Pasażer zdany na łaskę kierowcy?

    Pasażer zdany na łaskę kierowcy?

    Magdalena Kowalczyk

    Kurier Lubelski

    Kurier Lubelski

    Czy pasażer ma prawo domagać się od przewoźnika wyłączenia lub wyciszenia CB-Radia? Tak, jeśli narusza ono komfort jazdy.
    Pani Joanna mieszka w Piaskach. Codziennie dojeżdża do Lublina busami prywatnych przewoźników lub autobusami PKS. - Wracam późno i jestem zmęczona. Głośno włączone CB-Radio przeszkadza mi, ale rozumiem to, że w wielu sytuacjach pomaga kierowcom. Jednak to, co spotkało mnie kilka dni temu to już przesada - opowiada. - Kierowca PKS miał na cały regulator włączone CB-Radio. Pomimo że siedziałam w tylnej części, doskonale słyszałam wiązankę przekleństw, jaką przez kilka minut puszczał jeden z rozmówców. Kierowca nie fatygował się, aby to uciszyć.

    Okazuje się, że prawo nie zabrania używania CB-Radia, ale wulgaryzmów tak.

    - Jeśli pasażer czuje się urażony tym, że musiał słuchać wulgaryzmów, może to zgłosić policji. Osoba przeklinająca w miejscach publicznych popełnia wykroczenie. Kierowca nie zostałby jednak ukarany. Nie może odpowiadać za słowa, jakich używają jego koledzy - wyjaśnia sierżant Anna Smarzak z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.

    W PKS Wschód usłyszeliśmy, że w wyposażeniu autobusów nie ma CB-Radia. - Nie jesteśmy zwolennikami używania tego sprzętu. Może on rozpraszać kierowców i przeszkadzać pasażerom. Jeżeli rzeczywiście było zamontowane, zrobiono to bez naszej zgody i wiedzy - tłumaczy Stanisław Polak, kierownik działu eksploatacji.

    Nie musimy się jednak godzić na wysłuchiwanie radia w czasie podróży w pojazdach przewoźników.

    - CB-Radio ma pomóc w bezpiecznej jeździe. Pasażer - może być nim przecież dziecko - nie musi jednak słuchać wyrazów napiętnowanych przez społeczeństwo i prawo - stwierdza Lidia Baran-Ćwirta. - W takiej sytuacji powinniśmy się domagać wyciszenia lub wyłączenia CB-Radia.

    Bo takie mamy prawo. - Zgodnie z przepisami, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi - wyjaśnia Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów.

    Nie budzi natomiast wątpliwości sytuacja, gdy z głośników płynie muzyka.

    - Nie zdarzyło mi się, aby klient skarżył się na to, że używam CB-Radia. Włączam muzykę i problem rozwiązany - mówi pan Marek, kierowca busa.


    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    O tym się mówi

    Wideo