Krajowa droga numer 19 biegnie przez Białystok, Lublin, Rzeszów do przejścia granicznego w Barwinku. O jej przebudowie w ekspresówkę mówi się od lat, ale na inwestycję nigdy nie było pieniędzy. Realizowane są fragmenty trasy, w województwie lubelskim zbudowano w ostatnich latach obwodnice Międzyrzeca oraz Kocka i Woli Skromowskiej. Ruszyło też przygotowanie do realizacji zachodniej obwodnicy Lublina.
Duże szanse na awans do standardu ekspresówki ma w najbliższych siedmiu latach odcinek "dziewiętnastki" od Lublina do Rzeszowa. Na razie dowodu na to nie ma co prawda w oficjalnych rządowych dokumentach (np. w zmienionym ostatnio załączniku do Programu Budowy Dróg na lata 2011 - 2015). Ale o budowie S19 na południe od Lublina zapewniają politycy.
- Jest prawie pewne, że ta inwestycja będzie realizowana w okresie 2014 - 2020 - zaznacza Marceli Niezgoda, wiceminister infrastruktury i rozwoju. O zagwarantowanym finansowaniu dla trasy mówi też Stanisław Żmijan, poseł PO i szef sejmowej komisji infrastruktury. - Na pewno to jeden z lubelskich priorytetów, także ze względu na możliwość włączenia się w Rzeszowie do A4 - przypomina Jan Łopata, poseł PSL z Lublina.
Dla części trasy między Lublinem a granicą z województwem podkarpackim pod koniec grudnia wydano decyzję środowiskową. - Teraz chcemy ogłaszać przetargi na koncepcję programową dla tego odcinka - zapowiada Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
A co z trasą na północ od Lublina? Na jednej z ostatnich konferencji prasowych wicepremier Elżbieta Bieńkowska podkreślała, że za europejskie pieniądze w nowej unijnej siedmiolatce dokończona ma być budowa sieci dróg ekspresowych.
- Tak, żeby wszystkie miasta wojewódzkie były połączone z Warszawą i między sobą - tłumaczyła. Czy to oznacza, że do 2020 roku jest w planach realizacja trasy szybkiego ruchu między Lublinem a Białymstokiem? Biuro prasowe resortu nie odpowiedziało nam w piątek na to pytanie. Ale pani minister raczej się w swoich deklaracjach zagalopowała.
- O ile mi wiadomo nie ma planów budowy ekspresówki od Lublina do Białegostoku. Ta trasa nie spełnia podstawowego warunku, jakim jest natężenie ruchu, poza tym nie wystarczy na nią pieniędzy - wyjaśnia Stanisław Żmijan.- Podchodząc do sprawy realnie, na tej części "dziewiętnastki" możemy liczyć w najbliższych latach ewentualnie na modernizację odcinka do Lubartowa i likwidację kilku wąskich gardeł poprzez budowę obwodnic.
Dla całej trasy na północ od Lublina (do granicy z woj. podlaskim) drogowcy mają już decyzje środowiskowe.
To wiadomo na pewno:
S17
W 2018 roku kierowcy mają pojechać całą S17 od Lublina do węzła Zakręt w podwarszawskiej gminie Wiązowna. Są już ogłoszone przetargi na trzy odcinki trasy za Kurowem, w tym na obwodnicę Kołbieli. Umowy z wykonawcami mają być podpisywane jeszcze w tym roku. Realizacja S17 do Zakrętu zbiegnie się z dokończeniem budowy południowej obwodnicy Warszawy, dzięki czemu z Lublina dojedziemy ekspresówką do samej stolicy, na Okęcie czy do A2.
Razem z S17 do Warszawy realizowane ma być też połączenie istniejącego węzła Kurów - Zachód z obwodnicą Puław. Trwają procedury przetargowe
S19
W listopadzie ub.r. lubelska GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Lublina. Wpłynęło 16 wniosków, trwa weryfikacja.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?