18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzecznik konsumentów w Lublinie: Z jakimi problemam do niego przychodzimy?

EP
Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie
Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie Małgorzata Genca
Warte majątek prozdrowotne garnki albo koc z wielbłądziej wełny łagodzący bóle kręgosłupa. Myślisz, że nikt już nie nabiera się na takie oferty? - Niestety, problem narasta - przyznaje miejski rzecznik konsumentów w Lublinie.

- Symboliczny wydaje się przypadek pewnej miłej, starszej pani. Na jakimś pokazie wmówiono jej, że wygrała komplet garnków do przyrządzania prozdrowotnych potraw. Na końcu okazało się, że musi za nie zapłacić i to 8 tysięcy złotych - wspomina Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie.

W jej opinii problem nietrafionych zakupów, dokonywanych pod wpływem impulsu na różnych pokazach i wycieczkach (fachowo - poza lokalem przedsiębiorstwa), narasta. - W 2011 r. udzieliliśmy około 500 porad dotyczących takich sytuacji. W 2012 r. było ich już 870 - wylicza. Podkreśla, że na sprzedażowe triki i manipulacje najbardziej podatni są starsi ludzie. - Są ufni, nie znają rynkowych realiów i łatwo jest im wmówić, że potrzebują danego produktu - tłumaczy.

Seniorami interesują się też operatorzy telekomunikacyjni i firmy oferujące tańsze dostawy prądu. - Zdarzały się miesiące, kiedy odwiedzały nas całe klatki schodowe, bo sprzedawca chodził od mieszkania do mieszkania i zachęcał do podpisania umowy tłumacząc, że sąsiedzi już to zrobili. Dopiero po jakimś czasie okazywało się, że rachunki wcale nie są niższe - mówi Baran-Ćwirta.

Konsumenci z Lublina skarżyli się w ubiegłym roku także na firmy z branży finansowej i deweloperskiej. Te ostatnie sprawy należały do najtrudniejszych. - Dotyczyły m.in. przenoszenia prawa własności. Zwykle wiązały się z dużymi pieniędzmi, dlatego strony nie były skłonne do ustępstw - tłumaczy rzecznik konsumentów.

Zapewnia przy tym, że widzi też pozytywne zmiany w postępowaniu konsumentów. - Potrafią coraz lepiej korzystać ze swoich praw, mają większą świadomość tego, co im się należy. Coraz rzadziej przychodzą po porady w prostych, codziennych przypadkach - podsumowuje Baran-Ćwirta.

Biuro miejskiego rzecznika konsumentów w Lublinie mieści się przy ul. Wieniawskiej 14 (tel. 81 466 16 00). Porady są bezpłatne. W całym kraju działa 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. W ubiegłym roku udzielili ponad 444 tys. porad.

Kurier Lubelski na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski