A. Gierymski, młodszy brat Maksymiliana, był jednym z wybitniejszych polskich malarzy, którzy uwieczniali gród położony nad Bystrzycą. Artysta, uznawany obecnie za jednego z największych nowatorów w XIX-wiecznym malarstwie polskim, od początku swojego artystycznego życia zachwycał talentem. Ukończył, i to ze złotym medalem, monachijską Akademię Sztuk Pięknych. Jako artysta zapisał się w annałach historii sztuki przede wszystkim jako znakomity obserwator przyrody, pochłonięty zagadnieniami związanymi z oddawaniem gier barw i światła. Przez całe życie podróżował po Europie, mieszkał i tworzył między innymi w Wiedniu, Rzymie, Paryżu. Wystawy jego prac odbywały się nie tylko w polskich miastach, ale także w Berlinie, Filadelfii, Monachium, Paryżu i Wiedniu.
Dołączona do dzisiejszego wydania Kuriera Lubelskiego reprodukcja to obraz znajdujący się w zbiorach Muzeum Lubelskiego w Lublinie.
Wizerunek Podwala pochodzi z ostatnich miesięcy tzw. warszawskiego okresu twórczości Aleksandra Gierymskiego. To w tamtym czasie został on członkiem rzeczywistym Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wtedy także powstały realistyczne widoki z okolic warszawskiego Powiśla i Starego Miasta oraz prawdopodobnie najczęściej reprodukowany obraz Gierymskiego pt. "W altanie". Widoki z Lublina stworzone przez artystę reprodukowano później w "Tygodniku Ilustrowanym" i "Kłosach". Widok Podwala to znakomity przykład twórczości mistrza. Uwagę zwraca kontrast pomiędzy zacienionym skrawkiem ściany kościoła św. Wojciecha a nasłonecznionymi budynkami po prawej stronie, pnącymi się po stoku wzgórza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?