Chodzi o część obwodnicy Lublina od Dąbrowicy do Konopnicy. Stowarzyszenie "Ekologia dla Lubelszczyzny", skupiające m.in. mieszkańców Konopnicy, zaskarżyło decyzję środowiskową dla inwestycji do WSA. W lipcu sąd decyzję uchylił.
Sprawa ma związek z dostosowywaniem polskiego prawa do unijnych dyrektyw. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w styczniu 2008 r. Polskie przepisy zmieniono 10 miesięcy później, a decyzję środowiskową wydano w marcu 2009 r. O tym, że polskie prawo jest niezgodne z unijnym, było wiadomo już w 2007 r. Mimo to GDDKiA przygotowywała inwestycję w oparciu o stare, polskie ustawy. Także nimi kierowała się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydając decyzję.
WSA uznał, że powinno być inaczej. Bo Polska, jako członek UE, jest zobowiązana przestrzegać europejskich aktów. - Tezę tę potwierdza orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - czytamy w uzasadnieniu. WSA wskazał, że decyzja środowiskowa dla części obwodnicy powinna być wydana jeszcze raz. Ale wcześniej trzeba opracować szczegółowe oceny wszystkich wariantów potencjalnego przebiegu drogi i ich wpływu na środowisko.
Uzasadnienie wyroku jeszcze w tym tygodniu powinno trafić do GDDKiA. - Przeanalizujemy je, potem zamierzamy skierować skargę kasacyjną do NSA - zapowiada Zbigniew Szepietowski, z-ca dyrektora GDDKiA w Lublinie. - W naszej ocenie, przygotowując inwestycję, spełniliśmy wszystkie wymogi. Różne warianty przebiegu drogi były analizowane, także jeszcze na etapie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej (w 2005 r.- red.) - dodaje.
Sytuacja na pewno spowoduje jednak opóźnienie realizacji inwestycji. Nawet jeśli decyzja NSA będzie dla GDDKiA korzystna, trzeba na nią poczekać. Jak długo? Postępowanie w WSA trwało ponad rok. Gorzej, jeśli NSA podtrzyma wyrok WSA. - Wtedy przeprowadzenie wszystkich dodatkowych procedur będzie trwało 3-4 lata- tłumaczył w lipcu Janusz Wójtowicz, dyrektor GDDKiA.
Pytanie, czy w związku ze spekulacjami o "drogowych" oszczędnościach będą pieniądze na budowę obwodnicy? - Za wcześnie o tym mówić, ale jest duże prawdopodobieństwo, że środków z UE na drogi po 2013 r. może być mniej niż w latach 2007-13 - ocenia Adrian Furgalski, ekspert transportu z firmy TOR.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?