Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Świdniku reaktywują motocykl WSK

Agata Wójcik, Marcin Jaszak
Maszyna w stylu retro, ale jednocześnie nowoczesna na miarę XXI wieku. Prototyp za trzy lata
Maszyna w stylu retro, ale jednocześnie nowoczesna na miarę XXI wieku. Prototyp za trzy lata Małgorzata Genca
- Motocykle WSK są jednym z symboli naszego miasta - tłumaczył we wtorek Waldemar Jakson, burmistrz Świdnika. - To będzie ich sentymentalna reaktywacja - dodawał.

Do realizacji pomysłu, który narodził się w Urzędzie Miasta Świdnik, już włączyli się Lubelski Park Naukowo-Technologiczny, Politechnika Lubelska i pasjonaci z Klubu Miłośników Techniki - Strefa AK1. - Wszyscy będziemy pracować nad realizacją tego przedsięwzięcia - dodał burmistrz Jakson.

Pomysłodawcy mają świadomość, że nie będą w stanie dorównać światowym producentom motocykli. - Z tego powodu zamierzamy wykorzystać panującą obecnie w motoryzacji modę na styl retro. To do jej miłośników będziemy chcieli dotrzeć ze swoim produktem - precyzował włodarz Świdnika.

Projekt jest w fazie przygotowań. Jak na razie odbyło się jedno spotkanie, w którym uczestniczyli naukowcy z Politechniki Lubelskiej i pasjonaci ze Strefy AK1, w tym także pracownicy, którzy zajmowali się niegdyś konstruowaniem i produkcją motocykli w PZL-Świdnik. Ich celem jest stworzenie projektu i prototypu. - Równolegle sprawdzamy, jakie są możliwości finansowania naszego przedsięwzięcia i staramy się dobrać odpowiednią formułę prawną. Jak na razie najbardziej odpowiednie wydaje się powołanie spółki celowej - relacjonował wstępne ustalenia Michał Piotrowicz ze świdnickiej Strefy AK1.
Jak miałaby wyglądać reaktywowana wueska?

- Możemy wybrać jeden z modeli motocykla, który nie wszedł do seryjnej produkcji i na jego podstawie stworzyć nowoczesną maszynę - przedstawiał pierwszy wariant Michał Piotrowicz. Drugą z możliwości jest wybór najpopularniejszego modelu WSK i rozwinięcie i unowocześnienie tej wersji. - Bez względu na wybór drogi będzie to model tradycyjny, ale wykonany na miarę XXI wieku - zastrzegli pomysłodawcy.

Planowane jest także stworzenie dwóch wersji rozwojowych: motocykli typu scrambler i cafe racer.

Ważnym założeniem pomysłu jest także umiejscowienie produkcji motocykli w ich ojczyźnie, czyli w Świdniku. Pod uwagę brany jest Regionalny Park Przemysłowy w tym mieście, utworzony na bazie istniejącej infrastruktury produkcyjno-technologicznej, która została wydzielona i wyłączona z procesu produkcyjnego PZL-Świdnik.
Na budowę prototypu będziemy musieli poczekać ok. trzech lat.

Historia kultowych motocykli - czytaj na drugiej stronie

31 lat produkcji i dwa miliony motocykli, które zjechały z taśmy produkcyjnej. Montaż wuesek rozpoczęto w świd-nickiej fabryce w 1954 roku.

Początki produkcji wueski opierały się na dokumentacji otrzymanej z Warszawskiej Fabryki Motocykli. Wówczas powstawało 20 jednośladów typu M06 z oznaczeniem WFM.

Motocykle wyposażone były w silniki o pojemności skokowej 125 cm, mocy 3,5 KM. Osiągały prędkość maksymalną do 60 km/h. Od 1957 roku motocykle WSK budowano już według projektów świdnickich konstruktorów.

Kolejne lata to ekspansja wuesek na polskie drogi z równoczesnymi pracami konstruktorów, którzy ulepszali oraz projektowali i budowali prototypy nowych motocykli. Dzięki temu powstało wiele rozwiązań konstrukcyjnych.

Obok seryjnych, powstawały wtedy motocykle sportowe na potrzeby świdnickiej kadry rajdowej. Na początku lat 70. na trasach rajdów zadebiutował motocykl terenowy MR16 C z silnikiem Formaero "Fo IV" o pojemności skokowej 125 cm i sześciostopniowej skrzyni biegów.

Konstrukcja okazała się zawodna, jednak dzięki kolejnym projektom, następne lata przyniosły wiele zwycięstw świdnickim zawodnikom.

Rok 1974 był przełomowy dla świdnickiej fabryki. Wtedy to WSK Świdnik poszerzyła asortyment jednośladów o wersje WSK M06 "Gil", M06 "Lelek" i M06 "Bąk", M21 W2 "Dudek", M21 W2 "Kobuz" i M21 W2 "Perkoz". Ostatnim modelem z tej serii był M06 "Kos", który stworzono z myślą o masowej produkcji.

24 lipca 1985 r. taśmę montażową opuścił ostatni, dwumilionowy motocykl WSK.

Zlot WSK w Świdniku

Zobaczcie, co będzie działo się podczas VIII Zlotu Motocykli WSK i Innych na lotnisku trawiastym.
29 sierpnia
12.00 rejestracja uczestników
14.00 parada motocykli
16.00 konkursy
18.00 koncerty (Raven, FSC Hot Rod, Mysteric Blend), dyskoteka pod gwiazdami - DJ Alan White
30 sierpnia
10.00 degustacja regionalnych przysmaków,

12.00 zwiedzanie świdnickiej Strefy Historii
Motocykl z kierowcą 40 zł, bilety 2 zł normalny, 1 zł ulgowy. AW

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski