Aktualizacja: O godz. 12.15 we wtorek otworzono odcinek S17 dla kierowców. Samochody już jeżdżą nową trasą
***
Trasa pozwoli ominąć kierowcom "trzy wąskie gardła" na trasie Lublin - Warszawa. Chodzi o miejscowości: Kurów, Markuszów oraz Garbów.
Czytaj także:
Budowa S17: Zobacz jak walczyliśmy o ekspresówkę (ZDJĘCIA)
Otwarcie ekspresówki będzie jednak wiązało się z utrudnieniami. - Przełożenie ruchu na nową trasę będzie wymagało chwilowego wstrzymania przejazdu na węzłach: Kurów Zachód oraz Jastków. Prosimy kierowców o szczególną uwagę i śledzenie nowego oznakowania. Zwłaszcza na obu tych węzłach, gdzie tuż po otwarciu będą spotykały się potoki pojazdów jadących jeszcze starą trasą i korzystających już z drogi ekspresowej - podkreśla Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Droga ma dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Łącznie liczy 23,7 km długości. Budowa kosztowała 785 mln zł. Będzie można po niej jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h.
Wjazd na ekspresówkę będzie możliwy w czterech węzłach: Kurów Zachód, Kurów Wschód (miejscowość Kurów), Nałęczów (czyli w Przybysławicach) oraz Jastków (miejscowość Bogucin).
Czytaj wszystko o budowie trasy S17 w naszym serwisie!
Budowa drogi to nie tylko dwupasmówka, ale także mosty, węzły, skrzyżowania, drogi dojazdowe. W sumie powstało 57 odcinków dróg o łącznej długości 38,4 km.
Po otwarciu trasy przy węźle Jastków, czyli w Bogucinie, stanie sygnalizacja świetlna. Ma ułatwić zjazd z ekspresówki na obecny przebieg "siedemnastki". - Jadąc od strony Warszawy trasa ekspresowa będzie zwężać się przy węźle Jastków z dwóch do jednego pasa ruchu. W efekcie mogą się tam tworzyć korki - wyjaśniał Nalewajko.
To drugi, z pięciu, odcinków nowej ekspresówki między Kurowem a Piaskami (wraz z obwodnicą Lublina), z którego będą korzystali kierowcy.
Obecnie ruch odbywa się po 13,1-kilometrowym odcinku od Kalinówki do Piask. - Co prawda znaki z białym samochodem na niebieskim tle są jeszcze zaklejone, ale za kilka dni zakończą się formalności, związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i będzie można w pełni wykorzystać walory tej trasy. To zbiegnie się z zakończeniem w połowie czerwca prac przy dostosowaniu obwodnicy Piask do parametrów drogi ekspresowej i kierowcy zyskają dodatkowe cztery kilometry drogi szybkiego ruchu - dodał Nalewajko.
Budowana obecnie "siedemnastka" od Kurowa do Piask ma olbrzymie znaczenie dla regionu. - Pozwoli m.in. skrócić czas dojazdu ze stolicy do Lublina o pół godziny, a kierowcy jadący tranzytem ominą Lublin pokonując blisko 70 km w 35 minut, co obecnie i to poza godzinami szczytu zajmuje co najmniej godzinę - wyliczał Nalewajko.
Trasą ekspresową do Warszawy
W latach 2014-20 ma być przebudowana "siedemnastka" na odcinku od Kurowa do Zakrętu Będzie miała parametry drogi ekspresowej. Tak przynajmniej zakładają plany Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na liście dróg do przebudowy jest też trasa nr 19, nie ma natomiast drogi S12.
- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetargi na budowę całej S17, wraz z dokończeniem obwodnicy Puław oraz budową zachodniej części obwodnicy Lublina biegnącej przez teren gminy Konopnica - informuje Marian Nagórny, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
Czy tak się stanie, będzie jednak zależało od rządu. To Rada Ministrów zdecyduje ostatecznie, na które drogi zarezerwuje pieniądze w ramach środków uzyskanych z funduszy Unii Europejskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?