Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Geje i Żydzi kibicami Motoru? Kontrowersyjne obrazki na biletach ZTM Lublin

Paweł Franczak
Takie obrazki zobaczymy na odwrocie biletów lubelskiej komunikacji miejskiej
Takie obrazki zobaczymy na odwrocie biletów lubelskiej komunikacji miejskiej
Ortodoksyjny Żyd skandujący "Motor Lublin!" wspólnie z lubelskimi kibicami? Trudno to sobie wyobrazić. Podobnie jak czarnoskórego szalikowca Motoru, czy meczu na którym hasło "Dla was to tylko piłka, dla nas to styl życia!" wykrzykują dwaj homoseksualiści. Ale właśnie takie obrazki zobaczymy na odwrocie biletów lubelskiej komunikacji miejskiej. W ten sposób lubelscy komiksiarze chcą promować tolerancję i walczyć z dyskryminacją.

Rysunki znajdą się na 2,5 mln biletów o nominałach 2,80 zł i 1,40 zł już w tym tygodniu. W obiegu będą przez co najmniej trzy miesiące. Za projekt graficzny odpowiedzialni są Maciej Pałka i Dominik Szcześniak, znani lubelscy twórcy komiksów.

Oprócz wymienionych wcześniej trzech sytuacji na biletach pojawi się także wątek dotyczący mniejszości etnicznych. W narysowanej scence, na zaczepkę "Ty Cyganie"!, Rom odpowiada: "Rom w dom, Bóg w dom!".

- Nie było łatwo przekonać ZTM do zamieszczenia rysunków. Przedstawiliśmy z Dominikiem chyba z dziesięć projektów, które nie spotkały się z entuzjazmem. Usłyszałem na przykład, że są brzydkie - mówi Maciej Pałka, twórca m.in. komiksu "10 bolesnych operacji".

- Na początku towarzyszyły nam obawy co do czytelności tych grafik i jasności przekazu. Stąd dzieliliśmy się naszymi wątpliwościami w zakresie odbioru społecznego grafik, które miały się znaleźć na biletach. Zaproponowane przez Centrum Kultury prace graficzne, mogą budzić kontrowersje wśród pasażerów i mieszkańców - wyjaśnia Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM. Zastrzega jednak, że "wątpliwości nie należy interpretować jako sprzeciwu wobec propagowaniu haseł przeciw dyskryminacji, wykluczeniu i nietolerancji."

Pałka tłumaczy, że biletowe mini-komiksy miały przedstawić kibiców Motoru w pozytywnym świetle, jako osoby tolerancyjne wobec innych narodowości i religii.

- Do całej sprawy podeszliśmy z przymrużeniem oka - dodaje. Pomysłodawcą biletowej kampanii jest Szymon Pietrasiewicz, animator kultury związany z klubem "Tektura".

- Celem było zderzenie dwóch światów. Z jednej strony mamy antysemityzm i rasizm szerzony przez kibiców na co dzień i scenę, na której kibice pokazują solidarność z obiektami swych ataków. Czyli taka niemożliwa idylla - komentuje.

Kontrowersyjną kampanię "Lublin dla wszystkich" sponsoruje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pietrasiewicz mówi, że akcja nie kosztowała wiele, bo ok. 1,4 tys zł brutto:

- ZTM udostępniło nam bilety za darmo, ministerstwo opłaciło jedynie wydruk i niewielkie, niestety, honoraria dla artystów.

Lubelski klub sportowy nie widzi w kampanii niczego zabawnego:

- Po zapoznaniu się z przesłanymi projektami grafik stwierdzamy, że są one nieuprawnionym przejawem wciąż jeszcze obowiązujących stereotypów i półprawd, szkodzących wizerunkowi środowiska piłkarskiego, które m. in. dzięki takim nieudanym "artystycznym" projektom kojarzone jest z rasizmem lub homofobią - pisze w oficjalnym oświadczeniu zarząd i rada nadzorcza Motor Lublin S.A.- Klub Motor Lublin S.A. sprzeciwia się prostemu łączeniu kibiców z zachowaniami rasistowskimi i homofobicznymi , gdyż negatywne zjawiska związane z nietolerancją występują we wszystkich obszarach życia i wszystkich środowiskach społecznych w naszym kraju i na świecie, w związku z czym nie można przypisywać ich jedynie jednej grupie społecznej. Klub Motor Lublin S.A. przypomina, że kibice piłkarscy w ostatnim czasie podjęli się wielu ważnych społecznie inicjatyw, takich jak działalność charytatywna i patriotyczna.

Oświadczenie kibiców Motoru Lublin

My, Kibice Motoru Lublin zostaliśmy zmuszeni do wydania specjalnego oświadczenia w związku z bardzo nieprzyjemną informacją, jaka dotarła do nas za pośrednictwem lubelskich mediów. Musimy stanowczo zaprotestować przeciwko prowokacji wymierzonej w Nasze środowisko przez "Centrum Kultury". Kampania rzekomo promująca tolerancję (wśród kogo?) pokusiła się, aby na biletach MPK użyć pseudo-wizerunku Kibiców Motoru. Żenujące komiksy godzą w wartości, idee i poglądy reprezentowane nie tylko przez Nas - Kibiców, ale również wielu mieszkańców Lublina i okolic, o czym przekonać się można śledząc wypowiedzi na różnych lokalnych forach internetowych. Jesteśmy głęboko oburzeni postawą władz miasta, które zezwoliły na to, aby prowokacja ujrzała światło dzienne. Ciężko jest oczekiwać, aby tak kontrowersyjne obrazki przyniosły jakikolwiek pozytywny efekt poza ogromnym oburzeniem i zniesmaczeniem. W kraju i w mieście, gdzie zdecydowana większość społeczeństwa należy do Kościoła Katolickiego, propagowanie na siłę wizerunku homoseksualistów, dodatkowo (o zgrozo!) graficzne identyfikowanie ich z Kibicami najbardziej zasłużonego klubu piłkarskiego w Lublinie woła o pomstę! W żadnym wypadku nie da się nazwać tego inaczej niż bezwzględną i bezczelną prowokacją ze strony środowisk nam nieprzychylnych, służącą jedynie wzburzeniu nastrojów wśród mieszkańców Lublina.

Prowokacyjną postawę twórców tej wątpliwej "akcji " udowadnia fakt, iż doprowadzili do niej pomimo bezpośredniego sprzeciwu nawet ze strony władz klubu, do którego zwrócili się o zgodę na nią kilka miesięcy temu. Wypada tu również zadać zasadnicze pytanie - dlaczego do tej prowokacji użyto akurat wizerunku kibica Naszego Ukochanego Klubu - Motoru Lublin, a nie na przykład kibiców Lublinianki - którzy zresztą żyją w jak najlepszych stosunkach z panem Szymonem Pietrasiewiczem, od kiedy ten zasponsorował im bębny służące do urozmaicenia dopingu podczas meczów piłkarskich.

Podkreślamy Wszyscy Razem, jak i każdy z osobna, że stanowczo protestujemy przeciwko takim wątpliwej wartości artystycznej i edukacyjnej prowokacjom. Czujemy się urażeni i nie wyrażamy zgody na to, aby identyfikować Kibiców z Motoru z prześmiewczymi obrazkami, które mają pojawić się na biletach komunikacji miejskiej. Jeszcze bardziej oburza fakt, iż pieniądze na drukowanie oraz wynagrodzenie "artystów" - twórców żenujących komiksów pochodzą bezpośrednio z Naszych podatków - zasponsorowało je bowiem samo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jako że obok takiej sytuacji nie możemy przejść obojętnie planujemy przemarsz w kierunku Ratusza w piątek, 23 listopada 2012 roku, aby stanowczo i publicznie okazać swój sprzeciw. Docierają do Nas sygnały, iż poprą Nas nie tylko Kibice klubów z całej Polski, ale również duża część społeczeństwa na co dzień nie związana ze środowiskiem kibicowskim. Mamy nadzieję, iż otworzy to oczy ludziom odpowiedzialnym za to, iż pomysł na tą "akcję-prowokację" w ogóle ujrzał światło dzienne i przekona ich, że godzi to w wartości reprezentowane przez większą część społeczeństwa i szkaluje Nasze środowisko kibicowskie.

źródło: www.motorlublin.com/forum

Damy Ci więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano


Codziennie rano najświeższe informacje z woj. lubelskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski