W 2012 roku lubelska GDDKiA miała rekordowy budżet w wysokości 1,3 mld zł (dla porównania w 2008 r. - 505 mln zł). Powstało ponad 16 km nowych dróg czyli odcinek S17 od Lublina do Piask (jest już właściwie gotowy, brakuje mu oficjalnych decyzji nadzoru budowlanego) i obwodnica Frampola. A co dalej?
Najważniejsza inwestycja lubelskich drogowców to nadal S17. Do realizacji pozostają jeszcze cztery odcinki między Kurowem a węzłem Witosa. Najpóźniej, za rok, mają być oddane do użytku dwie części obwodnicy Lublina. - W przyszłym roku wydamy na tę trasę 984 mln zł - mówił Marian Nagórny, dyr. lubelskiego oddziału GDDKiA.
Co z dalszym ciągiem S17 od Kurowa do Warszawy? Przygotowywana jest dokumentacja. - W latach 2014 - 15 chcemy ogłaszać przetargi na wykonawców. Pod koniec 2017 r. cała trasa ekspresowa do stolicy byłaby udostępniona kierowcom - tłumaczył Zbigniew Szepietowski, z-ca dyr. lubelskiej GDDKiA. Będzie to jednak możliwe jeśli inwestycja zostanie uwzględniona na liście priorytetowych drogowych projektów, które dostaną unijne pieniądze z puli na lata 2014-20. - Ministerialny program budowy dróg na ten okres jest jeszcze ustalany - podkreślał dyr. Nagórny.
Być może dużo wcześniej ruszy budowa zachodniej obwodnicy Lublina. - W przyszłym roku jest możliwe rozpoczęcie procedury przetargowej na ten odcinek - mówił dyr. Nagórny. Skąd miałyby pochodzić pieniądze? Być może z 43 mld zł, które w latach 2012-2015 mają być przeznaczone na autostrady i drogi krajowe, a które premier zapowiadał podczas swojego "drugiego expose". - To jedno z branych pod uwagę źródeł finansowania - wyjaśniał Szepietowski.
W przyszłym roku ma się zakończyć budowa obwodnicy Hrubieszowa. Będą też drobniejsze remonty - na krajowej siedemnastce między Rykami i Żyrzynem oraz na dwunastce od Końskowoli do Kurowa. - Innych prac na razie nie mamy zaakceptowanych przez centralę ale nie jest wykluczone, że pieniędzy będzie więcej. Ten rok zaczynaliśmy z sumą 16 mln zł na remonty a zakończyliśmy z 46 mln zł - wyliczał Władysław Rawski, z-ca dyr. lubelskiego oddziału GDDKiA.
Pod znakiem zapytania stoi obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Inwestycja jest przygotowana do realizacji, można ogłaszać przetarg na wykonawcę. Nie ma jednak pieniędzy. A za rok wygaśnie pozwolenie na budowę. Dyr. Nagórny nie był w stanie powiedzieć, czy na ten projekt znajdą się w przyszłym roku fundusze. - Wielu naszych polityków zabiega o środki na tę inwestycję - stwierdził tylko.
Kreśląc bardziej perspektywiczne wizje GDDKiA oceniła, że aby drogi krajowe nr 12,17 i 19 mogły być w całości na terenie województwa ekspresówkami oraz żeby powstał odcinek A2 na północy regionu potrzeba 16 mld zł. Czy i kiedy te plany mają szansę na realizację? - Do 2020 r. S19 z Lublina do Rzeszowa oraz S17 do Warszawy mogą być gotowe - uważa dyr. Nagórny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?