Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażer zdany na łaskę kierowcy?

Magdalena Kowalczyk
Czy pasażer ma prawo domagać się od przewoźnika wyłączenia lub wyciszenia CB-Radia? Tak, jeśli narusza ono komfort jazdy.

Pani Joanna mieszka w Piaskach. Codziennie dojeżdża do Lublina busami prywatnych przewoźników lub autobusami PKS. - Wracam późno i jestem zmęczona. Głośno włączone CB-Radio przeszkadza mi, ale rozumiem to, że w wielu sytuacjach pomaga kierowcom. Jednak to, co spotkało mnie kilka dni temu to już przesada - opowiada. - Kierowca PKS miał na cały regulator włączone CB-Radio. Pomimo że siedziałam w tylnej części, doskonale słyszałam wiązankę przekleństw, jaką przez kilka minut puszczał jeden z rozmówców. Kierowca nie fatygował się, aby to uciszyć.

Okazuje się, że prawo nie zabrania używania CB-Radia, ale wulgaryzmów tak.

- Jeśli pasażer czuje się urażony tym, że musiał słuchać wulgaryzmów, może to zgłosić policji. Osoba przeklinająca w miejscach publicznych popełnia wykroczenie. Kierowca nie zostałby jednak ukarany. Nie może odpowiadać za słowa, jakich używają jego koledzy - wyjaśnia sierżant Anna Smarzak z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.

W PKS Wschód usłyszeliśmy, że w wyposażeniu autobusów nie ma CB-Radia. - Nie jesteśmy zwolennikami używania tego sprzętu. Może on rozpraszać kierowców i przeszkadzać pasażerom. Jeżeli rzeczywiście było zamontowane, zrobiono to bez naszej zgody i wiedzy - tłumaczy Stanisław Polak, kierownik działu eksploatacji.

Nie musimy się jednak godzić na wysłuchiwanie radia w czasie podróży w pojazdach przewoźników.

- CB-Radio ma pomóc w bezpiecznej jeździe. Pasażer - może być nim przecież dziecko - nie musi jednak słuchać wyrazów napiętnowanych przez społeczeństwo i prawo - stwierdza Lidia Baran-Ćwirta. - W takiej sytuacji powinniśmy się domagać wyciszenia lub wyłączenia CB-Radia.

Bo takie mamy prawo. - Zgodnie z przepisami, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi - wyjaśnia Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów.

Nie budzi natomiast wątpliwości sytuacja, gdy z głośników płynie muzyka.

- Nie zdarzyło mi się, aby klient skarżył się na to, że używam CB-Radia. Włączam muzykę i problem rozwiązany - mówi pan Marek, kierowca busa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski