Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasza akcja: Chcemy w końcu tanio tankować!

Antoni Wojciechowski
Westchnieniem ulgi przyjęli kierowcy obniżkę przez Orlen i Lotos ceny benzyny 95-oktanowej do 4,99 zł.

Przecież jeszcze kilka tygodni temu cena paliwa przebijała poziom 5,30 zł za litr. Ale uczucie ulgi przechodzi, gdy przypomnimy sobie, że jeszcze w 2008 r. benzyna kosztowała ok. 4 zł. Wtedy tę cenę uważano również za wygórowaną, gdyż wywindował ją niezwykle wysoki kurs ropy naftowej - cena baryłki sięgnęła 150 dolarów. Tymczasem w ostatnich miesiącach cena baryłki nie przekroczyła 110 dolarów - a i tak mocno wzrosła z powodu rewolucji w Libii. W dodatku nie zapowiada się, by była szansa na powrót cen z 2008 r. Choćby dlatego, że w najbliższym czasie w górę pójdzie akcyza na paliwa. Komisja Europejska już zadecydowała, że zostanie ona podniesiona na LPG i olej napędowy.

Ceny paliw w Lublinie. Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej

Wysokość opłat ma stopniowo rosnąć do 2018 r. - wtedy litr ropy może kosztować nawet 5,85 zł, a gazu 3,6 zł. Jedynie wysokość akcyzy na benzynę ma zostać bez zmian. Ale w nią może uderzyć proponowany podatek od produkcji CO2 - mógłby on podnieść cenę benzyny o 15 gr.

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa. Podpisz petycję do rządu

- Łatwiej jest podnosić ceny paliwa niż je obniżać - zauważa Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu E-petrol.pl. Wprawdzie na cenę paliwa duży wpływ mają wahania kursów walut (za ropę polskie rafinerie zawsze płacą w dolarach), ale mimo to wyraźnie widać na przestrzeni lat, że ceny paliw przesuwają się tylko w jedną stronę: w górę.

Czas zmniejszyć paliwowy haracz

- Ponad połowa ceny benzyny to podatki: akcyza, VAT, opłata paliwowa - wylicza Piotr Paszek z firmy ECDDP. Decyzja o wysokości każdego z nich zależy od polskich władz. Nie w pełni wprawdzie, bowiem swoje trzy grosze wtrąca także Unia Europejska. Ale nawet przestrzegając ustalanych w Brukseli norm, rząd ma w ręku argumenty, które pozwalają mu regulować wysokość ceny paliwa. Przykładem może być VAT. Regulacje unijne zakładają, że nie może być wyższy niż 25 proc. W Polsce wynosi 23 proc. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przyjąć ustawę, która obniżałaby wysokość VAT-u tylko na paliwo. Można ją zmniejszyć np. o 8 proc. Przy cenie 5 zł dałoby to 40 gr oszczędności na litrze.

Ceny na wybranych stacjach w Lublinie (z 25.08)

Stacja - 95 - 98 - ON - LPG
=> ORLEN, ul. Mełgiewska 39, 4,99 - 5,24 - 4,99 - 2,43
=> LOTOS, ul. Diamentowa 21, 4,99 - 5,25 - 4,97 - 2,42
=> LUKOIL, al. Unii Lubelskiej 10, 4,97 - 5,09 - 4,96 - 2,37
=> STATOIL, ul. Łęczyńska 45, 5,02 - 5,29 - 4,99 - 2,44
=> BP, ul. Północna 30, 5,07 - 5,35 - 5,02 - 2,42
=> SHELL, al. Spółdzielczości Pracy, 5,02 --- 5,02 - 2,48

PETYCJA

My, niżej podpisani obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, zwracamy się do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu obniżenie cen benzyny, oleju napędowego oraz LPG poprzez zmniejszenie stawek podatku VAT i akcyzy.

Ceny na stacjach paliw biją w ostatnich tygodniach rekordy. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat paliwa podrożały o ponad 40 procent. Zmianę tę odczuwają przede wszystkim kierowcy, ale te podwyżki uderzają w nas wszystkich, ponieważ ceny produktów rosną w związku z ciągle rosnącymi kosztami transportu. Co gorsza, poziom obciążeń w ostatnich latach nieustannie się podnosił, m.in. poprzez zwiększenie stawek podatku VAT, likwidację możliwości jego odliczania dla przedsiębiorców, dla nowo rejestrowanych aut czy zniesienie ulg na biokomponenty dodawane do paliw. Pętla podatkowa zaciska się coraz mocniej. Płacimy nie tylko my, kierowcy i konsumenci, ale także polska gospodarka jako całość, ponieważ nasze produkty i usługi eksportujemy drożej lub z mniejszym zyskiem.

Zwracamy uwagę, że polityka państwa w zakresie obciążeń podatkowych jest krótkowzroczna - prowadzi do zmniejszenia poziomu życia w Polsce. Nie uznajemy także argumentu, że ceny paliw w Polsce są niższe niż w Europie. Nasze płace także są dużo niższe niż w innych krajach - szczególnie tzw. starej Unii Europejskiej.

Dlatego żądamy niezwłocznego podjęcia działań w kierunku zmiany polityki Rządu oraz ustawodawstwa, które blokuje możliwości obniżenia cen paliw. Domagamy się podjęcia następujących działań:
- czasowego obniżenia stawki akcyzy na okres trzech miesięcy, w celu ustabilizowania cen paliw na niższym poziomie,
- obniżenia stawki akcyzy do minimalnego poziomu, wymuszonego przez Unię Europejską, w celu trwałego obniżenia obciążeń podatkowych zwiększających ceny paliw,
- zniesienia opłaty paliwowej, która jest przeznaczana na budowę płatnych autostrad - czyli de facto podwójnego opodatkowania,
- obniżenia stawki VAT na benzynę, olej napędowy i LPG.

Wyrazy szacunku,
niżej podpisani

Osoby, które chcą poprzeć naszą akcję, powinny wejść na stronę internetową: taniepaliwo.motofakty.pl/petycja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski