Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta mają zniknąć z centrum Lublina

Artur Jurkowski
Radykalne zmiany czekają kierowców w śródmieściu Lublina. Zamknięte dla aut osobowych mogą być m.in. część Krakowskiego Przedmieścia oraz ul. Królewska. Kursowałyby tymi ulicami tylko autobusy.

- Chcemy uprzywilejować transport publiczny kosztem samochodów prywatnych - podkreślał we wtorek Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Koncepcję zmian przygotowała warszawska firma Trans Eko. Opracowała dwa warianty. - To propozycje rozwiązań docelowych, nie znaczy, że zostaną wprowadzone w ciągu kilku najbliższych lat - mówił Andrzej Brzeziński, prezes Trans Eko.

Ratusz jeszcze nie wie, który z wariantów wybierze. - Decyzję podejmiemy w ciągu dwóch, trzech miesięcy - zapowiedział Stanisław Kalinowski, z-ca prezydenta Lublina.

Projekt zmian obejmuje całe miasto. Zakłada powstanie dwóch "miejskich" obwodnic, tzw. ringów: wokół śródmieścia oraz między dzielnicami. Ta ostatnia biegłaby m.in. Smorawińskiego, Tysiąclecia, Dywizjonu 303, Krochmalną, Armii Krajowej. I dalej planowanym przedłużeniem Bohaterów Monte Cassino do węzła Sławin na nowym odcinku al. Solidarności.

To stawia pod znakiem zapytania budowę planowanej od lat estakady nad ul. Głęboką, która ma połączyć ul. Filaretów z ul. Sowińskiego. - O tym wiadukcie trzeba myśleć w szerszym kontekście, a nie tylko jako wygodne połączenie LSM i Czechowa - mówił Żuk. I dodał: - Nie chcę rezygnować z tej inwestycji, ale w przyszłorocznym budżecie nie planujemy na ten cel żadnych środków - oświadczył.

Jeszcze dwa lata temu, w kampanii wyborczej, obecny prezydent Lublina podkreślał, że to jedna z kluczowych inwestycji w mieście. Zapewniał, że zostanie zrealizowana do końca 2014 r.

Ruch samochodów - wariant 1
Radykalne ograniczenie ruchu osobowego.
3,5 km ulic w centrum wyłączonych z ruchu (oprócz pojazdów komunikacji publicznej). Nieprzejezdna m.in. Królewska (od pl. Katedralnego do pl. Łokietka), Krakowskie Przedmieście (od Chopina do Kapucyńskiej), Narutowicza -Bernardyńska (od Mościckiego do browaru Perła), 3 Maja (od I Armii Wojska Polskiego do Krakowskiego Przedmieścia) oraz pl. Zamkowy.

8,5 km ulic zwężonych, aby powstały pasy dla autobusów, m.in. Solidarności, Unii Lubelskiej, Piłsudskiego, Lipowa.

1,6 km ulic jednokierunkowych: Narutowicza (od Lipowej do Mościckiego), Ewangelicka (od Krakowskiego Przedmieścia do Jasnej), Krakowskie Przedmieście (od Lipowej do Chopina).

Ruch samochodów - wariant 2
Umiarkowane ograniczenie ruchu w śródmieściu
1,1 km ulic wyłączonych z ruchu (mogą z nich korzystać tylko autobusy i trolejbusy). Chodzi m.in. o pl. Zamkowy, Krakowskie Przedmieście (od Kołłątaja do Kapucyńskiej), 3 Maja (od I Armii Wojska Polskiego do Krakowskiego Przedmieścia), uliczkę wokół pl. Litewskiego.
3,9 km dróg zwężonych, co pozwoli na części z nich utworzyć bus-pasy (4,1 km). Chodzi o Solidarności, Tysiąclecia, Unii Lubelskiej, Zamojską (od Stolarskiej do Wyszyńskiego), Lubo - melską (od Solidarności do Karskiego), Wieniawską (od Karskiego do Krakowskiego Przedmieścia). Odwrócenie kierunku ruchu na Kowalskiej (od pl. Zamkowego do Furmańskiej).

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski