Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Świdniku: Tor kolejowy będzie gotowy latem

DUN
Szynobusy dowożące pasażerów z dworca PKP w Lublinie, przez Świdnik, wprost do terminalu, to jeden z elementów, który ma wyróżniać lubelskie lotnisko. Rozwiązania, jakie projektanci przewidzieli dla Świdnika, nie ma żaden inny port w Polsce. Żeby jednak wcielić ten plan w życie PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wybudować 2,2 kilometra nowego toru dojazdowego, który połączy stację w Świdniku z lotniskiem. W czwartek ogłoszono przetarg na wykonawcę inwestycji.

- Otwarcie ofert nastąpi 29 lutego - zapowiada Małgorzata Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji w Lublinie.

W optymistycznej wersji umowa ze zwycięzcą zostanie podpisana miesiąc później. W pesymistycznej - jeśli firmy biorące udział w postępowaniu oprotestują rozstrzygnięcie - mniej więcej pod koniec kwietnia. Od tego czasu wybrany wykonawca będzie miał 120 dni na realizację inwestycji więc tor powinien być gotowy do końca wakacji. - Termin może wydawać się krótki ale chodzi o budowę jednego toru więc naszym zdaniem będzie wystarczający - tłumaczy Małgorzata Kwiatkowska.

Szacunkowa wartość budowy toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą to 8 mln zł netto. Cała inwestycja ma jednak kosztować prawie 15 mln zł (ponad 60 proc. pochodzi z Unii Europejskiej). Pozostałe środki przeznaczone zostały m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Chodzi m.in. o sygnalizacje na przejazdach. Te elementy wykona firma Kolejowe Zakłady Automatyki z Lublina, która wygrała przetarg w ubiegłym roku.

Do lotniska dojadą tylko szynobusy spalinowe bo linia nie będzie zelektryfikowana. Dwa lata temu takie rozwiązanie wzbudziło sporo wątpliwości. - W zamkniętym terminalu nie wolno nawet palić, natomiast tu ktoś chce wpuścić do częściowo zamkniętego pomieszczenia pojazd produkujący tyle gazów wylotowych co kilka TIR-ów. Przecież Inspektorat Sanitarny po pierwszym pomiarze poziomu CO2 lub hałasu zamknie terminal dla maszyn spalinowych - twierdził Maciej Pelak z portalu www.infokolej.pl.

Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin uspokajał, że projektanci terminalu przewidzieli używanie pojazdu spalinowego. - Dlatego budynek będzie półotwarty, zaplanowano też odpowiednie systemy wentylacji - wyjaśniał. Tego samego zdania byli przedstawiciele PKP PLK.

Droga będzie później
Do lotniska dojedziemy także przebudowaną drogą wojewódzką nr 822. Zarząd Dróg Wojewódzkich zapowiada, że nie będzie ona gotowa do czasu uruchomienia lotniska - ma być zbudowana do wiosny 2013 r. Nie wiadomo jednak, czy zostanie wtedy uruchomiona bo warunkiem jest realizacja przez GDDKiA węzła Mełgiew na obwodnicy Lublina. Tymczasem jego zakończenie planuje się na grudzień 2013 r. Do portu można będzie oczywiście dojechać innymi drogami - od strony Mełgwi przez Franciszków albo krajową "siedemnastką" i dalej przez Krępiec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski