaru strefy ochrony uzdrowiskowej znajdującej się w centrum Nałęczowa.

- Bez obwodnicy i wykluczenia ruchu ciężkich samochodów z centrum Nałęczów straci status uzdrowiska i nie będzie to formalna utrata tego tytułu. Najboleśniejsze dla miasta i mieszkańców żyjących z turystyki i kuracjuszy jest to, że przegrywamy z innymi uzdrowiskami, bo kuracjusze wybierają ośrodki gdzie jest cisza i spokój - ubolewa burmistrz.

Trasa obwodnicy
Od strony Lublina obwodnica rozpocznie się w Sadurkach na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z Lublina do Nałęczowa z drogą prowadzącą do Wojciechowa. Licząca około 17 kilometrów obwodnica ominie szerokim łukiem Nałęczów i Wąwolnicę. Za kolonią Karmanowice połączy się z drogą wojewódzką prowadzącą do Kazimierza.

Kalendarium obwodnicy Nałęczowa

W 1912 r. z inicjatywy członków Towarzystwa Przyjaciół Nałęczowa postawiono szlaban
uniemożliwiający wjazd w Aleję Lipową. Ruch skierowano na ulicę Graniczną, a dalej na Armatnią Górę. Jednym z poważnych argumentów branych pod uwagę przy tworzeniu tej "pierwszej obwodnicy" było zabezpieczenie przed zniszczeniem pięknych willi i ogrodów Nałęczowa. Podnoszono także problem zakłócania ciszy.

W 1964 r. wykonany przez Wojewódzką Pracownię Urbanistyczną i zatwierdzony przez PWRN plan ogólny Nałęczowa, jako główną funkcję rozwoju miasta wymienia lecznictwo uzdrowiskowe. Zakłada rozwój miasta do wielkości 2 tysięcy miejsc kuracyjnych z jednoczesnym wzrostem liczby stałych mieszkańców do 5 tysięcy. Ograniczenia te wynikają zarówno z wymagań kardiologicznego charakteru lecznictwa jak i konieczności ochrony środowiska.

4.12.1973 r. PWRN w Lublinie uchwala program realizacji zadań gospodarczych niezbędnych dla rozwoju Nałęczowa. Zobowiązuje on i zabezpiecza warunki do realizacji budowy obwodnicy wymienionej na pierwszym miejscu pośród tak ważnych dla rozwoju kurortu inwestycji jak konserwacja i powiększanie terenów zieleni, rozbudowa miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i gazyfikacja miasta.
28.05.1974 r. w porozumieniu zawartym pomiędzy Wojewodą Lubelskim i Dyrektorem Zjednoczenia Uzdrowiska Polskie, dotyczącym rozwoju i modernizacji Uzdrowiska Nałęczów, za jedno z najważniejszych i najpilniejszych zadań uznano budowę obwodnicy. W uzasadnieniu podawano konieczność wyeliminowania ruchu tranzytowego, który zagraża środowisku naturalnemu i szczególnemu mikroklimatowi miasta.

W 2009 r., po analizie operatu uzdrowiskowego, Ministerstwo Zdrowia oceniło źle klimat akustyczny Nałęczowa i zobowiązało jego władze do uruchomienia planu naprawczego, w ramach którego ruch tranzytowy ma być wyeliminowany z miasta.Spełnienie tego warunku jest konieczne dla zachowania, przez Nałęczów, statusu uzdrowiska.

08.11.2004 r. ujęcie budowy obwodnicy Nałęczowa w Wojewódzkim Programie Rozwoju Infrastruktury Transportowej i Komunikacyjnej - uchwała Sejmiku Województwa Lubelskiego Nr XXVII/375/04. Zgodnie z zapisami tego programu rozpoczęcie prac przygotowawczych budowy obwodnicy Nałęczowa w zakresie dokumentacji technicznej, nabycia niezbędnych gruntów oraz uzyskania pozwolenia na budowę przewidziano na lata 2006 - 2008.

2007 r. prace nad nową koncepcją przebiegu obwodnicy

11 listopada - posiedzenie Rady Technicznej w celu omówienia koncepcji rozwiązań geometrycznych ,,Budowy obwodnicy miasta Nałęczowa w ciągu drogi wojewódzkiej 830 Lublin - Nałęczów - Bochotnica"

12 grudnia - pozytywna opinia Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ,,co do przedłożonej Koncepcji lokalizacji obwodnicy Nałęczowa..."

2009 marzec - konsultacje społeczne dotyczące akceptacji i poparcia dla inwestycji umieszczonych w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych. W ramach tych wojewódzkich konsultacji 99% wszystkich internetowych zgłoszeń poparcia dotyczyło dwóch inwestycji ważnych dla Nałęczowa: obwodnicy i DW826.

2009.05.15 Konferencja ,,Obwodnica dla Nałęczowa jest tym czym płuca dla serca".

2010.04.30 ustanowienie w Nałęczowie dnia 15 maja Dniem Obwodnicy uchwała Rady Miejskiej w Nałęczowie Nr XXXVII/256/10

2010.05.15 DZIEŃ OBWODNICY - zamknięcie dla ruchu Alei Lipowej, spotkanie mieszkańców, turystów i kuracjuszy, zbieranie podpisów

2011. - spotkanie z Marszałkiem Województwa Lubelskiego Jackiem Sobczakiem dotyczący DW830 przy okazji poruszony został temat obwodnicy i pan Marszałek stwierdził: ,,Obwodnica to mit."

W planie zagospodarowania przestrzennego województwa lubelskiego oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Nałęczów planowana jest realizacja obwodnicy. Obwodnica Nałęczowa jest na liście rezerwowej Projektów Kluczowych Województwa Lubelskiego jako jedyna inwestycja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski