Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Badanie Umiejętności Trzecioklasistów: Z czym mają problem?

Maria Krzos
Dzieci z klasy 4 "b" Szkoły Podstawowej nr 3 w ubiegłym roku brały udział w badaniu
Dzieci z klasy 4 "b" Szkoły Podstawowej nr 3 w ubiegłym roku brały udział w badaniu Małgorzata Genca
Maciek zaczął odrabiać lekcje o 14.25, a skończył o 15.17. Ile czasu mu to zajęło? To jedno z zadań, które w czasie Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów przeprowadzanego przez CKE sprawiło najwięcej problemów uczniom. W czwartek w Warszawie odbyła się konferencja, w trakcie której zaprezentowano wyniki badania oraz podsumowano tegoroczną edycję. Szkoły biorące udział w badaniach swoje wyniki dostały wcześniej.

- Jestem zadowolona, ponieważ okazało się, że średnie rezultaty naszych uczniów są lepsze zarówno od średnich województwa lubelskiego, jak i od średnich dla miast o podobnej jak Lublin liczbie mieszkańców - podsumowała Urszula Wesołowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Lublinie. - Choć oczywiście nie oznacza to, że nie mamy już nad czym pracować.

Badanie przeprowadzone było w maju, organizowała je Centralna Komisja Egzaminacyjna za pieniądze pozyskane z UE. W badaniu testowane były umiejętności językowe i matematyczne uczniów. Okazuje się, że najwięcej kłopotów uczniowie mieli z zadaniami wybiegającymi poza schemat, sformułowanymi inaczej niż typowe szkolne zadania. Dotyczy to zwłaszcza zadań matematycznych.

- Często słyszy się opinie, że trudności uczniów w rozwiązywaniu zadań tekstowych są efektem tego, że nie potrafią oni czytać treści zadania ze zrozumieniem - czytamy w raporcie podsumowującym OBUT 2011. - Na bazie analiz nasuwa się jednak inny wniosek: Najprawdopodobniej znaczna część dzieci w ogóle nie czyta treści zadania - zamiast tego wybiera z niej licz-by i do nich stara się dobrać "pasujące" działanie, niekiedy dodatkowo posiłkując się słowami-kluczami występującymi w treści.

Dzieci miały też problemy z dzieleniem. Przykład? Część z nich po wykonaniu działania "88 podzielić przez 22" otrzymało wynik 44. Tylko 43,6 proc. dzieci z miast powyżej 100 tys. mieszkańców (czyli takich jak Lublin) wykonało poprawnie zadania wymagające dzielenia. Zdaniem szkół przeprowadzanie tego typu badań bardzo pomaga nauczycielom w pracy. - To spojrzenie osób z zewnątrz na metody pracy szkoły - mówiła Urszula Wesołowska. - Cieszymy się, że wzięliśmy udział w tym projekcie - dodała Danuta Giletycz, dyrektorka SP nr 2 w Lublinie. - Badanie pokazało, nad jakimi elementami musimy mocniej pracować. - Okazuje się, że dzieci, nie tylko nasze, mają problem z zadaniami wymagającymi praktycznych umiejętności, takich jak np. to z zegarem i obliczeniem czasu, jaki potrzebny jest na odrobienie pracy domowej. Szkoły często zakładają, że tego typu wiedzę uczniowie nabywają w codziennym życiu. Teraz kładziemy na to większy nacisk niż do tej pory - mówiła dyr. Giletycz.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski