Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolekcja Kuriera "Lublin w Malarstwie" cz. 2: Dominikanie od strony Podwala

Jacek Sadowski
Kolekcja Kuriera "Lublin w Malarstwie" cz. 2: Dominikanie od strony Podwala
Kolekcja Kuriera "Lublin w Malarstwie" cz. 2: Dominikanie od strony Podwala Małgorzata Genca
Obraz "Dominikanie od strony ulicy Podwale" pędzla Tadeusza Seweryna (1894-1975) powstał w 1917 roku. Artysta należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiego koloryzmu. Studiował malarstwo w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza, J. Mehoffera i W. Weissa. Jednocześnie był studentem UJ.

Wszechstronnie utalentowany malarsko pozostawił po sobie obrazy olejne i akwarelowe oraz grafiki. Należał do Cechu Artystów Plastyków Jednoróg. Życie Tadeusza Seweryna mogłoby posłużyć za scenariusz pasjonującego filmu. Artysta walczył w wojnie polsko-bolszewickiej. W czasie okupacji niemieckiej działał w konspiracji pod pseudonimem "Socha". Po wojnie przez wiele lat sprawował funkcję dyrektora Muzeum Etnograficznego w Krakowie (etnografia zawsze była jego pasją). Od roku 1954 Seweryn był profesorem i wykładowcą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wiele lat poświęcił badaniom naukowym nad kapliczkami wiejskimi i figurami Świętego Jana Nepomucena. Pozostawił około dwustu prac z zakresu kultury i sztuki ludowej.

Przedstawione na obrazie zabudowania ulicy Podwale wraz z zespołem klasztornym Dominikanów pokazują nieistniejącą, chaotyczną i ubogą zabudowę z początku XX wieku. Sama nazwa ulicy - Podwale pochodzi od fortyfikacji ziemnych w postaci wałów tworzących wraz z murami i basztami system obronny miasta. Z czasem mury i umocnienia traciły na znaczeniu, a wokół miasta powstawała zabudowa mieszkalna. Górujący nad skarpą klasztor to jeden z najstarszych i najcenniejszych zabytków Lublina. Wielokrotnie przebudowywany nosi cechy gotyku, renesansu, baroku, manieryzmu i eklektyzmu. Wysunięta poza obrys zabudowań bryła to siedemnastowieczna kaplica św. Krzyża, nazywana od nazwiska fundatora - Tyszkiewiczowską.

Zaułki Podwala i klasztor są jednymi z najbardziej malowniczych i charakterystycznych miejsc Lublina, często utrwalanymi przez artystów. Ich urokowi uległ także Tadeusz Seweryn i we właściwym dla siebie stylu, rozmywając kontury i detale, nadał temu miejscu intrygujący, eteryczny charakter.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski