Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Lublin nadal myśli o cargo. Czy będzie co wozić?

Sławomir Skomra
TK
Kiedy powstawał Port Lotniczy Lublin, o budowie terminalu cargo w ogóle się nie mówiło. Lotnisko stawiało i nadal stawia na ruch pasażerski. Temat cargo wrócił w zeszłym roku, kiedy port zaczął ogłaszać, że poszukuje prywatnego partnera do budowy terminalu towarowego.

Plan był taki, żeby nie stawiać budynku własnymi siłami - miałby się tym zająć właśnie prywatny inwestor. Ze swojej strony lotnisko pomagałoby przy odprawie towarów i oczywiście przyjmowałoby samoloty.

Ostatnio jednak o cargo było cicho. Aż do teraz, kiedy głos w sprawie zabrał Mariusz Sagan, dyrektor miejskiego Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów. - Od 2016 roku planuje się rozpoczęcie prac nad utworzeniem strefy cargo w Porcie Lotniczym Lublin. Uruchomienie terminalu jest zaplanowane na 2018 rok - powiedział branżowemu portalowi Magazyny.pl.

Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin, potwierdza, że lotnisko współpracuje z zewnętrznym inwestorem, który jest zainteresowany rozwojem działalności handlingowej. - Polegającej na obsłudze frachtu przewożonego na podstawie lotniczych listów przewozowych - wyjaśnia rzecznik i dodaje: - Jeszcze za wcześnie, aby informować o szczegółach, co z pewnością uczyni sam inwestor w stosownym dla swojego przedsięwzięcia momencie.

Pytanie tylko, czy cargo lotnisku jest potrzebne. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2014 roku port obsłużył tylko 655 kg towarów. To bardzo mało, bo często porównywany do lubelskiego lotniska port w Rzeszowie zanotował wynik ponad 1,5 tony. Natomiast Jankowski podaje zupełnie inne dane dotyczące przesyłek cargo w 2014 r. Według niego, miało być ich prawie 1,9 t. W 2013 roku PLL poszło z cargo lepiej, bo obsłużono 12 ton towarów. Jednak wtedy PZL- Świdnik (w lutym 2013) wysłały na Filipiny kilka śmigłowców Sokół. Użyty został do tego jeden z największych samolotów transportowych świata - Rusłan.

Ostrożnie do planów cargo podchodzi drugi co do wielkości udziałowiec PLL, województwo lubelskie. - Lotnisko musi skupić się na ruchu pasażerskim - mówi marszałek Sosnowski.

Niedawno, 2,5 roku od uruchomienia portu, udało się obsłużyć półmilionowego pasażera.

Lotnisko planuje budowę cargo. A marszałek stawia na kolej

- Czy transport lotniczy jest obecnie najtańszym rozwiązaniem? - mówi o towarowych planach lotniska marszałek województwa.

Lubelskie lotnisko prowadzi rozmowy z prywatną firmą, która miałaby zainwestować pieniądze w budowę terminalu cargo. Władze miasta planują, że inwestycja będzie gotowa w 2018 roku. Tymczasem inny, znaczący udziałowiec lotniskowej spółki marszałek województwa uważa, że z lotniczym cargo można poczekać.

- Na pewno województwo lubelskie ma co eksportować, ale trzeba sobie zadać pytanie, czy transport lotniczy jest obecnie najtańszym rozwiązaniem? Rozmawiając o tym na przykład z Chińczykami, to oni preferują transport kolejowy - mówi Sławomir Sosnowski.

Grzegorz Muszyński, radny wojewódzki klubu PiS i były prezes PLL, mówi, że obecnie stawianie terminalu cargo nie jest lotnisku potrzebne. - Przynajmniej do momentu, aż w województwie lubelskim nie będzie produkowało się drogich i zaawansowanych technologii, które opłaca się transportować samolotami. Jeśli ktoś mówi, że będziemy latać z owocami miękkimi, to się myli - tłumaczy i dodaje, że do wysyłania towarów w świat wystarczy składany namiot. - Bo przecież cargo to tylko miejsce, gdzie ktoś dowozi towar i załadowuje go do samolotu. Nie ma sensu stawiać gmachu.

***

Wizz szuka załogi

Linia lotnicza Wizz Air poszukuje stewardów i stewardes. We wrześniu przewoźnik uruchomi w Lublinie swoją bazę.
Powstanie w Porcie Lotniczym Lublin bazy węgierskiej linii wiąże się z uruchomieniem nowych kierunków lotów - Bruksela, Doncaster i Glasgow.

Właśnie dlatego Wizz Air zatrudnia nowych pracowników - personel pokładowy. Obecnie firma szkoli 18 kandydatów na stewardów i stewardesy. Poznają oni zasady bezpieczeństwa w samolotach, zasady ubioru i to, jak poradzić sobie w kryzysowych sytuacjach.
Chętni do pracy w Wizz Air mogą się zgłaszać przez formularz na stronie przewoźnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski