Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S17 z Lublina do Warszawy za pięć lat. GDDKiA podsumowała rok

Aleksandra Dunajska
S17 z Lublina do Warszawy za pięć lat
S17 z Lublina do Warszawy za pięć lat Jacek Babicz
Droga od Kurowa do Warszawy będzie ekspresówką w 2017 r. A już w przyszłym roku mogą ruszyć przetargi na realizację zachodniej obwodnicy Lublina. Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował w czwartek ostatnich 12 miesięcy ale też przedstawił plany na kolejne lata.

W 2012 roku lubelska GDDKiA miała rekordowy budżet w wysokości 1,3 mld zł (dla porównania w 2008 r. - 505 mln zł). Powstało ponad 16 km nowych dróg czyli odcinek S17 od Lublina do Piask (jest już właściwie gotowy, brakuje mu oficjalnych decyzji nadzoru budowlanego) i obwodnica Frampola. A co dalej?

Najważniejsza inwestycja lubelskich drogowców to nadal S17. Do realizacji pozostają jeszcze cztery odcinki między Kurowem a węzłem Witosa. Najpóźniej, za rok, mają być oddane do użytku dwie części obwodnicy Lublina. - W przyszłym roku wydamy na tę trasę 984 mln zł - mówił Marian Nagórny, dyr. lubelskiego oddziału GDDKiA.

Co z dalszym ciągiem S17 od Kurowa do Warszawy? Przygotowywana jest dokumentacja. - W latach 2014 - 15 chcemy ogłaszać przetargi na wykonawców. Pod koniec 2017 r. cała trasa ekspresowa do stolicy byłaby udostępniona kierowcom - tłumaczył Zbigniew Szepietowski, z-ca dyr. lubelskiej GDDKiA. Będzie to jednak możliwe jeśli inwestycja zostanie uwzględniona na liście priorytetowych drogowych projektów, które dostaną unijne pieniądze z puli na lata 2014-20. - Ministerialny program budowy dróg na ten okres jest jeszcze ustalany - podkreślał dyr. Nagórny.

Być może dużo wcześniej ruszy budowa zachodniej obwodnicy Lublina. - W przyszłym roku jest możliwe rozpoczęcie procedury przetargowej na ten odcinek - mówił dyr. Nagórny. Skąd miałyby pochodzić pieniądze? Być może z 43 mld zł, które w latach 2012-2015 mają być przeznaczone na autostrady i drogi krajowe, a które premier zapowiadał podczas swojego "drugiego expose". - To jedno z branych pod uwagę źródeł finansowania - wyjaśniał Szepietowski.

W przyszłym roku ma się zakończyć budowa obwodnicy Hrubieszowa. Będą też drobniejsze remonty - na krajowej siedemnastce między Rykami i Żyrzynem oraz na dwunastce od Końskowoli do Kurowa. - Innych prac na razie nie mamy zaakceptowanych przez centralę ale nie jest wykluczone, że pieniędzy będzie więcej. Ten rok zaczynaliśmy z sumą 16 mln zł na remonty a zakończyliśmy z 46 mln zł - wyliczał Władysław Rawski, z-ca dyr. lubelskiego oddziału GDDKiA.

Pod znakiem zapytania stoi obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Inwestycja jest przygotowana do realizacji, można ogłaszać przetarg na wykonawcę. Nie ma jednak pieniędzy. A za rok wygaśnie pozwolenie na budowę. Dyr. Nagórny nie był w stanie powiedzieć, czy na ten projekt znajdą się w przyszłym roku fundusze. - Wielu naszych polityków zabiega o środki na tę inwestycję - stwierdził tylko.

Kreśląc bardziej perspektywiczne wizje GDDKiA oceniła, że aby drogi krajowe nr 12,17 i 19 mogły być w całości na terenie województwa ekspresówkami oraz żeby powstał odcinek A2 na północy regionu potrzeba 16 mld zł. Czy i kiedy te plany mają szansę na realizację? - Do 2020 r. S19 z Lublina do Rzeszowa oraz S17 do Warszawy mogą być gotowe - uważa dyr. Nagórny.

Warto wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski