Oświetlenie trzech ulic na Hajdowie – Zadębiu to projekt z budżetu obywatelskiego. Poparło go 131 głosujących, a to otworzyło mu drogę do realizacji. Miasto szuka wykonawcy robót.
- Wykonanie oświetlenia to niezbędny krok do zwiększenia bezpieczeństwa w dzielnicy. Na fragmentach dróg wskazanych w projekcie ruch pieszy i rowerowy odbywa się jezdnią jednocześnie z ruchem samochodowym, ponadto jezdnie w tych miejscach są dodatkowo bardzo wąskie. Obecna sytuacja stwarza duże zagrożenie dla wszystkich użytkowników tych dróg, zwłaszcza po zmroku – piszą urzędnicy w specyfikacji przetargowej.
Przyszły wykonawca opracuje projekt i następnie wybuduje oświetlenie. Latarnie staną przy ok. 160-metrowym odcinku ul. Hajdowskiej od ul. Zadębie w stronę ul. Turystycznej, kolejne fragmenty do oświetlenia to część ul. Zadębie (170 m) od posesji Zadębie 88 w stronę ul. Kasprowicza oraz ul. Jarmarcznej (490 m) od ul. Kasprowicza do posesji Jarmarczna 51.
To drugie podejście do inwestycji. W maju tego roku miasto wyłoniło wykonawcę robót. I podpisało z nim umowę. Ale roboty nie ruszyły. - Na koniec sierpnia wykonawca zrezygnował z realizacji powierzonych mu prac, tłumacząc to wzrostem cen materiałów budowlanych, a tym samym koniecznością poniesienia większych nakładów z jego strony – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
- Wzrost cen materiałów sprawił, że wykonanie zlecenia stało się nieopłacalne dla firmy – przyznaje Marek Bieńko, właściciel firmy IM Tech. I wylicza: - Kabel miedziany zdrożał o 40 procent, bednarki stalowe o ponad 100 procent, oprawy o 20 procent a słupy o 30 procent. Nie było sensu wykonywać prac, bo należność od miasta pokryłaby tylko koszty zakupu materiałów. A gdzie inne wydatki np. płace dla pracowników? Lepiej było zerwać umowę i zapłacić karę.
Kara za zerwanie umowy to równowartość 10 proc. jej wartości. W przypadku zlecenia na oświetlenie na Hajdowie – Zadębiu wyniosła 18,5 tys. zł.
Miasto obawia się o przyszłość innych planowanych inwestycji. - Aktualna tendencja wzrostu cen materiałów budowlanych może powodować trudności w rozstrzyganiu postępowań w zakresie infrastruktury drogowej – przyznaje Góźdź.
- Część wykonawców decyduje się, mimo wzrostu cen, na dokończenie rozpoczętych robót. Tak było np. w przypadku budowy chodnika do dworca kolejowego Lublin Zachodni, choć wykonawca nie zarobił na tej inwestycji – dodaje Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.
- Wysyp grzybów w woj. lubelskim. Czytelnicy pochwalili się swoimi zdobyczami [ZDJĘCIA]
- „Nasz nowy dom” ponownie odwiedził woj. lubelskie. Zobacz zdjęcia przed i po remoncie
- Opuszczone pałace, dwory i domy na Lubelszczyźnie. Zobacz jak wyglądają w środku!
- Te domy na Lubelszczyźnie kupisz już w cenie kawalerki! Sprawdź najlepsze oferty
- Wieniec przedstawiający Papieża Jana Pawła II na dożynkach wojewódzkich. ZDJĘCIA
- Uczeń z liceum w Puławach wypróżnił się do torebki nauczycielki? Wideo krąży w sieci
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?