Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na lotnisko potrzeba co najmniej 300 mln

Aleksandra Dunajska
300 mln zł - jeszcze co najmniej tyle będzie kosztowała budowa lotniska w Świdniku. Według naszych ostrożnych szacunków do tej pory wydano ok. 80 mln zł. W 2007 r. tę inwestycję wyceniano na 200 mln zł. Władze województwa uspokajają, że pieniądze się znajdą.

Grzegorz Muszyński, prezes spółki Port Lotniczy Lublin w Świdniku, mówi, że koszty mogą się wahać w granicach od 300 do 400 mln zł. - Rozbieżność jest duża, ale trudno to określić bardziej precyzyjnie. Nie mamy przecież jeszcze kosztorysu inwestorskiego. Dokument ma przygotować polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Sener, Are i Polconsult, które pracuje nad projektem budowlanym portu - tłumaczy Muszyński. I dodaje: - Chodzi o koszt samej budowy, nie wliczam w to funduszy, które już zostały wydane np. na zakup działek czy prace dokumentacyjne.

Tymczasem zgodnie z naszymi wyliczeniami na inwestycję przeznaczono do tej pory co najmniej 80 mln zł. W tej kwocie znajduje się 32 mln zł, które w ub. r. wydano na wykupy gruntów od prywatnych właścicieli. Do tego dochodzi wartość nieruchomości przekazanych PLL przez miasto Lublin (33 mln zł). Prawie 13 mln zł otrzyma za swoją pracę polsko-hiszpańskie konsorcjum. Mniejsze koszty - 700 tys. zł - poszły dla firmy Aksa za przygotowanie koncepcji układu drogowego wokół lotniska.

Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa lubelskiego, odpowiedzialny m.in. za lotniczą inwestycję, uważa, że na razie nie ma obaw, iż pieniędzy zabraknie. - Z Unii Europejskiej dostaniemy 100 mln zł. Co roku - w ciągu czterech lat - samorząd województwa będzie przeznaczał na tę inwestycję 12 mln zł. Z kolei z budżetu miasta popłynie po 15 mln zł - wylicza.

Wicemarszałek Sobczak szacuje, że koszty zostaną zweryfikowane po przetargu na wykonawcę inwestycji.

- Otrzymujemy sygnały, że ze względu na kryzys, ceny realizacji podobnych inwestycji spadły nawet o 30 proc. Można mieć więc nadzieję, że uda się uzyskać dobrą ofertę - wyjaśnia Sobczak. Według niego problem finansowania inwestycji, jeśli w ogóle się pojawi, to dopiero w końcowym etapie budowy lotniska, czyli w 2011 r.: - Wtedy można będzie rozważyć różne rozwiązania - nawet wzięcie kredytu przez spółkę PLL - podkreśla Sobczak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski