Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Divertimento w Nałęczowie: weekend z muzyką niezbyt poważną (WIDEO, PROGRAM)

cvj
Janusz Bielecki
Janusz Bielecki Tomasz Wiech/materiały organizatora
Nałęczowskie Divertimento powinno rozstrzygnąć stary spór polskich melomanów i krytyków muzycznych: czy należy mówić o muzyce klasycznej, czy o muzyce poważnej? A to dlatego, że przez najbliższe trzy dni usłyszmy muzykę, która często jest klasyką, ale niekoniecznie w śmiertelnie poważnym wydaniu.

Słowo „divertimento” pochodzi od włoskiego „divertire” – zabawiać, dostarczać rozrywki. Popularny w XIII wieku styl muzyczny określany tym mianem traktowany był zaś nie jako dzieło sztuki, lecz raczej jako muzyka użytkowa, wykonywana na wszelakich wydarzeniach towarzyskich. Nic więc dziwnego, że „divertimento” cechowało się lekkością, pogodnym nastrojem, niewielkimi rozmiarami i było wykonywane zazwyczaj przez niewielkie grupy muzyczne.

Słowo „divertimento” pochodzi od włoskiego „divertire” – zabawiać, dostarczać rozrywki.

Dziś „divertimento” to najczęściej synonim muzyki dobrze skomponowanej, ale pozbawionej patosu. Po prostu: klasyczna wersja muzyki pop.

Spróbujmy przełożyć to na konkrety, czyli samą muzykę. Za przykład niech posłużą „Kwartet fletowy C-Dur KV Anh.171 (286b)” i „Kwartet fletowy D-Dur KV 285” Wolfganga Amadeusza Mozarta, które w niedzielę wykona flecista Łukasz Długosz.

Są jasne niczym czerwcowe niebo, a jeśli pojawia się na nim chmurka smutku, to jedynie po to, by podkreślić urodę dnia. Mozart napisał je w latach 70. lub 80. XVIII wieku na zamówienie holenderskiego chirurga, a także flecisty amatora Ferdinanda De Jeana.

Mimo że Wolfgang Amadeusz twierdził, że nie znosi wręcz fletu i pomimo nawału innych obowiązków (geniusz zawalił nawet terminy i trochę „oszukał” w kompozycjach, przez co zamiast 200 obiecanych florenów dostał 96), kwartety na flet należą do niezwykle stylowych, romantycznych utworów, doskonale oddających charakter muzyki na nałęczowskim festiwalu.

Ale nie samym Mozartem Divertimento stoi. Dzisiaj (piątek) usłyszymy m.in. J. S. Bacha i G. F. Haendla w wykonaniu Jakuba Gąski i Roberta Grudnia, a w sobotę Chris Rafael będzie improwizował na fortepianie do poezji Bożenny Intrator.

Specjalnym wydarzeniem będzie niedzielny koncert. Łukasz Długosz zagra na nim kompozycje Janusza Bieleckiego, o tytułach, które powiedzą wiele o ich nastroju: „Concertino” i „Kolory lata”.

PROGRAM:
Piatek, 28 czerwca 2013 r., godz. 19.00
Miejsce: Kościół p.w. św. Jana Chrzciciela w Nałęczowie
Koncert organowy
Wykonawcy: Robert Grudzień – organy, Jakub Gąska – tenor
Program: J.S. Bach , G.F. Haendel, G .Caccini, F. Schubert, S. Moniuszko
Wstęp wolny

Sobota, 29 czerwca 2013 r., godz. 12.00
Miejsce: Pałac Małachowskich w Nałęczowie
„Na styku kultur”- koncert kameralny
Wykonawcy: Joanna Trzepiecińska – recytacje
Bożenna Intrator- recytacje, Chris Rafael - fortepian
Program: Bożenna Intrator – poezje, Chris Rafael – improwizacje fortepianowe
Wstęp wolny

Niedziela, 30 czerwca 2013 r., godz. 19.00
Miejsce: Pałac Małachowskich w Nałęczowie
Koncert kameralny
Wykonawcy: Łukasz Długosz - flet, Kwartet smyczkowy Filharmonii Lubelskiej
Program: W.A.Mozart – kwartet fletowy C-Dur KV Anh.171(286b), Kwartet fletowy D-Dur KV 285

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski